مسکن هزار میلیاردی

۱۴۰۲/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۴:۱۸
کد خبر: ۲۱۷۵۷۲

روز گذشته سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد که 15 هزار میلیارد ریال به صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار سرمایه با هدف حمایت از بازار سهام تزریق شده است. این تزریق نقدینگی در حالی است که بورس تهران از نیمه اردیبهشت ماه تا به امروز حدود سه هفته مثبت بوده و مابقی روزها طبق روال دو سال گذشته شاهد نزول سنگین در معاملات بودیم.

روز گذشته سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد که 15 هزار میلیارد ریال به صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار سرمایه با هدف حمایت از بازار سهام تزریق شده است. این تزریق نقدینگی در حالی است که بورس تهران از نیمه اردیبهشت ماه تا به امروز حدود سه هفته مثبت بوده و مابقی روزها طبق روال دو سال گذشته شاهد نزول سنگین در معاملات بودیم.

حال نکته قابل توجه اینجاست که این اعلام حمایت دقیقا یک روز پس از صحبت‌های محسن علیزاده، رییس کمیته بورس مجلس گفته بود که «باید بگوییم، امروز بازار سرمایه ما به لحاظ ساختار مدیریتی به نحوی است که اعتماد اهالی بازار سرمایه در حد پایینی است و اساسا مدیرانی که در بازار سرمایه سکاندار مجموعه ارکان این بازار هستند و وظیفه نظارتی را برعهده دارند در منفعل‌ترین شرایط ممکن کار را دنبال می‌کنند»، انجام شد و به گفته برخی از کارشناسان این حمایت به علت هراس از تغییرات است و نتیجه چندانی نخواهد داشت؛ چراکه اکنون بازار با شاخص‌سازی ایستاده و شاخص واقعی باید عدد پایین‌تری باشد. (شاخص کل بورس تهران طی چند هفته اخیر به عدد کمتر از دو میلیونی را ندیده و به گفته اغلب از کارشناسان شواهد حاکی از این است که بازار با دخالت و دستور اداره می‌شود و معاملات سهامداران جای چندانی در شاخص ندارد و تنها سهامداران خرد و برخی از عمده‌ها تعیین‌کننده قیمت خریدهای خود هستند.) 

اغلب کارشناسان عقیده دارند که تزریق نقدینگی یک نوع دخالت در بازار حساب می‌شود و می‌تواند تنها چند روز در بازار تاثیر داشته باشد و پس از آن به صورت روانی تابلوی معاملات بورس مثبت می‌ماند؛ واقعیت چیز دیگری است! البته گروهی از فعالان نیز عقیده دارند که تزریق نقدینگی لازمه بورس است و پس از هر تزریق بازار خودی نشان می‌دهد و شاهد تغییرات عمده در معاملات هستیم.

به هرحال فعالان بازار سرمایه نظرات مختلفی دارند اما بررسی‌ آمارها و گفت‌وگو با سهامداران خرد و فعالان بورسی نشان می‌دهد که اگر تمرکز سازمان بورس و مسوولان مربوطه روی افزایش اعتماد باشد، شرایط به خودی خود تغییر می‌کند و شاهد روندی مثبت در معاملات و ورود نقدینگی خواهیم بود.

دردی از بورس دوا نمی‌شود!

بهنام علیخانی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: هزار میلیارد تومان با توجه به شرایط بازار سرمایه رقمی نیست که با منت تزریق شود و دردی از بازار دوا نمی‌کند.  

وی ادامه داد: اعلام همین خبر می‌تواند جو روانی مثبتی در بازار سرمایه داشته باشد؛ اما در مقابل این تزریق نقدینگی‌ها چقدر پول از جیب سهامداران خارج شده است که الان هزار میلیارد تومان با منت به بازار تزریق می‌شود که حمایت کند! حمایت لزوما به معنای خرید نیست و می‌تواند پرکردن صف خرید باشد و پس از آن معاملات نیز می‌تواند باطل شود! این کارشناس بورسی اظهار کرد: نکته قابل توجه اینجاست که مسوولان تمایل دارند که کف بازار در محدوده فعلی بسته شود.

علیخانی در نهایت تاکید کرد: اینکه این هزار میلیارد با منت و حمایت به بازار القا کنند درست نیست؛ زیرا چند هزار میلیارد نیز از جیب سهامداران خارج شده است و درصد کوچکی از آن به بازار تزریق می‌شود که تنها از آن جنازه باقی مانده است!

وی در نهایت گفت: امیدوارم با فراوانی اخبار مثبت مثل عدم فروش بازارگردان‌ها، خاموش شدن الگوریتم‌ها برای مدت محدود و افزایش نرخ خودرویی‌ها کف بازار بسته شود و بورس روند روبه بالایی داشته باشد.

 

ارسال نظر