افتتاح کانال سوئز جدید و امید مصریها به پیشرفت اقتصادی
گروه جهان
پروژه کانال سوئز جدید مصر به موازات کانال ۱۴۵ساله سوئز قدیم افتتاح شد. مصر به دنبال درآمد کلانی است که بتواند اقتصاد بیمار خود را نجات دهد. اما درآمد حاصل از کانال سوئز به رشد اقتصاد جهان بستگی دارد.
به گزارش دویچهوله، ساخت کانال جدید سوئز یک سال پیش آغاز شد و روز پنجشنبه رسما به بهرهبرداری رسید. کانال سوئز جدید ۷۲کیلومتر طول، ۳۵۰متر عرض و ۲۵مترعمق دارد. این کانال رفتوآمد دوطرفه کشتیها را امکانپذیر میکند و مدت زمان رفتوآمد ناوگانها را به نصف تقلیل خواهد داد. قبل از احداث این کانال امکان رفتوآمد دوطرفه کشتیهای بزرگ ممکن نبود و این کشتیها ساعتها در مسیر خود توقف میکردند تا ناوگان بعدی به حرکت درآید. پیشبینی میشود افتتاح مسیر دوم کانال سوئز میزان درآمدهای حاصل از تردد کشتیها از این آبراه را از ۵میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱۳میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ برساند. به لحاظ فنی این راه آبی جدید سوئز همه شرایط را برای توسعه اقتصاد بیمار مصر فراهم کرده است. اما برای اینکه پروژه مصریها عملی شود، اقتصاد جهانی هم باید به صورت قابل توجهی رشد کند. کارشناسان به سال ۲۰۰۸ اشاره میکنند که درست پیش از بحران مالی جهان، از طریق کانال سوئز بهطور متوسط روزانه ۵۹ کشتی عبور میکردند. حال برای افزایش تعداد کشتیها بیش از این مقدار، اقتصاد جهانی باید ۱۰ درصد رشد کند. امکان چنین رشدی را کارشناسان به ویژه در عرصه حملونقل دریایی امکانپذیر نمیدانند. طبق تحقیقات «کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل» رشد حملونقل کشتیرانی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ حدود ۴۰درصد کاهش داشته است. صندوق بینالمللی پول هم امید چندانی به رشد اقتصاد جهانی ندارد.
