مزیت برنامه راهبردی پنج ساله بازار سرمایه برای سهامداران خرد

۱۴۰۲/۰۷/۲۹ - ۰۰:۱۹:۴۱
کد خبر: ۲۱۷۸۸۴

حامدی مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برنامه راهبردی پنج سال سازمان بورس گفت: برنامه‌های راهبردی بسیاری در کشور‌های دیگر هم مرسوم هستند و به این سبب ایجاد می‌شوند که یک چراغ راهی به وجود آید که برنامه‌های عملیاتی بخش‌های مختلف و ذی نفعان بازار سرمایه در راستای آن برنامه راهبردی شکل گیرد.

باشگاه خبرنگاران| حامدی مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برنامه راهبردی پنج سال سازمان بورس گفت: برنامه‌های راهبردی بسیاری در کشور‌های دیگر هم مرسوم هستند و به این سبب ایجاد می‌شوند که یک چراغ راهی به وجود آید که برنامه‌های عملیاتی بخش‌های مختلف و ذی نفعان بازار سرمایه در راستای آن برنامه راهبردی شکل گیرد.

این ۹ هدف راهبردی که تنظیم شده و حدود ۲۱ راهبردی که تدوین شده برای این است که برنامه‌های عملیاتی با این‌محتوا تنظیم شود و در نهایت این برنامه یک چراغ راه خواهد بود. این مقام مسوول در ادامه افزود: توسعه بازار سرمایه با این راهبرد‌ها امکان پذیر خواهد بود و این برنامه راهبردی به این سبب مصوب شورای عالی بورس شده است که تمام ارکان بازار سرمایه خود را در این مسیر قرار دهند.

همچنین ضمانت اجرای این برنامه هم پایش‌های فصلی است که انجام شده و به هیات‌مدیره سازمان بورس گزارش داده می‌شود. او گفت: این برنامه راهبردی پنج ساله بوده و از امسال شروع شده است و اگر بالای ۸۰ درصد به این برنامه‌ها برسیم باید گفت که در این مسیر خوب عمل کرده‌ایم. حامدی در پاسخ به این پرسش که این برنامه راهبردی پنج ساله برای سهامداران خرد چه مزیتی را به همراه دارد، اظهار کرد: برای اینکه سهامداران حقیقی یا خرد در یک فضای امن و قابل اعتماد سرمایه‌گذاری کنند نهاد‌های ذی نفعی که در بازار سرمایه حضور دارند باید بتوانند خودشان را در چهارچوب مد نظر سازمان بورس تنطیم کنند. ممکن است که گفته شود این برنامه مستقیما سرمایه‌گذار خرد را هدف قرار نداده، ولی ایجاد ابزار‌های مختلف، تنطیم‌گری شفاف و مقررات‌گذاری صحیح و بدون ابهام، تماما اثرات تنطیم‌گری خواهد بود که به وسیله این برنامه به وجود خواهد آمد و اینجاست که سرمایه‌گذار حقیقی هم از این فضای عمومی تنظیم شده بهره خواهد برد.

پیش از این اعلام شده بود، ۹ هدف راهبردی برای برنامه راهبردی پنج ساله بازار سرمایه تدوین شده که در این خصوص می‌توان به ۱- حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، ۲- ارتقای شفافیت و کارایی در بازار سرمایه، ۳- ارتقاء آگاهی و دانش سرمایه‌گذاری، ۴- توسعه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و تشکیل سرمایه، ۵- حفظ و تقویت ثبات در بازار سرمایه و ارتقای نظام نظارتی، ۶- تقویت سازوکارهای تنظیم‌گری و چارچوب‌های حقوقی، ۷- حمایت از توسعه و نوآوری در بازار سرمایه، ۸- هوشمندسازی و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، و ۹- توسعه و تعالی سازمان و سرمایه‌های سازمانی که با ۲۱ راهبرد به منظور رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی شده، اشاره کرد.