آییننامه واردات خودروهای تجاری دست دوم ابلاغ شد
هیات دولت آییننامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم خارجی با عمر حداکثر پنج ساله را تصویب کرد. این اقدام را میتوان گام مهم دولت برای واردات خودروهای سواری کارکرده دانست. به نظر میرسد گام بعدی دولت نهایی کردن آییننامه اجرایی واردات خودروهای سواری با عمر حداکثر پنج ساله خواهد بود.
معاون اول رییسجمهور آییننامه اجرایی واردات خودروهای تجاری با عمر کمتر از پنج سال را ابلاغ کرد.
این اقدام را میتوان به نوعی دست گرمی دولت برای واردات خودروهای سواری دست دوم قلمداد کرد. وزارت صمت در زمان تصدی رضا فاطمی امین وزیر پیشین صمت به دنبال این بود تا از مسیر واردات خودروهای دست دوم با عمر حداکثر پنج ساله زمینه را برای مدیریت بازار خودرو فراهم کند. این لایحه در روزهای پایینی وزارت فاطمی امین به مجلس ارسال شد اما نتوانست آبی باشد بر آتش استیضاح اولین وزیر صمت دولت سیزدهم، بنابراین نمایندگان فاطمی امین را عزل کردند. حال در دوران صدارت عباس علی آبادی وزارت صمت این امکان را دارد تا کار نیمه تمام فاطمی امین برای مدیریت بازار خودرو را تمام کند.
پیش بینی میشود ابلاغ آییننامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم زمینه را برای ابلاغ آییننامه اجرایی واردات خودروهای سواری کارکرده با عمر کمتر از پنج سال فراهم کند. به نظر میرسد به زودی معاون اول رییسجمهور آییننامه اجرایی واردات خودروهای سواری دست دوم را ابلاغ میکند. دستور العملی که محمد مخبر زیر آن را امضا کرد به پیشنهاد وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه در هیات وزیران مطرح شد.
اعضای هیات دولت نیز به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره (7) قانون بودجه سال 1402 آییننامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون را بعد از بررسی تصویب کردند.
آییننامه اجرایی واردات خودروهای تجاری کارکرده با توجه به نیاز حمل و نقل درون شهری و برون شهری مورد توجه سیاستگذار کلان قرار گرفته است.
بررسی آییننامه اجرایی بودجه سال جاری نشان میدهد در بند (ص) تبصره (7) ماده این قانون به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جادهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده میشود که با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای (کاربری بین شهری) و وزارت کشور (از طریق سازمان ذیربط) (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون مورد نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام نماید.
آییننامه اجرایی واردات خودروهای تجاری دست دوم بر بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تاکید شده است.
همچنین بررسی آییننامه اجرایی نشان میدهد وزارت صمت موظف است گزارش عملکرد این بند شامل تعداد و نوع خودروهای وارداتی و دستگاههای بهرهبردار را هر سه ماه یکبار به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس ارایه کند.
خودروهای تجاری دست ودم وارداتی با عمر کمتر از پنج سال باید بتوانند استانداردهای مورد نظر سازمان ملی استاندارد را پاس کنند.
طبق این آییننامه سن خودرو بر مبنای سال ساخت، در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز بر اساس قوانین و مقررات از دیگر شرایط برای خودروهای وارداتی است.
هیات دولت در آییننامه اجرایی واردات تجاریهای دست دوم تاکید کرده ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آییننامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
همچنین بانک مرکزی مکلف شده منابع ارزی مورد نیاز این آییننامه را تعیین و ابلاغ میکند.