شوک دوباره دلار به خودرو

۱۴۰۲/۰۴/۰۵ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۱۹۶
شوک  دوباره  دلار  به خودرو

تعادل|

بازار خودرو تقریباً از ابتدای هفته گذشته، روند نزولی خود را متوقف کرده و با شیب بسیار ملایمی رو به بالا گذاشت. اغلب خودروها در بیشترین حالت ممکن، ۳ الی ۴ درصد افزایش قیمت داشتند و برخی دیگر، یا افزایشی نداشته یا این افزایش، در حد بسیار اندک بود. به‌دلیل افزایش قیمت درب کارخانه و از سوی دیگر کاهش قیمت بازار، باوجود نبود تقاضا و عرضه شدید، بازهم توان کاهش قیمت در بازار به‌چشم نمی‌خورد. از سوی دیگر همانطور که اشاره شد، یکی از دلایل افزایش قیمت که تقاضای خودرو باشد، در بازار بسیار اندک بوده و بنابراین، افزایش چشم‌گیری در بازار به‌چشم نمی‌خورد. حتی احتمال می‌رود که این افزایش نسبی قیمت که طی روزهای اخیر، بر بازار حاکم است، به‌دلیل نوسانات رو به بالای نرخ ارز از روز گذشته باشد.

    قیمت خودروهای داخلی

در سایت‌های خرید و فروش، قیمت خودرو در بازار روز گذشته به این شرح است: پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ که از اقتصادی‌ترین خودروهای توقف تولید خورده ایرانی محسوب می‌شوند، روند ثابت خود را از چند روز گذشته حفظ کرده‌اند. این دو خودرو به‌ترتیب باهمان قیمت‌های ۳۶۰ میلیون و ۳۴۵ میلیون تومان معامله شد. کوئیک دنده‌ای S اما توانست با افزایش ۴ میلیونی، خود را به کانال ۳۶۱۱ میلیون تومان برساند. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پاناروما که رکورد‌دار افزایش قیمت بین داخلی‌های بازار بود، با افزایش ۲۴ میلیون تومانی، به نرخ ۵۹۰ میلیون تومان معامله شده و توانست یک قدم دیگر به کانال ۶۰۰ میلیونی نزدیک شود. پژو 207i دنده اتوماتیک نیز با حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۷۶۵ میلیون تومان خرید و فروش شد.

اما به گزارش تجارت نیوز، در بازار خودروهای مونتاژی، تغییرات قیمت خودرو بسیار کمتر از داخلی‌ها بود. ام‌وی‌ام X22 PRO پس از روزها مقاومت در کانال یک میلیارد تومانی، سرانجام با ۱۰ میلیون تومان افزایش، با نرخ یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان معامله شد. جک J4 نیز که توانسته بود در ماه‌های گذشته خود را تا کانال ۱ میلیارد تومان برساند، با ۱۰ میلیون تومان افزایش، به‌قیمت ۸۱۰ میلیون تومان رسید. چری تیگو 5 IE، جزو خودروهای مونتاژی بازار بود که نسبت به روز‌های گذشته تغییر قیمتی تجربه نکرده و با همان نرخ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی خرید و فروش شد. فیدلیتی پرایم ۵ نفره یکی از خودروهای مونتاژی بازار به‌شمار می‌رود که بیشترین افزایش قیمت را تجربه داشت.

این کراس‌اوور با افزایش ۴۰ میلیونی نسبت به دو روز گذشته، به‌قیمت یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان معامله شد. وضعیت بازار خودرو فعلا آرام و به‌دور از تلاطم دیده می‌شود. اما به‌دلیل اینکه قیمت خودرو (چه داخلی و چه خارجی) توان کاهش قیمت بیش‌از این را ندارد، از هفته گذشته با روند آرامی رو به افزایش گذاشته است. اما یک متغیر دیگر در بازار نیز تصمیم به‌تغییراتی گرفته است. روند نرخ دلار در بازار آزاد، با شیب کمی افزایش داشته که این تغییرات، فوراً تاثیر خود را بر قیمت خودرو گذاشت. بنابراین اگر روند صعودی نرخ ارز ادامه‌دار باشد، بدون شک تاثیر مستقیم آن روی بازار، محسوس خواهد بود. اما اگر تغییرات فوق، تنها در حد نوسان باشد، روند قیمت‌ها حداقل تا چند هفته آینده با ثبات پیش‌بینی می‌شود.

