پاسخ وزارت اقتصاد به گزارش «تعادل»

۱۴۰۲/۰۶/۰۸ - ۰۲:۰۸:۳۹
کد خبر: ۲۱۴۱۹۹

جناب  آقای طهماسبی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام

به پیوست جوابیه این وزارتخانه به مطلب مورخ 31/5/1402 آن روزنامه با عنوان «پیش‌فروش بورسی مسکن، بازنده مسابقه با تورم» ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید مطابق قانون مطبوعات، نسبت به انتشار آن در اولین شماره روزنامه و در همان صفحه، اقدام لازم  را مبذول دارند.

مهدی محمدی

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

نقدشوندگی بالای اوراق؛ مزیت پیش‌فروش متری مسکن

یکی از مزایای پیش‌فروش متری مسکن، نقدشوندگی بالای این اوراق است چراکه یک بازارگردان در این معاملات حضور داشته و همواره اوراق عرضه شده از سوی سرمایه‌گذاران را خریداری می‌کند. به گزارش شادا، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 31 مرداد ماه روزنامه تعادل با عنوان «پیش‌فروش بورسی مسکن؛ بازنده مسابقه با تورم»، توضیح داد: یکی از مزایای پیش‌فروش متری مسکن، نقدشوندگی بالای این اوراق است چراکه یک بازارگردان در این معاملات حضور داشته و همواره اوراق عرضه شده از سوی سرمایه‌گذاران را خریداری می‌کند.

همچنین کارشناسان معتقدند که در طرح پیش‌فروش مسکن، حداقل ارزش پول مردم با خرید یک یا 10 متر خانه حفظ خواهد شد. همانطور که همه فعالان اقتصادی واقف هستند، بازار بورس و بازار مسکن همواره از بازارهایی بوده‌اند که در رقابت با تورم، توانسته‌اند حداقل ارزش سرمایه یک سرمایه‌گذار را حفظ کنند و این خود نکته بسیار مثبتی است.در حقیقت از ابتدا هم هدف از تشکیل بورس مسکن، خانه‌دار شدن مردم از این طریق نبود، بلکه هدف این بود که افرادی که سرمایه به اندازی کافی برای خرید مسکن ندارند، با همان میزان نقدینگی که دارند، بتوانند همپای فعالان بازار مسکن، ارزش دارایی خود را حفظ کنند، به این معنی که سرمایه‌گذار خرد اگر در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کرد، به اندازه مسکن در حفظ ارزش پول خود موفق نمی‌شد.

در ساده‌ترین شکل سرمایه‌گذاری در بازار پیش‌فروش متری مسکن، برای مثال خریدار اقدام به خرید یک متر مسکن می‌کند که در زمان عرضه، تاریخ تحویل آن ملک، ۲ ساله و کوچک‌ترین متراژ هر واحد ۵۰ متر عنوان شده است. آن خریدار اگر قصد خانه‌دار شدن داشته باشد باید تا زمان سررسید ۲ ساله مقدار اوراق خود را به عدد ۵۰ ورقه یک متری برساند، اما اگر قصد تحویل گرفتن خانه را نداشته باشد و صرفاً با نیت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن وارد این معاملات شده باشد، در هر زمانی طی این ۲ سال، امکان فروش اوراق و تسویه نقدی را دارد.

 

ارسال نظر