افزایش سهم اقتصاد از بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۵/۲۸ - ۰۱:۴۶:۴۸
کد خبر: ۲۱۳۲۸۵

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی از بازار سرمایه در اتاق بازرگانی استان خراسان، گفت: همراهی و حمایت نمایندگان مجلس از ارکان بازار سرمایه قابل تقدیر است. قوانین بازار سرمایه با همکاری کمیسیون اقتصادی در حال بررسی و اصلاح است. رییس سازمان بورس افزود: حضور شرکت‌های قوی به ویژه بخش خصوصی در بازار سرمایه هستیم. باید از بخش خصوصی در توسعه اقتصادی استفاده کنیم که یکی از مولفه‌های آن، حضور فعال این بخش در اقتصاد و بازار سرمایه است. عشقی تصریح کرد: رسالت اصلی بازار سرمایه، تامین مالی صنایع و بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاری است.

وقتی شرکتی در بورس پذیرش می‌شود چندین میلیون سهامدار خرد در مالکیت شرکت‌ها سهیم می‌شوند، بنابراین باید از حقوق منافع سهامداران حفاظت کنیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی از بازار سرمایه در اتاق بازرگانی استان خراسان، گفت: همراهی و حمایت نمایندگان مجلس از ارکان بازار سرمایه قابل تقدیر است. قوانین بازار سرمایه با همکاری کمیسیون اقتصادی در حال بررسی و اصلاح است. وی افزود: اقتصاد و بازار سرمایه نیازمند پیش‌بینی‌پذیری است. گاهی با تصمیمات نادرست، تمامی محاسبات شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران لطمه می‌بیند. فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نیازمند ثبات در تصمیمات و قوانین هستند.

رییس سازمان بورس اذعان داشت: سفرهای استانی با حضور مدیران ارکان بازار سرمایه، ایجاد پل ارتباطی میان بنگاه‌ها و بازار سرمایه است و مسیر ویژه‌ای برای افزایش سهم اقتصاد و بنگاه‌ها از بازار سرمایه باز خواهد کرد.  امضای تفاهمنامه همکاری میان استاندار خراسان رضوی و رییس سازمان بورس در راستای تسهیل و تسریع تامین مالی انجام شد. لازم به ذکر است که در راستای تسهیل و تسریع برای تامین مالی صنایع و بنگاه‌های استان خراسان رضوی از طریق بازار سرمایه، میان استاندار خراسان رضوی و رییس سازمان بورس توافق نامه‌همکاری امضا شد.

   سهولت در تامین مالی پروژه‌ها با راه‌اندازی تالار برق سبز

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در سخنرانی خود در دومین کنفرانس بهینه‌سازی و بهره‌وری ایران با بیان اینکه زمانی می‌توان از ابزارهای تامین مالی برای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کرد که قیمت صرفه‌جویی انرژی در بازار مشخص شده باشد، اعلام کرد: تمرکزگرایی و متولی‌گری در حوزه انرژی از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بهینه‌سازی انرژی است. وی عنوان کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد عملا یک مجموعه دخالت‌گر جدید به پیشینیان افزوده خواهد شد.

نقوی در تشریح پیشنهاد بورس انرژی برای صندوق‌ گواهی‌های این حوزه گفت: این صندوق‌ باید به عنوان بازارگردان طراحی شود تا به بازار آن عمق ببخشد و نقدشوندگی آن را تضمین کند. مدیرعامل بورس انرژی ایران در سخنرانی خود با بیان اینکه زمانی می‌توان از ابزارهای تامین مالی برای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کرد که قیمت گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار مشخص شده باشد، گفت: تمرکزگرایی و متولی‌گری در حوزه انرژی از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بهینه‌سازی انرژی است.

وی در ادامه از راه‌اندازی تالار برق سبز در بورس انرژی به عنوان نمونه موفقی از سازوکار تعیین شاخص قیمت برای تامین مالی در حوزه انرژی نام برد و گفت: اکنون با راه‌اندازی تالار برق سبز، تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر بر مبنای سازوکار بازار تسهیل شده است و سرمایه‌ها راحت‌تر وارد این حوزه می‌شوند. نقوی در ادامه افزود: بررسی نهادهای مختلف حاکی از عدم موفقیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در کاهش شدت انرژی است و به نظر می‌رسد بتوان از ظرفیت بازار بهینه‌سازی به جای ماده ۱۲ با اصلاحاتی استفاده کرد. به عنوان نمونه طرح‌هایی مانند تعویض بخاری پرمصرف یا اصلاح اتصالات کنتورهای گاز می‌تواند در چارچوب بازار بهینه‌سازی و در یک ساز و کار کاملا شفاف انجام شود.

مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: تامین مالی بسیاری از پروژهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در خصوص تعویض بخاری‌ها یا علمک‌های گاز می‌تواند از طریق بورس انرژی انجام شود، اما این اتفاق به دلیل معضل تمرکزگرایی به تحقق نرسیده است. وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث بازار بهینه‌سازی فقط برای برق و گاز تعریف شده است، گفت: این بازار را باید برای همه حامل‌های انرژی نظیر سوخت و آب نیز تعریف کرد و ظرفیت قانونی آن نیز وجود دارد که باید از طریق مجموعه‌های متولی انرژی دنبال شود.

   حجم معاملات بورس کالا معادل ۷۵درصد  حجم تجارت خارجی غیر نفتی کشور

سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: سال گذشته ۱۱۸ میلیون تن کالا به ارزش هزار همت در بورس کالا معامله شد که این میزان معادل ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

سالانه به میزان ۱۷ درصد نقدینگی کشور در بورس کالا در حال گردش بوده و حجم معاملات در بورس کالا معادل ۷۵ درصد حجم تجارت خارجی غیرنفتی کشور است. جهرمی در خصوص قیمت‌های پایه کالاها در بورس کالا افزود: تعیین قیمت‌های پایه کالاها از جمله فولاد و مس و آلومینیوم فارغ از ارز و براساس قیمت‌های کشف شده هفته‌های قبل و محصولات پتروشیمی نیز بر پایه دلار ۲۸۵۰۰ تومان در بورس کالا تعیین می‌شود و قیمت نهایی کالاها نیز به میزان عرضه و تقاضای کالاها مرتبط است.

   استقبال مردم از معاملات شمش طلا

جهرمی عنوان کرد: بورس کالا اسفند ماه سال گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا را راه‌اندازی کرد و امروز حجم معاملات این ابزار با استقبال مردم از یک تن طلا عبور کرده است.

او گفت: شمش‌های طلایی که از سال ۹۷ روی دست عرضه‌کننده مانده بود و به صورت اعتباری هم خریداری نداشت، امروز به صورت اوراق یک دهم گرمی طلا یعنی معادل ۳۰۰ هزار تومان از سوی مردم خریداری می‌شود که اتفاقا رونق این بازار در تعادل و کاهش قیمت سکه بورسی اثرگذار بوده است. وی گفت: مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها از اهداف دولت است که بورس کالا با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در این مسیر قدم برمی‌دارد؛ همچنین تاکنون ۱۲ کیلوگرم طلا به درخواست‌کنندگان تحویل داده شده و رونق هر چه بیشتر این ابزار و ورود سرمایه‌های خرد به بازارهای امن در دستور کار است.

   ارزش معاملات زعفران به ۷ همت رسید

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: سال گذشته، ارزش معاملات زعفران در بورس کالا به ٧ همت رسید و ۱۷ انبار فعال زعفران نیز در این حوزه وجود دارد.سهم شرکت‌های خراسان رضوی در معاملات بورس کالا رو به افزایش است به‌طوری‌که سال گذشته رشد ۷۰ درصدی را در این موضوع شاهد بودیم و سهم ۶ درصدی بنگاه‌های تولیدی این استان در حجم معاملات ثبت شد. به گفته جهرمی، طی بررسی‌های انجام شده مقرر شد تا برای خرید مواد اولیه شرکت‌های تولیدی استان خراسان رضوی هماهنگی‌هایی با بانک‌های مرتبط انجام شود تا روند تامین مواد اولیه تسهیل گردد.

   بورس کالا میزبان فروش متری مسکن

جهرمی در پایان به فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی مسکن اشاره کرد و گفت: پتانسیل‌های خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری و ساخت مسکن در خراسان رضوی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم ابزار سلف موازی یا همان فروش متری مسکن را برای کمک‌ به ساخت پروژه‌های این استان اجرایی کنیم.

