نوسانات بورس طبیعی است

۱۴۰۲/۰۷/۱۰ - ۰۱:۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۴۵۹

نوسان جزیی جدایی نشدنی از بازار سرمایه است؛ دولت از دو جهت یکی تلاش برای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و دیگری حمایت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تلاش کرده تا اعتماد از دست رفته به بورس را احیا کند.

به گزارش شادا، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ پنجم مهر ماه سال جاری روزنامه «تعادل» با عنوان «بورس در خطر!» توضیح داد: یکی از اقدامات اساسی دولت سیزدهم به منظور ساماندهی به وضعیت بورس، ایجاد صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که همواره در بازار به منظور تنظیم عرضه و تقاضا و افزایش نقدشوندگی حضور فعالی داشته است.

سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تجهیز منابع و نقدینگی مورد نیاز صندوق تثبیت بازار سرمایه، پیگیری‌های مستمری داشته است و ارزش دارایی این صندوق در بازار سرمایه در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ (تاریخ آغاز به کار دولت سیزدهم)، ۴۲ هزار و ۲۳۶ میلیارد ریال بوده است که در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ (پس از ۴۴۱ روز معاملاتی) با رشدی ۳۱۷ درصدی (بیش از ۴ برابری) به رقم ۱۷۶ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال افزایش یافت. این در حالی است که دارایی این صندوق در ۴۴۱ روز معاملاتی قبل از شروع به کار دولت سیزدهم هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال بوده است.

ایجاد صندوق بیمه بورس برای سرمایه‌گذاران خرد از دیگر اقدامات اساسی دولت سیزدهم برای رفع نابه‌سامانی در بازار سرمایه بود. از آنجایی که حمایت از سهامداران خرد همواره در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است، در راستای جلوگیری از افزایش شتاب نزولی بازار و ایجاد فضای آرام روانی در مقطع زمانی آبان ماه سال ۱۴۰۱ برای سهامداران حقیقی خرد بازار با ارزش پرتفوی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در تاریخ چهارم آبان ۱۴۰۱، این سازمان مقرر کرد سهام حاضر در پورتفوی این اشخاص که حدود ۹۶ درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند، بیمه شود. این اقدام از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی موسوم به «سهام ‌یار» توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و خرید توسط سرمایه‌گذاران صورت پذیرفت. 

همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار در پی نوسانات اردیبهشت ماه سال جاری بازار سرمایه نیز به صورت پویا در راستای حمایت از سهامداران خرد حضوری فعال داشته است که به عنوان نمونه سه مصوبه این سازمان مبنی بر تجهیز منابع و نقدینگی مورد نیاز صندوق تثبیت بازار سرمایه برای خرید سهام افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از ۳ ماه به ۵ ماه و همچنین افزایش ۱۰ درصدی ضریب اعتبار کارگزاری‌ها نمونه از اقدامات موثر اخیر در این راستا بوده است.

بنابراین به نظر می‌رسد نگرانی‌های بورسی برخی رسانه‌ها از نوسانات مقطعی بورس درست نیست؛ چرا که همواره یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد، بازگشت اعتماد از دست رفته سهامداران در خصوص بورس و همچنین خروج از وضعیت نابه‌سامان بازار سرمایه بوده است.

 

ارسال نظر