    لیست جدید ایران‌خودرو با سه غایب

در همین حال، ایران‌خودرو بالاخره به صورت رسمی از لیست جدید قیمتی خود رونمایی کرد. در این لیست برای 28 محصول قیمت جدید اعلام شده است. بررسی لیست قیمت‌های جدید ایران خودرو نشان می‌دهد این خودروساز از میان 28 محصولی که در مجوز تغییر قیمت برای آنها را از شورای رقابت دریافت کرده، تنها سه خودرو زیر 300 میلیون تومان برای متقاضیان آب می‌خورد و باقی محصولات تولیدی خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص بیش از 300 میلیون تومان قیمت دارد.

سه عضو خانواده پژو پارس یعنی پژو پارس با موتور TU5، پژو پارس با موتور XU7P و پژو پارس با موتور XU7P سفارشی محصولاتی هستند که قیمت نهایی آنها زیر 300 میلیون تومان است. پژو پارس با موتور XU7P با قیمت حول و حوش 160 میلیون تومان ارزان‌ترین محصول ایران خودرو در لیست جدید قیمتی این خودروساز محسوب می‌شود. همین خودرو با موتور TU5 نیز با قیمت نزدیک به 275 میلیون تومان بعد از پژو پارس با موتور XU7P در رده بعدی ارزان‌ترین‌ها قرار می‌گیرند.

پژو پارس با موتور XU7P سفارشی نیز از سوی ایران خودرویی‌ها با قیمت حدود 291 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد و سومین خودروی ارزان این خودروساز لقب گرفته است. البته خانواده پژو پارس یک عضو دیگر نیز دارد و آن پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU7P است. البته این خودرو قیمتی بالاتر از 300 میلیون تومان دارد. خریداران این محصول سدان (صندوق دار) ایران خودرو برای در اختیار گرفتن این خودرو باید حول و حوش 327 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کنند.

البته در حالی سه عضو خانواده پژو پارس عنوان ارزان‌ترین محصولات این خودروساز را در لیست جدید قیمتی یدک می‌کشند که پژو 206 تیپ دو و پژو 206 تیپ سه با سقف شیشه‌ای (پانوراما) در لیست جدید ایران خودرو غایب هستند. چنانچه این دو خودرو در لیست ایران خودرو حاضر بودند بعید بود عنوان ارزان‌ترین خودروها به سه عضو خانواده پژو پارس می‌رسید. با توجه به غیبت پژو 206 تیپ دو و پژو 206 تیپ سه با سقف شیشه‌ای (پانوراما) در لیست جدید ایران خودرو این احتمال وجود دارد که ایران خودرویی‌ها تولید این خودروها را متوقف کرده باشند. سال گذشته این گروه خودروسازی اعلام کرد که قصد توقف تولید پژو 206 را دارند که با نارضایتی متقاضیان روبرو شد و این خودروساز از موضع خود عقب نشست و اعلام کرد تولید پژو 206 تیپ دو را ادامه می‌دهد. اما به نظر می‌رسد ایده حذف پژو 206 در مراحل پایانی است و به محض تحویل تمام تعهدات پرونده تولید این خودرو نیز بایگانی شود. از این رو، باید منتظر واکنش بازار خودرو باشیم زیرا پژو 206 تیپ دو از محبوبیت بالایی برخوردار است و خبر توقف تولید آن قیمت این خودروی هاچ بک (بدون صندوق عقب) را می‌تواند در بازار افزایش دهد. 

    تولید خودرو در بهار 

اما خودروسازان در فصل بهار چقدر خودرو تولید کردند؟ آخرین آمار مربوط به تولید خودرو نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان کشور تولید شده است. از این میزان سهم خودروهای سواری حدود ۲۷۷ هزار دستگاه بوده که ۸۵.۲ درصد از کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد. همچنین ۳۶ هزار دستگاه خودروی وانت، ۸۰۰ دستگاه خودروی ون، ۵۸۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس و ۱۰ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شد که به ترتیب رشد ۲۷ درصد، ۱۱۷ درصد، ۱۶ درصد و ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد. در بهار امسال نزدیک به ۶۷ هزار دستگاه خودرو نیز در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۳۴ هزار دستگاه در بهار پارسال، بیانگر رشد ۹۶ درصدی تولید در این بخش است. بنابراین سهم بخش خصوصی از تولید خودرو طی بهار امسال به ۲۱ درصد رسیده است.

 

ارسال نظر