ادغام مركز ملي فرش با اداره كل صنايع خلاق اسباب‌بازي، خلاف منافع ملي است

مخالفت با يك ادغام

۱۴۰۲/۰۸/۱۸ - ۰۰:۱۴:۲۲
کد خبر: ۳۰۰۷۷۰
مخالفت با يك ادغام

نشست كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران با موضوع مد و پوشاك و اقتصاد اين حوزه برگزار شد. حاجي‌آقا ميري، رييس كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران گفت: جايگاه صنعت فرش در كشور جايگاه مهمي است و ادغام مركز ملي فرش با اداره كل صنايع خلاق اسباب‌بازي و پويانمايي و لوازم ورزشي خلاف منافع ملي و قانون است. 

نشست كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران با موضوع مد و پوشاك و اقتصاد اين حوزه برگزار شد. حاجي‌آقا ميري، رييس كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران گفت: جايگاه صنعت فرش در كشور جايگاه مهمي است و ادغام مركز ملي فرش با اداره كل صنايع خلاق اسباب‌بازي و پويانمايي و لوازم ورزشي خلاف منافع ملي و قانون است. 
مرتضي حاجي‌آقا ميري، رييس كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران گفت: اتاق ايران و كميسيون مي‌تواند در حوزه آموزش، شبكه‌سازي، مشاركت در جشنواره‌ها، پيگيري مصوبه‌هايي در حوزه مد و پوشاك، برگزاري نشست‌هاي علمي با كارگروه مد و پوشاك با فعالان اين حوزه همكاري كند. تمام سعي ما اين است كه خود را به بازارهاي بين‌المللي نزديك كنيم و اين ظرفيت در حوزه مد و پوشاك بسيار بالاست.
در ادامه آرش حيدريان، يكي از فعالان حوزه صنعت فرش و صنايع‌دستي گفت: من در نمايشگاه گردشگري (Japan Association of Travel Agents) ( (JATA شركت كرده بودم؛ در اين نمايشگاه به هنر سنتي كشورهاي مختلف توجه شده بود كه بيشتر موردتوجه گردشگران بود نه صنعت. در اين نمايشگاه عربستان حضور پررنگي داشت و بيشتر برند آنها در نمايشگاه حضور داشت. در ژاپن توريست سبز و سلامت مور د توجه است و عربستان هم اين نكته را درك كرده است. در اين نمايشگاه ظرفيت توريسم‌هاي شرق آسيا نشان داده‌شده بود، ظرفيتي كه بايد از آن استفاده كنيم و به‌جاي توجه به توريست اروپايي، به اين حوزه هم توجه شود.
جواد كاظمي، نايب‌رييس كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران گفت: يكي از مشخصه‌هاي فرش قم، تنوع در اين حوزه است ولي امروز تغييرات جدي‌اي بايد در حوزه فرش دستباف اتفاق بيفتد. تحول در فرش ماشيني باعث شده كه توليدكنندگان فرش دستباف بايد به فكر بيفتند. ما در حوزه فرش دستباف بااينكه شهرت جهاني داريم، ولي هيچ مقاومتي براي يادگيري و طراحي و نقاش‌هاي استان و كشور ندارد. اكثر طراحان فرش قم، سعي مي‌كنند كتابخانه‌هاي بزرگ دنيا را رصد كنند. صنعتگران تا آخر عمر نياز به آموزش دارند. كاظمي گفت: شايد بتوانيم با تجميع هنر مد و پوشاك و فرش مسير تازه‌اي خلق كنيم كه اين دو صنعت به تغييرات لازم برسند. اگر در حوزه فرش تغيير جدي صورت نگيرد، اين حوزه با افول روبرو خواهد شد. بايد از تمام ظرفيت آموزش و زواياي هنري براي بهبود اين حوزه بهره ببريم.
او ادامه داد: با تلفيق و هم‌افزايي حوزه‌ها اتفاق‌هاي خوبي رخ مي‌دهد. بايد در اين حوزه از تمام ظرفيت‌ها استفاده كنيم.
يكي از اعضاي حاضر در اين نشست گفت: در حوزه طراحي پوشاك ضعف‌هاي جدي داريم و بايد براي رفع ضعف برندها در مقايسه با برندهاي خارجي تلاش شود. ما اصرار داريم حوزه طراحي هنرهايي مثل فرش و پوشاك در اين كميسيون موردتوجه جدي قرار گيرد.
