مطالعه منشأ ترافیک پس از قفل شدن پایتخت

۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۰۲:۰۶:۵۱
کد خبر: ۲۰۹۵۲۳

در حالی که ترافیک پایتخت دستکم در مرز بحران قرار دارد، شهرداری تهران مطالعه‌ای مغفول را دوباره کلید زده تا ببیند، هر مرکز تجاری، هتل، بیمارستان، رستوران و .... به چه میزان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند. اگر چه این مطالعه می‌تواند مفید باشد، اما دستکم 20 سال دیر در حال انجام است، چه آنکه در دوران 12 ساله مدیریت اصولگرایان بر مدیریت شهری پایتخت، احداث حدود 105 مرکز تجاری در تهران بدون داشتن مطالعات ترافیکی با مجوز شهرداری آغاز شد.

حتی منطقه 22 تهران نیز با مجوزهای مسکونی و غیرمسکونی همان مدیریت، از جمعیت پیش بینی شده در طرح تفصیلی پایتخت فراتر رفت. دستاورد این اقدامات، تشدید معضل ترافیک تهران طی سال‌های اخیر بوده است به ویژه اینکه در ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر نیز طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم و تورم در وضعیت بسیار وخیمی قرار گرفته است و مردم بالاجبار از خودروهای شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی (که از نظر ایجاد ترافیک تفاوتی با خودروی شخصی ندارند) استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، پیام معینی، مدیر گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در خصوص مطالعه طرح سفرسازی کاربری‌ها در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ به هنگام‌سازی نرخ سفرسازی انواع کاربری‌ها در مرکز انجام شد تا بدانیم هر کاربری همچون هتل، رستوران، اماکن تجاری، مراکز درمانی و ... چه میزان تولید سفر و بار ترافیکی را به شبکه تحمیل می‌کند. وی ادامه داد: در این مطالعه مشخص می‌شود که برای مثال یک بیمارستان بر اساس تعداد تخت یا یک مرکز تجاری بر اساس متراژ چه تعداد سفر ایجاد می‌کند و چه میزان از این سفرها با موتورسیکلت، چه میزان با خودروی شخصی و چه میزان با وسایل حمل و نقل عمومی قابل انجام است.

او با بیان اینکه این مطالعه را پیش از این کشورهای دیگر انجام داده‌اند، یادآور شد: اگر مطالعه بومی‌سازی شود وقتی می‌خواهیم مجتمعی را طراحی کنیم و مجوز دهیم، استفاده از وسایل حمل و نقل اطراف را تعیین کنیم و بر اساس این مطالعه، باید مشخص شود که چه باری را به منطقه تحمیل می‌کند و شبکه ترافیکی پاسخگوست یا خیر؟ معینی اظهار کرد: مطالعه سال ۱۳۹۲ شامل تمام کاربری‌های شهر نبود و قرار بر این شد که مطالعه در چند سال پی در پی انجام شود تا تمام کاربری‌ها را پوشش دهد اما ۶ تا ۷ سال به تعویق افتاد و به کرونا برخورد کردیم و با توجه به تأثیر آن بر تردد شهروندان، مطالعه طرح مجدداً با تأخیر مواجه شد. امروز پس از ۱۰ سال بروزرسانی این طرح مطالعاتی شامل انواع کاربری‌ها در حال انجام و مرحله اول آن در حال برداشت آمار است.

 

ارسال نظر