راه‌آهن به شرکت‌ها زور می‌گوید!

۱۴۰۲/۰۵/۱۷ - ۰۳:۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۱۲۴۲۲

صنعت فولاد به دلیل حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی بر روی خرید لکوموتیو سرمایه‌گذاری کرده‌ است اما در نهایت به دلیل انباشت تقاضا برای حمل و نقل ریلی، با کسری شدید ناوگان مواجه هستیم.

احمد دنیا مالی، رییس کمیته حمل و نقل ریلی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب، درباره وضعیت ناوگان راه‌آهن در بخش واگن و لکوموتیو اظهار کرد: بحث ما با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی یا شرکت‌هایی با مجموعه‌های غیر دولتی درحال فعالیت هستند، این است که وقتی قیمت بلیت را مشمول قیمت‌گذاری می‌کنید باید 

مابه التفاوت را هم پرداخت کنید وگرنه این شرکت‌ها دچار مشکل خواهند شد. 

وی ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده بخش خصوصی پرداخت نشود و مابه‌التفاوت را ندهند، بخش خصوصی هم امکان سرمایه‌گذاری را نخواهند داشت و وضعیت ناوگان به این سرنوشت دچار می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات بخش خصوصی این است که هیچ انگیزه‌ای برای توسعه ناوگان و خرید واگن‌های جدید و لکوموتیو را ندارد، گفت: معتقدم در بخش حمل و نقل ریلی به بخش خصوصی زور می‌گوییم و تمام شرکت‌های بخش خصوصی به‌شدت ناراضی هستند.

دنیا مالی گفت: این شرکت‌ها در بخش ریلی سرمایه‌گذاری کردند و باید بازگشت سرمایه داشته باشند و قیمت‌های دستوری تنها زمانی عملیاتی می‌شود که مابه التفاوت هزینه‌ها به شرکت‌ها پرداخت شود که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. 

وی با اشاره به ضعف مدیریتی در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: راه‌آهن یک شرکت مستقل است و وزیر راه و شهرسازی دخالتی در اجزای کار آن ندارد و راه‌آهن مجموعه بسیار بزرگی است و شرکت‌های زیادی دارد و باید خود مدیرعامل راه‌آهن برای این موضوع و مشکل تدبیری داشته باشد. البته مجلس به‌طور مداوم با بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدکننده و تامین ناوگان در جلسه و مذاکرات است تا به راهکارهایی برای کاهش فشار مشکلات و رفع آنها برسد.

دنیامالی افزود: اعتقاد دارم درباره بحث قیمت‌گذاری در این حوزه باید هر چه سریع‌تر تصمیم‌گیری کنیم.