حميدرضا ذوالنواري، نايب‌رييس كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران در ادامه اين نشست گفت: در حوزه فرش دستباف هر كدام از استان‌ها ظرفيت بسيار بالايي در حوزه خود دارند و موتيفاي خاص خود را دارند. دنياي نقوش اقيانوسي است كه در آن هر بار به نوتيفاي جديدي مي‌رسيد كه معاني بااهميتي دارند. اين موتيف‌هاي در فرش‌هاي عشاير بسيار ارزشمند هستند. نقاط اشتراك فرش و پوشاك موتيف‌هاست. طرح ساده گاهي بيانگر كلام‌هاي بسيار والايي است. همه دنيا به دنبال هويت هستند و ما اين هويت داشته را گم كرده‌ايم.
حامد چمن‌رخ، عضو كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران هم گفت: ما درگير به‌روز بودن و اصالت هستيم؛ به‌روز بودن را با تغييرات غلطي انجام داده‌ايم و تأثيرات آن را در آينده خواهيم ديد. ما مسوول سرنوشت محصول فرهنگي خود هستيم. از سفال تا فرش و پارچه بايد درست به آينده برسد. بايد در جريان تغييرات به مساله اصالت توجه داشته باشيم. اصالت ريشه هنر است و بايد از آن پاسداري شود. ولي اصالت منافاتي با به‌روز شدن ندارد.
در ادامه محمد زائري هم گفت كه ما از ظرفيت قوانين بودجه، برنامه توسعه و ساير قوانين موجود در راستاي بسترسازي براي رشد صنعت فرش و هنر و مد استفاده مي‌كنيم.  در اين نشست حاجي‌آقا ميري، رييس كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران تصريح كرد: بايد ادبيات و موضوع‌هاي مرتبط با كميسيون را به فضاي اتاق ايران و هيات نمايندگان، اكوسيستم اقتصادي و مديران و مسوولان ببريم تا آنها با اين ادبيات آشنا شوند. در حوزه مد و پوشاك ظرفيت بسيار خوبي وجود دارد كه مي‌توانيم در اين حوزه تمركز كنيم. موضوع جدول را در حوزه صنايع خلاق پيگيري مي‌كنيم. همچنين بايد از ظرفيت‌هاي نمايشگاه براي هم‌افزايي استفاده كنيم.
او ادامه داد: براي پيگيري خواسته‌هاي فعالان صنعت فرش، هنر و صنايع‌دستي بايد از ظرفيت‌هاي مجلس شوراي اسلامي، هنرهاي ديداري، سينما و غيره بهره بود. مثلاً در حوزه سينما، يكي از كارگردان‌ها مي‌خواهد مستندي درباره كارآفرين‌ها بسازد. ايده‌اي از موسيقيدان‌ها كه آهنگي در حوزه فرش ايران بسازد و رونمايي از اولين قطعه در نمايشگاه اصفهان خواهد بود.
رييس كميسيون فرش، هنر و صنايع‌دستي اتاق ايران ادامه داد: بايد زا ظرفيت همه نمايشگاه‌ها در حوزه فرش، هنر و صنايع‌دستي بهره برد؛ به عنوان‌مثال سي و چهارمين دوره نمايشگاه دموتكس هانوفر در سال ۲۰۲۴ و در تاريخ ۱۱ تا ۱۴ ژانويه (پنجشنبه، ۲۱ دي لغايت يكشنبه ۲۴ دي ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد. دموتكس بزرگ‌ترين پلتفرم فرش و كف‌پوش جهان است كه بيش از دو دهه از شروع به كار آن مي‌گذرد. بايد نمايشگاه دموتكس دوبي در كنار زنجيره نمايشگاه تأمين در راستاي هم پيش ببرد.
در ادامه اين نشست فعالان صنعت فرش از ادغام اداره كل صنايع خلاق ورزشي با مركز ملي فرش، زيرمجموعه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و تبديل آنها به مركز ملي صنايع خلاق و فرش ايران انتقاد كردند. آنها در اين باره گفتند: معناي اين ادغام تنزل جايگاه مركز ملي فرش است كه موردپذيرش ما نيست و خواستار واگذاري امور حوزه فرش به سازمان متولي فرش هستيم و لغو اين ادغام در پيگيري‌هاي جدي ما قرار دارد.
همچنين تأكيد شد: جايگاه صنعت فرش در كشور به آن ميزان نازل نيست كه از اسباب‌بازي و پويانمايي و لوازم ورزشي با هم ديده شود و اين ادغام هم خلاف منافع ملي و هم برخلاف قانون است. درنهايت قرار شد كه درباره چيستي و موضوع اين ادغام، استعلامي از معاونت حقوقي رييس‌جمهوري انجام شود. نظر معاونت حقوقي لازم‌الاجراست.

ارسال نظر