۵۸ هزار نازل سوخت باید از عرصه خارج شود
نواز گفت: ما سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرتانگیز مصرف بنزین شروع کردیم این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست. مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین را ما در سال جاری رکورد زدهایم.
به گزارش مهر، رضا نواز سخنگوی اتحادیه جایگاهداران کشور، درباره مشکلات به وجود آمده در جایگاههای سوخت گفت: این مشکلات را در مساله بنزین سوپر به تازگی نداشتهایم زیرا از چندین ماه قبل در مساله تولید بنزین سوپر به مشکل برخورد کردهایم به دلیل شدت مصرف بنزین در کشور ظرفیت موجود در بحث تولید بنزین سوپر را به تولید بنزین معمولی تخصیص دادهایم.
وی در ادامه بیان کرد: تولید بنزین سوپر از چندین ماه قبل کاهشی شده به همین دلیل است که برخی از جایگاهها دیگر بنزین سوپر عرضه نمیکنند. اگر خطوط تولید بنزین سوپر را به همین تولید تخصیص دهیم در زمینه تولید بنزین معمولی و یورو ۴ با مشکل مواجه میشویم. در روزهای گذشته خبرهایی از صفهای شلوغ پمپ بنزینها منتشر شد که علت مختلفی داشت ولی در حال حاضر در تهران و برخی از شهرستانها در جایگاههای سوخت وضعیت مناسبی را داریم.
وی با بیان اینکه ما یک ماه پیش نیز صفهای طولانی بنزین را داشتهایم افزود: ولی این موضوع رسانهای نشده بود از نظر ما یک ماه پیش صفهای بنزین به دلیل افزایش مصرف شلوغتر بود. ما سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرتانگیز مصرف بنزین شروع کردیم این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست. مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین را ما در سال جاری رکورد زدهایم که بر اساس آمارهای جهانی در بین ۱۰ کشور اول جهان در زمینه مصرف بنزین قرار گرفتهایم و به میانگین مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدهایم. نواز در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تولید نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است نزدیک به ۱۰۸ تا ۱۰۹ میلیون لیتر افزایش تولید بنزین را داشتهایم ولی باز هم نمیتوانیم مصرف را جبران کنیم.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران در ادامه بیان کرد: بیشترین علت افزایش مصرف بنزین پرمصرف بودن ماشینهای ما است. بر اساس آمارهای بینالمللی مصرف بنزین خودروهای ما خیلی زیاد است. افزایش استفاده از کولر خودرو نیز در افزایش مصرف بنزین تأثیرگذار است وقتی گرما بیش از اندازه زیاد شود استفاده از کولر ۱۰ تا ۱۵ درصد بر مصرف بنزین خودرو میافزاید.
نواز با بیان اینکه ما در حال جابهجا کردن رکوردهای مصرف بنزین در کشور هستیم ادامه داد: بعد از ورود معاون اول رییسجمهور به این موضوع مقداری کارها روانتر شد و در برخی از جایگاهها روال عادی عرضه بنزین را شاهد هستیم.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران در ادامه توضیح داد: معتقدیم شلوغی پمپ بنزینها به دلیل شایعه گران شدن بنزین نبوده بلکه به دلیل شایعه کمبود بنزین این صفها شکل گرفته است و مردم به دلیل نگرانی از کمبود بنزین مدام به پمپ بنزین مراجعه میکردند تا باکهای بنزین خود را پر نگه دارند.
وی افزود: شاید ما مشکلاتی داشته باشیم اما شرایط به حدی حاد نخواهد شد که برای تأمین بنزین با مشکلات اساسی روبرو شویم. در حال حاضر مشکلات کلانشهرها حل شده و درخواست داریم که اقداماتی انجام شود تا مشکلات استانهای مرزی هم حل شود.
