تأمین ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی تا سال 1405

۱۴۰۲/۰۴/۱۹ - ۰۱:۵۵:۵۷
کد خبر: ۲۱۰۲۴۱

دولت‌ با اجرای 7 طرح مغفول ذخیره‌سازی گاز طبیعی، هدفگذاری کرده است تا سال ۱۴۰۵ با هدف ایجاد ظرفیت برداشت ۱۱۴ میلیون مترمکعب در روز، عقب ماندگی‌های توسعه‌ای را جبران کند و با این کار تا آن سال حدود ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌شود.

به گزارش فارس، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی دولت‌ها در ایران در سال‌های گذشته به صادرات نفت کشور مرتبط بوده است، با افزایش تحریم‌های غرب علیه ملت ایران، صادرات نفت کشور با چالش جدی مواجه شد.  صادرات نفت با وجود تحریم‌ها در ماه می‌ (اردیبهشت ماه) به ۱.۹ میلیون بشکه در روز رسید‌.

در آغاز کار دولت سیزدهم ارقام صادرات نفت بسیار پایین بود، اما خوشبختانه با شروع این دولت و اقدامات و رایزنی‌هایی که صورت گرفت، ظرفیت و بازارهای خوبی برای فروش نفت کشور شناسایی شد و توانستیم در ماه‌های ابتدایی شروع به کار دولت آمار صادرات نفت را صعودی کنیم. با استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی و تقویت روابط با کشورهای امریکای لاتین آسیایی و آفریقایی بازارهای جدیدی را برای فروش نفت خود ایجاد کرده است. با وجود تحریم‌ها فروش نفت نه تنها کاهش نیافت بلکه حتی تشدید هم شده است، تحریم‌های ظالمانه به نسبت روزهای اول سخت‌تر هم شده است اما‌ با تلاش دولت، ظرفیت تولید نفت و صادرات در کشور افزایش یافته و بازارهای جدید را به دست آوردیم و در ماه‌های آینده خبرهای خوبی در این حوزه خواهید شنید.

با خروج امریکا از برجام در دولت گذشته بیش از یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت کشور به دلیل تحریم‌ها و نبود تعمیرات به موقع تأسیسات نفتی کاهش یافت اما در آغاز به کار دولت سیزدهم با هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری و در مدت ۶ ماه توانستیم این ظرفیت از دست رفته را برگردانیم؛ ۲۰ ماه پیش صادرات نفت به روزانه کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه هم رسیده بود و وجود حدود ۸۰ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب در خلیج فارس در حال تبدیل شدن به پاشنه آشیل صنعت نفت بود.راهکار دولت قبل برای حل این موضوع افزایش تعداد نفتکش‌های اجاره‌ای و هزینه ۴۵۰ میلیون دلاری سالانه در این زمینه بود و بیش از ۳ سال میعانات گازی تولید کشور را روی آب ذخیره شده بود، اما در دولت سیزدهم صادرات نفت کشور در سخت‌ترین شرایط ممکن نسبت به سال ۱۴۰۱ دو برابر شد زیرا در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که با افزایش فروش نفت و وصول مطالبات نفتی این کسری جبران شد.

درآمد نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بیش از ۷۹ درصد افزایش داشته است که این موضوع اقتدار صنعت نفت را می‌رساند. تازه‌ترین گزارش بررسی آماری انرژی جهان از افزایش نزدیک به ۱۷۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال پیش از آن (۲۰۲۱) حکایت دارد. تولید نفت ایران نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار بشکه در روز رسید. هر چند که این رقم در سال پیش از آن (۲۰۲۱) ۳ میلیون و ۶۵۳ هزار بشکه در روز ثبت شده بود. مقایسه این آمار نشان از افزایش روزانه ۱۶۹ هزار بشکه‌ای با رشد ۶.۴ در‌صدی تولید نفت خام ایران در بازه زمانی یادشده دارد.

 

ارسال نظر