واکنش به قطع دست دختر 9 ساله در پله برقی
گروه راه و شهرسازی|
قطع دست یک دختر 9 ساله بر اثر حادثه در پله برقی یکی از پلهای عابر پیاده جنوب تهران در جمعه شب گذشته موضوع محوری نشست علنی دیروز شورای شهر تهران بود.
اعضای شورای شهر تهران صبح دیروز با حضور مدیرعامل سازمان آتشنشانی ابعاد مختلف قطع دست دختر ۹ ساله در پله برقی را مورد بررسی قرار دادند. قدرتالله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی به ارایه گزارش اقدامات سازمان آتش نشانی در خصوص حادثه گیر کردن دست دختربچه ۹ ساله در پله برقی پرداخت و با بیان اینکه در سال جاری کلا سه مورد حادثه پله برقی رخ داد که دو موردش مربوط به دو روز اخیر است و یک مورد نیز مربوط به اوایل سال است، اظهار کرد: روز شنبه نیز یک پسربچه ۱۲ ساله در حال بستن بند کفشش بوده که انگشتش در پله برقی گیر میکند.
وی با بیان اینکه سیستم قطع برق پله برقی به گونهای است که اگر جسم خارجی وارد آن شود با عبور سه پله متوقف میشود، گفت: اگر جسم خارجی وارد پله برقی شود درجا خاموش نمیشود چرا که احتمال پرت شدگی وجود دارد و سه کف پله حرکت میکند و بعد از آن متوقف میشود که متاسفانه کودکی ۹ تا ۱۰ سالهای روی آخرین پله بود که دستش گرفتار میشود و وقتی دوستان ما به محل حادثه رسیدند این طفل بغل مادرش بود و عضوی از دستش قطع شده بود که دوستان ما برای پیدا کردن عضو قطع شده پلهها را باز کرده و نهایتا بعد از ۲۰ دقیقه عضو را پیدا کردند و عضو قطع شده و مصدوم را در اختیار آتشنشانی قرار دادند و همزمان نیز عوامل کلانتری در محل حادثه حضور یافتند.
وی با بیان اینکه بررسیهای سامانه ۱۳۷ نشان داد که از ابتدای امسال 7 مورد تماس در خصوص خاموشی این پله برقی و نه نقص فنی ثبت شده است، گفت: کارشناسان ما در این حادثه به این نتیجه رسیدند که سهل انگاری شهروند علت بروز این حادثه بوده است اما شاید بتوانیم با افزایش سطح آگاهیهای مردم از بروز این حوادث جلوگیری کنیم و بهتر است با نصب تابلوهایی در سطح شهر نسبت به افزایش آگاهی مردم اقدام کنیم و همچنین لازم است که واحد HSE بازدیدهای هفتگی برای رصد وضعیت دستگاههای برقی سطح شهر تهران داشته باشند.
تشکیل کمیتهای برای بررسی حادثه پله برقی
احمد صادقی، رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در واکنش به این رویداد، دیروز در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز ناراحتی از حادثه برای یک نوجوان در پله برقی گفت: باید کمیتهای مجزا از سوی شورا در این زمینه تشکیل شود و ابعاد حادثه را بررسی کند. ناصر امانی نیز با بیان اینکه مدیرعامل سازمان آتش نشانی تنها به بیان اقدامات خود پرداخت، گفت:
آتش نشانی که نمیتواند مانع از بروز چنین حوادثی شود بلکه بعد از وقوع حادثه نسبت به امدادرسانی اقدام کرده است و وقتی حادثه رخ میدهد مردم به آتش نشانی زنگ میزنند و آتش نشانی نمیتواند مانع قطع دست کودک شود. وی با بیان اینکه شهروندان در این مدت 7 بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و نسبت به خاموش بودن پله انتقاد کردند، اظهار کرد: شهرداری که تعمدا پله برقی را خاموش نمیکند، حتما نقص فنی داشته، این نشان میدهد که پله ناایمن بوده است.
وی با بیان اینکهای کاش به جای سازمان زیباسازی که یک بیانیه داده است، روابط عمومی شهرداری تهران عذرخواهی کرده و قبول مسوولیت میکرد، گفت: من به جای روابط عمومی شهرداری تهران عذرخواهی کرده و ابراز پشیمانی میکنم اما لازم است که کارشناس رسمی دادگستری این حادثه را بررسی کرده و نسبت به تعیین میزان قصور شهرداری، پیمانکار و شهروند اقدام کند. در ادامه تشکری هاشمی با بیان اینکه باید دلجویی لازم از خانواده این دختر انجام شود، گفت: اینکه یک برچسبی بزنیم که حادثه در پله برقی متوجه شهروند است، ناشی از بیمسوولیتی است.
چرا که پله برقیها باید به صورت مداوم چک شوند و اگر خرابی یا ساییدگی مشاهده شد باید حتما نسبت به رفع آن اقدام شود. وی با بیان اینکه به جای توجیه کردن باید به دنبال رفع نواقص برویم چرا که فاصله پلهها باید سه میلیمتر باشد و وقتی این فاصله افزایش پیدا کند و دندهها بکشند چنین حادثهای رخ میدهد، ادامه داد: تمام ابزار و امکانات باید در چنین مواردی به کار گرفته شود تا حتی در صورت بیاحتیاطی فرد از آسیب دیدن آن جلوگیری شود و اینکه بگوییم خودتان مواظب خودتان باشید، بیمسوولیتی است.
مسوول تبلیغات متخصص پله برقی نیست
تشکری هاشمی با بیان اینکه مساله اصلی اینجا است که رسیدگی به پلههای برقی به سازمان زیباسازی که مسوولیت تبلیغی محیطی را دارد سپرده شده است، افزود: سازمان زیباسازی در مورد پله برقیها نه تخصص دارد و نه با توجه به گستردگی کارش امکان رسیدگی دارد و شما اگر از مدیرعامل زیباسازی بپرسید که چند پله را دیدید با توجه به حجم کارش و اینکه ۵۰۰ پله برقی در تهران فعال است پاسخ مثبتی به ما نمیدهد و این در حالی است که پله برقیها باید به شهرداران نواحی سپرده شود تا به هر شهردار ناحیه نهایتا چهار تا پنج پله برقی برای نظارت بیفتد و آنها بتوانند هر روز از این پله برقیها بازدید کنند.
وی با بیان اینکه مشخصا تقاضا دارم که شهرداری توضیح دهد که چرا با وجود نقایص مشهود به گونهای که دست یک بچه تا آرنج وارد پله شده مماشات کرده و در ایمنی دقت نکردند، گفت: لازم است که شورای شهر با فوریت تصمیم بگیرد که نظارت به پله برقیها در سطح مناطق و شهردار ناحیه سپرده شود.
مهدی عباسی نیز ضمن همدردی با خانواده این کودک گفت: مقصری در این حادثه وجود دارد که باید شناسایی شود و ما منتظر نظر کارشناسی هستیم و اگر همه تمهیدات و استانداردها اندیشیده شده بود که هیچ؛ اما اگر کوتاهی در این حادثه رخ داده باید متناسب با این حادثه، با پیمانکار و مدیر بالاتر برخورد شود. در همین حال، سخنگوی شهرداری تهران از بررسی ابعاد مختلف حادثه پله برقی جنوب شهر تهران توسط کارگروه ویژه خبر داد. وی افزود: شهرداری باید صبر کند ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت اطلاعات کاملی را ارایه کند.
پیشنهاد جمعآوری پلههای برقی
در این حال، رییس کمیته عمران شورای شهر پیشنهاد داد در قالب یک دو فوریت اعضای شورای شهر به جمعآوری کل پلههای برقی موجود در سطح شهر رأی دهند. آقامیری در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه استفاده از پلههای مکانیزه عابر پیاده به جز در موارد نادر در سطح معابر استفاده نمیشود، گفت: معمولا از پله برقی در مجتمعهای تجاری، اداری و متروها استفاده میکنند و اینکه از این پلهها در فضای باز و در معرض باران و خاک باشد استفاده نمیکنند.
به گونهای که من یک بار به عینه مشاهده کردم که در حین تمیز کردن قطعات پله برقی حدود دو فرغون خاک از این پله برقیها خارج شد. وی با بیان اینکه نصب پله برقی در معابر توجیه فنی ندارد، گفت: عمده پلهها مستهلک شدهاند و این حادثه زنگ خطری برای حوادث بعدی است که میتواند اتفاق بدتری رخ دهد چرا که اگر افراد روی آن بروند و چرخ دندهها در برود ممکن است آدم را داخل بکشد و چرخ دندهها بلای جان مردم شود. وی افزود: از ابتدای شورای شهر پیشنهاد کردم که به جای پله برقی مکانیزه رمپهای 8 درصد ایجاد کنیم و مدیرعامل سازمان زیباسازی هم تاکید کرده که بیش از ۵۰ پل مکانیزه در سطح شهر تهران جمعآوری خواهد شد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد دارم که در قالب یک دو فوریت نسبت به جمع کردن کل پله برقیها اقدام کنیم که این مصیبت از سر مردم باز شود، گفت: عمر بهینه پله برقی در فضای باز به نصف کاهش پیدا میکند و میدانید که قطعات یدکی ندارند و وقتی پله برقی خراب میشود قطعات را سرهمبندی میکنند. وی افزود: بهتر است در قالب یک دو فوریت شهرداری را ملزم کنیم که در یک بازه شش ماه تا یکسال پله برقیهای مکانیزه را جمعآوری و به جای آن رمپ یا انواع دیگر پلهبرقیهایی که معلولان هم بتوانند از آن استفاده کنند، بیاوریم.