بورس دست به عصا

۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - ۰۱:۴۲:۳۰
کد خبر: ۲۱۵۰۷۴
بورس دست به عصا

در حالی بازار سرمایه آخرین‌ هفته‌های شهریور را سپری می‌کند که دیگر خبری از خوش‌بینی اوایل ماه نیست و ارزش معاملات خرد با کاهش بیش از 40 درصدی نسبت به روز‌های ابتدایی شهریور به سطوح 3.9 همتی رسیده که نشان می‌دهد دیگر رمقی برای کسی باقی نمانده است.

البته در مجموع جو کلی بازار مناسب ارزیابی می‌شود و شاهد روز‌های نسبتا باثبات و متعادلی در بازار هستیم.

همین امر نیز موجب شده تا اکثر تحلیلگران بر این عقیده باشند که فروشنده دانه‌درشتی در بازار وجود ندارد البته این در حالی است که دلیل قابل اتکایی نیز برای خرید و صعود در بازار وجود ندارد. اما زمان‌گیر شدن روند اصلاحی و عدم رشد قیمت‌ها همیشه این ذهنیت را به وجود می‌آورد که فعلا نمی‌توان آن بازدهی مورد انتظار را از بازار کسب کرد لذا چنانچه بازیگران بازار، در روز‌های آتی به‌طور سنجیده‌ای عمل نکنند ممکن است حال بازار باز هم وخیم‌ شود. به واقع اتفاقات تلخ گذشته و خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی نسبت به بورس موجب شده تا معامله‌گران بیش از پیش محطاتانه و دست به عصا عمل کنند.

همین عامل نیز باعث شده تا سرعت شناسایی سود بالا و روند‌های صعودی کوتاه‌تر و کوتاه‌تر شود. البته همانطور که بالا‌تر نیز اشاره کردیم عدم وجود محرک قوی برای بازار خود عامل اصلی سردرگمی این روز‌هاست، عواملی که قصد داریم تا در ادامه این یادداشت به آن بپردازیم. از آرام شدن تب خودرویی‌ها به عنوان لیدر اصلی بازار آغاز می‌کنیم. به واقع رشد بیش از 20 درصدی قیمت این نماد‌ها و جریان خبر‌های منفی برای دو غول خودروسازی یکی از مهم‌ترین دلایل توقف روند صعودی اخیر است.

خبر‌هایی که نشان از تداوم قیمت‌گذاری دستوری و تشدید زیان انباشته خودروسازان دارد گویی هنوز هم عده‌ای در پی دست‌درازی به این صنعت‌اند. البته مدت‌ زیادی است که بازار درگیر چالشی به عنوان قیمت‌گذاری دستوری است. چالشی که در سال‌های قبل گرچه تعدیل شده اما همچنان سد راه شرکت‌ها و صنایع و اصلی‌ترین عامل برای زیان‌دهی آنها و ایجاد رانت و سود برای دلالان و سودجویان شده است آن هم از جیب سهامداران! البته  همیشه تحولات خودرویی‌ها سریع یا به قول امروزی‌ها اجایل بوده لذا معتقدیم چرخش خبر‌ها به نفع خودرویی‌ها و سهامداران می‌تواند سمت و سوی بازار را به‌طور کلی عوض کند.

عدم تعیین و تکلیف ارز پالایشی‌ها به‌طور واضح و مشخص نیز از دیگر عواملی است که موجب تردید در بین معامله‌گران شده است گرچه نرخ پایه آن بخش از محصولاتشان که در بورس کالا به فروش می‌رسد (به جز لوبکات) با نرخ 37,500 تومانی محاسبه شده است. البته اخبار کم‌اهمیت‌تری نظیر پایان سال مالی برخی از کارگزاری‌ها و به تبع آن تسویه اعتبار‌ها که البته چند سالی است که  کم‌رنگ‌تر شده و همچنین تنش‌های سیاسی نیز عاملی بازدارنده برای تداوم حرکت بازار است که به عقیده ما وزن آنچنانی در ترسیم روند بازار ندارند.

لپ کلام اینکه، مادامی که معامله‌گران نتوانند رفتار غیرقابل پیش‌بینی و متناقض دولت را در بازاری که شفافیت حرف اول را می‌زند، تحلیل کنند بازار در مسیر بی‌اعتمادی (نوسانی یا نزولی) خواهد ماند و نوسانات روبه بالا که از قضا احتمال وقوع آن در این هفته و هفته آتی‌هم کم نیست مقطعی و گذرا خواهد بود.

 

ارسال نظر