وی درباره دلیل غیر فعال بودن برخی از پمپ بنزینها گفت: در استانهای مرزی طرحهای بومی در حال اجرا است که توزیع را تحت الشعاع قرار میدهد زیرا اقدامات خاصی برای نظارت و کنترل مصرف وجود دارد به همین دلیل استانهای مرزی بیشترین اعتراضات را دارند. مرحله بعد شهرها و استانهای بزرگ هستند که با بیشترین مشکل مواجه هستند و در مرحله بعد تهران و چند کلانشهر ما هستند که با این مشکلات مواجه هستند بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردهایم وضعیت رو به بهبود است.
نواز ادامه داد: در حوزه خرابی نازلهای هوشمند سوخت در سالهای گذشته تلاش زیادی کردیم تا این مشکلات برطرف شود، با شرکت ملی نفت هم مکاتباتی انجام دادهایم که این خرابیها برطرف شود وضعیت هم تا حدودی بهتر شده است اما این قطعات و تجهیزات نیازمند نوسازی است ۵۸ هزار نوع نازل سوخت داریم که باید از چرخه خارج شوند. البته میزان نازلهای سوختی که با مشکل روبرو هستند بیشتر از سطح استاندارد جهانی است.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران در ادامه بیان کرد: تعمیرات روی بسیاری از این نازلهای سوخت پاسخگو نیست ولی میتوان با استفاده از کارت بانکی توزیع هدفمند سوخت را بهتر انجام داد.در حال حاضر یارانه سوخت هدفمند توزیع نمیشود و برخی از افرادی که جزو دهکهای بالای درآمدی جامعه هستند از این یارانه خیلی بیشتر برخوردار میشوند.
وی در ادامه گفت: شماره تلفن ۰۹۶۲۷ به صورت شمانه روزی و شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ در تایم اداری برای دریافت گزارشات مردمی در خصوص خرابی نازلها و کار نکردن پمپ بنزینها است.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران ادامه داد: گازوییل به صورت سهمیهای در استانها توزیع میشود و مشکلات در این حوزه بیشتر از بنزین است. جایگاههای سوخت هم به این موضوع معترض هستند زیرا
حق العملی که برای توزیع گازوییل میگیرند بسیار کمتر از بنزین است. ولی در مساله بنزین به دلیل شدت مصرف بنزین امکان دارد که ارسال فرآورده به جایگاهها با تأخیر صورت بگیرد، اما مردم بدانند که هیچ عمدی در این حوزه در کار نیست و هم و غم ما این است که جایگاههای سوخت در سراسر کشور فعال باشد و عرضه را برای تمام مردم ایران انجام دهند.
وی درباره دلیل کم شدن تعداد کارتهای سوخت آزاد در جایگاههای سوخت بیان کرد: براساس مصوبه مجلس باید تا پایان شهریور سال جاری ۹۰ درصد سوختگیریها در جایگاهها با کارت سوخت شخصی باشد تا پایش توزیع بهتر شود و به همین دلیل از فروردین با یک شیب ملایم تعداد کارتهای سوخت کمتر شد و کارتهای سوخت جایگاهها تحت عنوان کارتهای اضطرار شناخته میشوند.
وی در ادامه توضیح داد: با این اقدام با توجه به اینکه کارت سوختهای شخصی مردم هم به موقع به دستشان نرسیده بود با مشکل رو به رو شدیم و از سوی دیگر این کارتها اضطرار سقف مصرف ۸ هزار لیتر در روز را دارد و اگر استفاده بیشتر شود آن کارت کارایی ندارد. بیشتر مواقع به دلیل اینکه سهمیه کارت سوخت به پایان میرسد این کارت دیگر در جایگاهها به مردم ارایه نمیشود.
نواز گفت: محدودیت در برداشت بنزین هم اعمال شده است و بر اساس گزارشات واصله به ما کارت سوخت آزاد محدودیت برداشت ۱۵ تا ۳۰ و ۴۰ لیتر را دارد و برای کارت سوخت شخصی عدد ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر را گزارش داشتهایم. این شرایط بسته به استان و شهر متفاوت است ولی در تهران ۶۰ لیتر در هر بار سوختگیری با کارت شخصی امکان پذیر است.