   رونمایی از ابزار جدید تامین‌مالی از بازار سرمایه

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران در اتاق بازارگانی استان خراسان بیان کرد: ۱۳۷ ایستگاه معاملاتی فعال در استان خراسان وجود دارد، همچنین مشهد جایگاه ششم را در معاملات بازار سرمایه دارد. وی افزود: بورس تهران به دنبال تامین مالی غیر از سیستم بانکی است. بنگاه‌های استان خراسان رضوی می‌توانند بدون مراجعه به بانک، از بازار سرمایه تامین مالی کنند. بنابراین منتظر رونمایی از ابزار جدید تامین مالی از بازار سرمایه باشید. گودرزی گفت: دانش بنیان‌ها سهم خوبی از سفره اقتصاد کشور دارند و بازار سرمایه آماده تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

   شروع به کار بازار توافقی؛ به زودی

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران در همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی از بازار سرمایه با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی 8 درصد جمعیت کشور و حدود 5 درصد سهم تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت را در اختیار دارد، گفت: اما این استان در فرابورس ایران سهمی حدود 2 تا سه درصدی از ارزش کل بازار با 28 ناشر دارد.

   حضور 28 شرکت از استان خراسان رضوی در فرابورس

به گفته شیرازی استان خراسان رضوی از لحاظ مبلغی، سهم کمی از ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارد. ترکیب حضور ناشران در فرابورس هم ضعیف است. به این ترتیب که از 28 شرکت حاضر در فرابورس ایران، 10 شرکت در تابلوهای اصلی و 18 شرکت در بازار پایه هستند. شیرازی با تأکید بر اینکه شرکت‌هایی در بازار پایه حضور دارند پذیرش نشدند و چندان برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند، افزود: بر همین اساس هم از ناشران بازار پایه درخواست می‌شود شرایط خود را برای ارتقا به بازار بالاتر تسریع کنند.

   سه شرکت خراسان رضوی در آستانه عرضه اولیه

مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام این خبر که سه شرکت از استان خراسان رضوی در آستانه عرضه اولیه قرار دارند، گفت: شرکت مرغ مادر دیزباد، شرکت سیمان سفید شرق و نساجی خراسان در صف عرضه اولیه فرابورس قرار دارند.

این سه شرکت اگر روند پذیرش خود را تسریع کنند می‌توان پیش‌بینی کرد که طی یک الی دو ماه آینده عرضه اولیه آنها انجام خواهد شد. شیرازی با اعلام اینکه شرکت فرابورس ایران از ابتدای سال جاری تا امروز 10 عرضه اولیه داشته که سه عرضه مربوط به استان خراسان رضوی بوده است، تصریح کرد: این 10 عرضه سه هزار و 565 میلیارد تومان تأمین مالی برای ناشران خود به همراه داشته که سهم استان خراسان رضوی هزار و 260 میلیارد تومان بوده است.این روند می‌تواند نویدبخش حضور بهتر و پررنگ‌تر ناشران این استان در فرابورس ایران باشد.

   بازار توافقی؛ فرصتی جذاب برای شرکت‌ها

وی در ادامه به بازار توافقی اشاره کرد و گفت: این بازار فرصت جذابی برای شرکت‌های سهامی عام است که در سازمان بورس ثبت‌شده‌اند اما شرایط پذیرش را ندارند. به گفته مدیرعامل فرابورس ایران بازار توافقی بزودی در فرابورس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.شیرازی بازار سوم را هم فضایی برای پذیره‌نویسی و عرضه یک جای سهام دانست و افزود: اخیراً هم پذیرش شرکت‌های پروژه در فرابورس ایران فعال‌شده است.

   انواعِ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس ایران

وی در ادامه به معرفی صندوق‌ها پرداخت و اظهار کرد: از دیگر ابزارهای فرابورس، انواع صندوق‌ها است. صندوق PE برای شرکت‌هایی است که نیاز به سرمایه و اصلاح ساختار دارند.صندوق VC برای شرکت‌های مخاطره پذیر و شرکت‌های دانش‌بنیان با ریسک‌های بالا، طراحی‌شده است. صندوق املاک و مستغلات هم دیگر ابزار بازار فرابورس است که با توجه به رونق بازار املاک و مستغلات در استان خراسان رضوی، گزینه جذابی برای این استان می‌تواند باشد.صندوق‌های قابل معامله، سهام، درآمد ثابت و مختلط هم در فرابورس فعال هستند.


 

ارسال نظر