پاسخ توانیر به گزارش «تعادل»

۱۴۰۲/۰۵/۳۱ - ۰۳:۰۰:۳۱
کد خبر: ۲۱۳۵۸۰

مدیر مسوول محترم روزنامه «تعادل»

با سلام و احترام

 با عنایت به چاپ مطلبی با عنوان «تأثیر بی‌برقی بر خدمات اینترنتی» در مورخ ۲۲ مرداد‌ماه جاری در آن روزنامه محترم، پاسخ ذیل ارسال می‌گردد. دستور فرمایید حسب قانون مطبوعات نسبت به درج آن با تیتر ذیل در اولین فرصت ممکن اقدام گردد .

تابستان امسال هیچگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای برای مراکز سرویس‌دهنده اینترنت ایجاد نشده است / این مراکز باید بتوانند نیازهای انرژی خود را تامین کنند

1- برق یک نیاز حیاتی و بدون جایگزین است که در شبکه یکپارچه به هم پیوسته از نیروگاه‌ها به صورت مویرگی در تمامی نقاط شهری و روستایی گسترده است و این شبکه همواره با شرایط مختلف آب و هوایی و جوی؛ مشکلات دایم برخورد حیوانات و پرندگان با تاسیسات و شبکه مواجه است با این وجود با تلاش شبانه‌روزی سخت‌کوشان صنعت برق، جریان پیوسته برق در جریان است و همه مشترکان از آن برخوردارند.

2- تابستان امسال را درحالی پشت سر می‌گذاریم که برخلاف انتظارات و پیش‌بینی‌ها، با وجود ناترازی شدید میان تولید و مصرف برق، امسال هیچ خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در بخش خانگی و تجاری رخ نداده و عموم مشترکان از برق مستمر و پایدار برخوردار بوده‌اند. آمار رسمی نیز بیانگر افزایش دریافت انرژی و بهبود تولید کالا و خدمات توسط صنایع بوده و با وجود گرمای پایدار هوا از طریق مدیریت نظام‌مند تامین برق با مشارکت کامل تمامی مشترکان در بخش‌های مختلف شرایط تامین برق پایدار در کشور را فراهم کرده است.

3- در این شرایط صنعت برق تمامی تلاش خود را برای تامین بدون وقفه برق همه مشترکان به کار گرفته است اما طبق استانداردهای بین‌المللی، تاسیسات و تجهیزاتی که لحظه‌ای وقفه در تامین برق موجب اختلال جدی در فرآیندکاری می‌شود لازم است از سامانه‌های تامین برق موقت مانند UPS و سیستم‌های ذخیره‌ساز استفاده کنند و به ویژه مراکز زیرساختی حساس مانند دیتاسنتر و مراکز سرویس‌دهنده اینترنت باید در محل خود امکانات تامین برق اضطراری برای به مدار آمدن سریع در زمان بروز حادثه و بحران را داشته باشند که اختلالی در فرآیندهای فنی و تخصصی کار خود ایجاد نشود. 

ضمن آنکه بررسی داده‌های خروجی مرکز دیسپاچینگ منطقه‌ای تهران نشان می‌دهد در تابستان امسال هیچگونه خاموشی برنامه‌ریزی شده برای اشتراک برج میلاد ایجاد نشده و به نظر می‌رسد آنچه که در این گزارش به آن اشاره شده حادثه لحظه‌ای بوده که پس از اعلام با اقدامات فوری حوادث برطرف شده است. همچنان که در مورد قطع مرکز دیتاسنتر بومهن که اردیبهشت سال جاری رسانه‌ای شد، براساس تایید مسوولان مربوطه این اتفاق ناشی از مشکل داخلی برق آن مرکز بوده و گزارشی از بروز مشکل در شبکه سراسری برق دریافت نشده بود. 

4- همچنین با توجه به دستورالعمل دولت برای مراکز حساس و حیاتی که توسط کمیته دایمی پدافند غیرعامل کشور ابلاغ شده، مراکز مشمول این دستورالعمل باید در موارد مورد نیاز و فوق اشاره بتوانند نیازهای انرژی الکتریکی خود را تامین و نیاز خود را برطرف کنند. 

5- در پایان تاکید می‌شود در عین آنکه صنعت برق، استمرار تامین برق پایدار و مطمئن همه مشترکان در تمامی ساعات شبانه روز را جزو وظایف لاینقطع خود می‌داند، با این وجود انتظار می‌رود مراکز ارایه‌دهنده خدمات اینترنت و دیتا سنتر مطابق با استانداردها نسبت به تامین و آماده به کار بودن مولد‌های اضطراری برای اندک زمان محدودیت به واسطه حادثه‌ ، آمادگی را لازم داشته باشند.

 

ارسال نظر