نفع اقتصادی 7 میلیارد دلاری برای کشور!

۱۴۰۲/۰۴/۱۹ - ۰۱:۴۳:۳۹
کد خبر: ۲۱۰۲۳۳
نفع اقتصادی 7 میلیارد دلاری برای کشور!

مهم‌ترین اثر افزایش برداشت از فاز 11 پارس جنوبی، افزایش عرضه گاز و حل بخشی از مشکل ناترازی گاز است که با توسعه این لایه مرزی به نوعی جبران خواهد شد. نصب بزرگ‌ترین سکوی دریایی فاز 11 پارس جنوبی با وزن 3300 تن و طی کردن مسافتی حدود 550 کیلومتر با عملیاتی منحصر بفرد و یدک کشی این سازه، همه و همه در این پروژه سنگین تلاش نموده و به بهره‌برداری رسانده‌اند تا بخشی از این ناترازی جبران شود. همچنین توسعه زودتر از موعد این لایه مرزی، نفع اقتصادی برابر با 7 میلیارد دلار برای کشور خواهد داشت.

فرشاد جامع اصل، کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به وضعیت میدان گازی پارس جنوبی و تاریخچه 20 ساله توسعه فازهای مختلف این میدان مهم گازی در جنوب کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار تعادل، اظهار کرد: میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و به‌طور مشترک در آب‌های سرزمینی ایران در حدود 33 درصد (استان بوشهر) و قطر حدود 67 درصد واقع شده است. 

وی ادامه داد: همچنین این میدان دارای ذخایر نفتی قابل توجهی نیز هست که اهمیت توسعه فازهای مختلف گازی آن، نفت این میدان را کاملا غیرکاربردی کرده است. این میدان در سال 1971 کشف شد و سال 1989 بهره‌برداری از آن آغاز شد و فازهای مختلف آن به بهره‌برداری رسیده است. اما شاید مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین فاز این میدان گازی، مرزی‌ترین لایه مشترک گازی بین ایران و قطر باشد که فاز 11 این میدان بزرگ گازی نام دارد.

وی عنوان کرد: با بررسی و نگاه به تاریخ 20 و چند ساله این میدان، مشاهده می‌شود که فاز 11 پارس جنوبی از ابتدای دهه 80 بین شرکت‌های مختلف بین‌المللی دست به دست می‌شد اما توسط هیچ یک از این شرکت‌ها قدمی در جهت توسعه این میدان بسیار مهم گازی برداشته نمی‌شد. با تغییر دولت تنها 20 ماه نیاز بود که توسعه این فاز بسیار مهم کلید بخورد. 

این کارشناس انرژی با اشاره به ابتکار منحصر به فرد صنعتگران کشور در انتقال سکوی 12C به فاز 11 پارس جنوبی و نصب آن برای برداشت گاز از این لایه مرزی را یک اقدام مهم در جهت رفع ناترازی کشور عنوان کرد و گفت: ایران با ابتکار منحصر به فرد خود در انتقال سکو از بخش شرقی فاز 12 که دچار افت برداشت گاز شده بود، اقدام به استفاده از این سکو در فاز 11 و نصب آن بر روی این فاز کرد تا اولین مرحله برای برداشت گاز این لایه مرزی آغاز شود.

برای تولید گاز از فاز 11 از سکوی 12C که سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین سازه در پارس جنوبی است؛ استفاده شده است. طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان پیچیده‌ترین فاز این میدان بزرگ گازی از ابتدای دولت سیزدهم نیز مطرح شده بود و با این وجود که توسعه فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی به عنوان مرزی‌ترین فاز این میدان به دلیل مسائل قراردادی در دولت قبل از سرعت پیشرفت بسیار کمی برخوردار بود و عملا متوقف شده بود اما با این ابتکار ویژه، برداشت گاز از این میدان گازی بیش از سه سال زودتر از موعد کلید خورده است تا بخش مهمی از ناترازی گاز را جبران کند. 

وی در ادامه افزود: طبق طراحی اولیه توسعه این فاز باید در مدت حداقل تا سه سال دیگر به تعویق می‌افتاد تا شرکت سازنده سکو، سکوی جدیدی برای بهره‌برداری از این فاز می‌ساخت اما پیمانکار ایرانی توسعه‌دهنده میدان با مشورت تیمی از نخبگان صنعت نفت تصمیم به انتقال سکوی سوم فاز 12 به فاز 11 را گرفت چون در این صورت می‌توانست در زمان صرفه جویی کرده و زودتر به بهره‌برداری مدنظر برسد. در ضمن این کار بلاتکلیفی 20 ساله را نیز پایان می‌بخشد. 

وی عنوان کرد: به عبارتی دیگر با تکیه بر دانش بومی و جوانان این مرز و بوم توانست شرکت‌های خارجی را که سال‌ها ایران را در این مهم معطل کرده و در بن بست رها کرده بودند را شگفت‌زده کند و حالا با این ابتکار قبل از اینکه زمان بسیار برای ساخت سکو صرف شود با جدا‌سازی مهندسی شده سکو فاز 12 و انتقال آن به محل نصب در فاز 11، تولید از این فاز مرزی آغاز شود.

وی گفت: در فاز اولیه برداشت از این میدان که با نصب سکو انجام شد تولید گاز به حداقل بین 15 تا 20 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و پیش بینی می‌شود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاه‌ها تکمیل فاز 11 که گامی مهم برای کشور در راستای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپلیتیکی است و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی به‌طور چشم‌گیری تا 56 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.  جامع اصل در پایان با اشاره به دستاورد بزرگ 7 میلیارد دلاری برای ایران با برداشت زودتر از موعد گاز از فاز 11 پارس جنوبی عنوان کرد: مهم‌ترین اثر افزایش برداشت از فاز 11 پارس جنوبی، افزایش عرضه گاز و حل بخشی از مشکل ناترازی گاز است که با توسعه این لایه مرزی به نوعی جبران خواهد شد.

این دستاورد مهم برگ زرینی در تجربیات موفق توسعه این میدان گازی مشترک خواهد بود زیرا اهمیت کار بسیار بالا بوده و نصب بزرگ‌ترین سکوی دریایی فاز 11 پارس جنوبی با وزن 3300 تن و طی کردن مسافتی حدود 550 کیلومتر با عملیاتی منحصر بفرد و یدک کشی این سازه، همه و همه در این پروژه سنگین تلاش نموده و به بهره‌برداری رسانده‌اند تا بخشی از این ناترازی جبران شود. همچنین توسعه زودتر از موعد این لایه مرزی، نفع اقتصادی برابر با 7 میلیارد دلار برای کشور خواهد داشت.

 

ارسال نظر