روزهای خوش

۱۴۰۲/۰۶/۰۸ - ۰۲:۰۷:۴۶
کد خبر: ۲۱۴۱۹۸
روزهای خوش

چند روزی می‌شود که شاخص کل بورس تهران سبزپوش شده که به نظر می‌رسد این سبزی چندان بادوام و ثبات نباشد؛ چراکه هنوز شاهد تغییرات نیستیم. اما طی روزهای اخیر شاهد رفع ابهام در بازار سرمایه بودیم.

ساعات پایانی روز دوشنبه بود که احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در مصوبه نهایی بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ نرخ خوراک تعیین تکلیف می‌شد به همان فرمول برگشت و با سقف  قیمت گاز صادراتی ایران محاسبه خواهد شد و این مصوبه تا پایان برنامه هفتم توسعه لازم‌الاجراست.  این یعنی دیگر بازار با نرخ خوراک هفت هزارتومانی کاری ندارد و نرخ خوراک به همان عدد قبلی باز می‌گردد.

با توجه به اینکه عدد هفت هزار تومان رقمی بزرگ برای شرکت‌های بورسی است این کاهش نرخ می‌تواند از زیان شرکت‌ها بکاهد.  درحال حاضر شرکت‌ها نیاز به تجدید ارزیابی دارایی‌ خود دارند تا شرایط سود و زیان آنها مشخص شود و به نوعی به ثبات برسند؛ اگر این تجدید ارزیابی شرکت‌ها به مرحله اجرایی شدن برسد شاهد تغییرات در صورت مالی‌ها خواهیم بود. از سوی دیگر گفته شده که خودروسازان داخلی  ارز می‌گیرند؛ چراکه گفته شده بود که خودروسازان برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

ولی معاون وزارت صمت اعلام کرده که تغییری در ارز خودروسازان نخواهیم  داد و همچنین گفته شد نامه مدیرکل دفتر صنایع خودرو در خصوص «خودروهای مونتاژی» موضوع فصل (۹۸) بوده که تاکنون نیز از محل ارز غیر از نیما نظیر تهاتر، صادرات و ارز اشخاص استفاده می‌شد. لذا تغییر خاصی در این خصوص به وجود نیامده است. این دو خبر سیگنال‌های مثبت قوی برای بازار سرمایه به حساب می‌آیند که می‌تواند تا حدودی مسیر شاخص را تغییر دهد؛ اما باید تاکید کرد که بازار همچنان در انتظار تغییرات مثبت است.

در یادداشت‌های پیشین در خصوص تغییرات مثبت و عوامل تاثیرگذار بازار صحبت کردیم و اگر مولفه‌هایی همانند نرخ ارز بازار آزاد، عرضه خودرو در بورس کالا و... مشخص شود بازار می‌تواند مسیر خود را کاملا تغییر دهد. در کل بازار سرمایه نیاز به اخبار مثبت قوی و ادامه‌دار دارد که بتواند شرایط خود را تغییر دهد و مسیر سبز خود را آغاز کند؛ البته در حال حاضر نیز بازار به صورت موقت مسیر سبزی را دنبال می‌کند اما با توجه به شرایط اقتصادی، دخالت و دستکاری احتمالا به همین زودی‌ها شاهد تغییر در بازار سرمایه باشیم و باید امیدوار بود تا شاید بورس یک روز بتواند در مسیر واقعی خود قدم بردارد.

 

ارسال نظر