سن ناوگان هوایی به ۲۶ رسید

۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۱:۴۴:۰۱
کد خبر: ۲۱۳۶۵۶

محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با مقایسه وضعیت فعلی و دوران کرونا بیان کرد: شرایط دنیا در بازه زمانی کرونا و اثراتی که بر اقتصاد هوایی دنیا گذاشت به‌خصوص در کشور ما و همچنین موضوع تحریم و موضوعات متعددی که بر ما گذشت، متاسفانه وضعیت هوایی کشور را در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با مشکلات جدی مواجه کرد، به‌گونه‌ای که تعداد هواپیماها، تعداد پروازهای عبوری و بهره‌برداری مردم از بخش هوایی کشور و پروازهای بین‌المللی دچار چالش جدی شده بود و به مرز خطرناکی نزدیک می‌شدیم.

البته این موضوع مختص ایران نبود و در همه جای دنیا حاکم بود؛ اما در کشور ما به‌دلیل شرایط تحریم، مضاعف شده و کار را برای ما بسیار سخت می‌کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از مهر ۱۴۰۰ تا امروز هیچ هواپیما و موتوری را برای تعمیر به خارج اعزام نمی‌کنیم. این توانمندی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و این تاب‌آوری باعث شده که هواپیماهای ما بیشتر سر خط باشند.

این موضوع مقایسه خوبی برای گذر از این مساله است. محمدی‌بخش با اشاره به برنامه‌های سازمان هواپیمایی برای توسعه و نوسازی ناوگان بیان کرد: مشخصا امروز نزدیک به ۱۹۰ فروند هواپیما در چرخه خدمت داریم؛ در صورتی‌که در شهریور ۱۴۰۰، این عدد نزدیک به ۱۰۰ فروند بود؛ بخشی از هواپیماها زمینگیر بود که به چرخه برگشت و بخشی از هواپیماهایی که خریداری شده بود که در این شرایط سخت تحریمی اضافه شد و این مسیر کماکان ادامه دارد. الان با کمک دولت و تامین اعتبار برای سال ۱۴۰۲، نوسازی ناوگان را به عنوان یک سند تحولی در حوزه هوایی کشور در دستور کار داریم و فکر می‌کنیم تا پایان سال به عدد ۲۵۰ فروند هواپیما برسیم. وی افزود: به دلیل شرایط استانداردی و نظارت‌های چندگانه‌ای که از اولین اپراتور تا آخرین بهره‌بردار انجام می‌شود، به لطف خدا بیش از پنج میلیون رکورد پرواز بدون سانحه را در بازه زمانی اخیر داشتیم.

سال گذشته که سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوی از ایران بازدید کرد، در این حوزه نمره بالاتر از سطح منطقه به جمهور ی اسلامی ایران دادند؛ یعنی علی‌رغم شرایط سختی که ما در حوزه تامین قطعات در شرایط تحریمی تحمل می‌کنیم، در حوزه ایمنی نمره خوبی به سازمان هواپیمایی کشوری و بخش هوایی کشور دادند. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میانگین عمر ناوگان هوایی کشور گفت: ابتدای دولت سیزدهم متوسط عمر ناوگان ۲۸ سال بود و امروز به ۲۶ سال رسیده است؛ دو سال هم از ابتدای دولت گذشته و اگر ما اتفاقی را رقم نمی‌زدیم، معدل ناوگانمان باید به ۳۰ سال می‌رسید؛ یعنی سن ناوگان ما دو سال جوان‌سازی شده است. 

 

ارسال نظر