بورس در انتظار روزهای خوش

۱۴۰۲/۰۷/۰۹ - ۰۱:۱۷:۳۰
کد خبر: ۲۱۶۳۷۸
بورس  در انتظار روزهای خوش

بازار سرمایه در روزی که گذشت همانند هفته اخیر منفی بود و کام سهامداران را تلخ کرد. تالار شیشه‌ای افت کمتر از یک درصدی تجربه کرد اما همچنان در کانال دو میلیونی و بر لبه تیغ سقوط به کانال جدید است.

بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی اعتقاد دارند که اتفاقات رخ داده در سطح داخلی بازار سرمایه همچون بی‌اعتمادی‌هایی که از اردیبهشت ماه شروع شد و در ماه‌های بعد از آن نیز گاهی اتفاق افتاد در کنار سیاست‌های اخذ شده در سطح سیاسی و اقتصادی کلان باعث شده که بازار سهام همچون دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری با روندی خنثی و رکودی همراه شود اما با این حال می‌توان انتظار داشت که به دلیل ارزندگی قیمت سهام نسبت به دیگر کلاس‌های دارایی، حضور برخی محرک‌ها بتواند به ایجاد روندهای مقطعی منجر شود.

   واکنش اوپک‌پلاس به نفت ۱۰۰ دلاری

وزیران گروه اوپک و متحدانشان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، چهارم اکتبر (۱۲ مهر) دیدار می‌کنند. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس، در صورت لزوم می‌تواند خواستار برگزاری نشست کامل وزیران این گروه شود.

قیمت نفت با نادیده گرفتن نگرانی‌ها نسبت به تورم سرسام‌آور و رشد اقتصادی ضعیف‌تر، تحت تاثیر محدودیت عرضه که تا حدودی به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس روی داده و تقاضای رو به رشد، به نزدیک ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است. چهار منبع آگاه در اوپک پلاس که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: این کمیته در نشست آنلاین روز چهارشنبه، احتمالا تغییری در سیاست تولید فعلی صورت نمی‌دهد. یکی از این منابع آگاه گفت: چیزی مورد بحث قرار نگرفته است. احتمالا یک دیدار عادی با تاکید بر توافق اوپک پلاس خواهد بود. موضوعی که مورد توجه خواهد بود، جدیدترین اطلاعات درباره کاهش تولید اضافی عربستان سعودی و روسیه است.

این دو کشور پنجم سپتامبر اعلام کردند کاهش تولید اضافی که مجموعا به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید می‌کنند و این تصمیم را ماهانه بازبینی خواهند کرد. با صعود قیمت نفت، بعضی از تحلیلگران می‌گویند احتمال فزاینده‌ای وجود دارد که کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی، تعدیل شود اما سایرین انتظار دارند که این محدودیت عرضه در سال ۲۰۲۴ هم ادامه پیدا کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که یکی از روسای کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس است، اوایل سپتامبر گفت: اوپک پلاس باید بازار را تثبیت کند و قیمت‌ها هدف قرار نگرفته‌اند. بر اساس گزارش رویترز، روسیه پنجشنبه گذشته اعلام کرد مسکو با تولیدکنندگان اوپک پلاس درباره افزایش احتمالی تولید نفت برای جبران ممنوعیت صادرات سوخت از این کشور، گفت‌وگو نکرده است. روسیه در راستای توافق اوپک پلاس، متعهد شده است تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز معادل پنج درصد از کل تولیدش، کاهش دهد. به‌علاوه، این کشور ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش اضافی را تا پایان سال ۲۰۲۳ اعمال خواهد کرد.

   عرضه اولیه در راه بورس

عرضه اولیه سهام شرکت پرتوبار فرابر خلیج‌فارس با نماد حپرتو چهارشنبه ۱۲ مهرماه به روش حراج در بازار دوم فرابورس انجام خواهد شد. تعداد کل سهام قابل عرضه، ۱۸۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از کل سهام شرکت بوده و حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم خواهد بود.قیمت ارزش‌گذاری هر سهم نیز ۴۶۰۵ ریال است.

   طلا در مسیر صعود

بهای هر اونس طلا در روز جمعه به ۱۸۴۸ دلار و ۴۰ سنت رسید و قیمت طلای امریکا نیز به ۱۸۴۹ دلار و ۴۰ سنت رسید.پس از اینکه فدرال رزرو موضع جنگ‌طلبانه اتخاذ کرد، طلا در پایان سپتامبر ۴.۶ درصد و در سه ماهه ۳.۶ درصد کاهش خواهد یافت.

شاخص دلار و بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری به سمت افزایش سه ماهه پیش رفت.قیمت طلا پس از گزارش تورم، برای مدت کوتاهی تا ۰.۸ درصد افزایش یافت. شاخص قیمت اصلی هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ماه آگوست به‌طور سالانه ۳.۹ درصد افزایش یافت که از ۴.۳ درصد در جولای کاهش یافت. با این حال، شاخص کل نسبت به ۳.۴ درصد ماه جولای، ۳.۵ درصد در سال رشد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۱.۷ درصد کاهش به ۲۲.۲ دلار رسید و در سه ماهه ۲.۴ درصد کاهش یافت. پلاتین با ۰.۳ درصد کاهش به ۹۰۲ دلار و ۱۴ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۲.۱ درصد کاهش به ۱۲۴۵ دلار و ۴۸ سنت رسید.

   بازار از دریچه معاملات

در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه هشت مهر ماه، شاخص کل بورس تهران 13 هزار و 399 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 84 هزار و 576 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت 3 هزار و 309 واحد در رقم 715 هزار و 316 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس با ریزش 93 واحدی به رقم 26 هزار و 12 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 365 واحدی به سطح 128 هزار و 952 واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هشتمین روز متوالی منفی شد و 288 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 12 برابر بیشتر شده است.نماد وتجارت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 35 میلیارد تومان بود. پس از بانک تجارت، نمادهای فولاد، وشهر، ثفارس و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای گلدیرا، فرآور و پکویر تعلق داشت. در اولین روز کاری هفته نمادهای فملی، فولاد، شبندر، وبملت و شپنا نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

در مقابل فارس، ثشاهد و وتجارت از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای خاور، خدیزل و آریا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای گلدیرا، کزغال و بجهرم بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ثشاهد بیشترین تراکنش را داشت و تکاردان و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز بمولد، دی و فن افزار بیشترین تراکنش را داشتند. 

روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 29 هزار و 774 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 20 هزار و 326 میلیارد تومان بود که 68 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 14 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 250 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات شنبه، 62 نماد صف خرید داشتند و 66 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 186 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 40 درصدی به 399 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر