«شهر طلا» در پايتخت ايجاد مي‌شود

دستفروش‌هاي مترو 2 برابر دستفروشان تهران

۱۴۰۲/۰۹/۰۲ - ۰۰:۴۸:۵۶
کد خبر: ۳۰۱۶۳۱
دستفروش‌هاي مترو 2 برابر دستفروشان تهران

مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با بيان اينكه برآوردهاي تقريبي نشان مي‌دهد كه حدود ۱۰ هزار دستفروش در شهر و ۲۰ هزار دستفروش در مترو فعاليت مي‌كنند، گفت: صنف طلاسازان به‌دنبال زمين مناسبي در داخل محدوده شهري اما در اطراف پايتخت هستند تا در آنجا شهركي با عنوان «شهر طلا» ايجاد كنند. البته با توجه به ارزشمند بودن طلا، بايد براي اين منظور زميني در نظر گرفته شود كه بتوان تمام تمهيدات امنيتي را در آن برقرار كرد كه اين كار با مشاركت خود صنف طلاسازان انجام خواهد شد.

مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با بيان اينكه برآوردهاي تقريبي نشان مي‌دهد كه حدود ۱۰ هزار دستفروش در شهر و ۲۰ هزار دستفروش در مترو فعاليت مي‌كنند، گفت: صنف طلاسازان به‌دنبال زمين مناسبي در داخل محدوده شهري اما در اطراف پايتخت هستند تا در آنجا شهركي با عنوان «شهر طلا» ايجاد كنند. البته با توجه به ارزشمند بودن طلا، بايد براي اين منظور زميني در نظر گرفته شود كه بتوان تمام تمهيدات امنيتي را در آن برقرار كرد كه اين كار با مشاركت خود صنف طلاسازان انجام خواهد شد. به گزارش ايلنا، سعيد بيگي، مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران، صبح ديروز در يك نشست خبري با اصحاب رسانه در تشريح آخرين وضعيت ساماندهي ون‌كافه‌ها گفت: ما با كار ون‌كافه‌ها مشكلي نداريم و حتي معتقديم در شرايط اقتصادي موجود بايد از آنها حمايت كنيم، ولي بايد بر نحوه فروش و ساعت حضور آنها در خيابان‌ها نظارت داشته باشيم، زيرا در اين زمينه‌ها اعتراضاتي از سوي مردم و نيروي انتظامي داشتيم. وي افزود: در ميان فعالان ون‌كافه‌ها، تعداد افراد سالم بيشتر از افراد ناسالم است. از سال ۱۴۰۰ گفتيم هر كسي كه ون‌كافه دارد، بايد مجوز بگيرد. بسياري از اين افراد آمدند و تشكيل پرونده دادند. در حال حاضر براساس مصوبه شوراي شهر، متر مربعي ۱۰ هزار تومان در هر روز براي ون‌كافه‌ها هزينه محاسبه مي‌شود.

 

فقط ۳۸ ون‌كافه داراي مجوز هستند

بيگي با بيان اينكه براساس ضوابط شهرداري تهران اعلام كرده‌ايم كه ون‌كافه بايد حتما خودرو باشد و نصب كانكس و كيوسك در اين حوزه ممنوع است، اظهار داشت: به آنهايي كه از كانكس و كيوسك استفاده مي‌كنند، فرصت يك‌ساله داده‌ايم تا تبديل به احسن كنند. هر منطقه با توجه به ويژگي خود ساماندهي ون‌كافه‌ها را شروع كرده است. البته صاحبان ون‌كافه‌ها بيشتر علاقه دارند كه در شمال شهر حضور پيدا كنند. مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با تاكيد بر اينكه از سال ۱۴۰۰، سخت‌گيري بر ون‌كافه‌ها را بيشتر كرديم، عنوان كرد: در حال حاضر از ۲۰۰ ون‌كافه شناسايي‌شده در سطح شهر، تنها ۳۸ ون‌كافه داراي مجوز هستند، البته تا پايان آذرماه، اين تعداد به ۵۹ ون‌كافه خواهد رسيد. وي تاكيد كرد: جلسات متعددي با وزارت اقتصاد گذاشته‌ايم تا مجوز فعاليت ون‌كافه‌ها را به درگاه ملي مجوزها ببريم و آنهايي كه در اين درگاه مجوز مي‌گيرند، به سامانه شهرداري بيايند تا فضاي كسب‌وكار به صورت عادلانه براي همه توزيع شود و شهرداري هم براساس ملاحظات ترافيكي مكان‌هايي را براي فعاليت ون‌كافه‌ها مشخص كند. اين مقام مسوول در شهرداري تهران درباره ساير اقدامات انجام‌شده براي ساماندهي ون‌كافه‌ها توضيح داد: هفته گذشته نامه‌اي به سازمان استاندارد زديم تا استانداردهاي مشخصي را براي ون‌كافه‌ها تعيين كنند و از اين طريق ايمني تامين شود، البته گفته‌ايم كه اين استانداردها آنقدر سخت‌گيرانه نباشد كه افراد نتوانند كار كنند‌. بيگي با بيان اينكه هيچ رويكرد ممانعتي در زمينه ون‌كافه‌ها نداريم و فقط مي‌خواهيم اين شغل را ساماندهي كنيم، اظهار كرد: ون‌كافه مجاز يعني وسيله‌اش استاندارد باشد، قوانين اصناف را رعايت كند و در محلي قرار بگيرد كه شهرداري مشخص كرده است. وي همچنين اظهار كرد: شهرداري تهران به صورت كلي با فعاليت ون‌كافه‌ها مخالف نيست و معتقديم مي‌توان با همكاري خود فعالان اين شغل، آنها را ساماندهي كرد و با ارايه تسهيلات و مشوق‌هاي لازم، اين افراد را ترغيب كنيم كه ضمن دريافت مجوز، در مكان مناسب و بدون ايجاد مزاحمت‌هايي از جمله ايجاد ترافيك فعاليت كنند.

 

برنامه‌ريزي براي ايجاد «شهر طلا»

بيگي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود بر لزوم انتقال كارگاه‌هاي توليدي كفش و پوشاك به خارج از شهر تاكيد كرد و گفت: در تفاهم‌نامه منعقدشده بين شهرداري تهران با مديريت شهرك‌هاي صنعتي براي تعيين زمين مناسب جهت ايجاد كارگاه فعاليت توليدكنندگان از جمله صنف كفش دست‌دوز و پوشاك به نتايج مناسبي رسيده‌ايم و انتقال اين مشاغل به خارج از شهر را در حالتي انجام خواهيم داد كه با در نظر گرفتن منافع همه ذي‌نفعان و مشاركت خود اتحاديه‌هاي صنفي باشد. مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: با چند اتحاديه صنفي اعم از توليدكنندگان پوشاك، توليدكنندگان كفش دست‌دوز، سازندگان طلا و بخشي از فعالان خشكبار كه فعاليت آنها در منطقه ۱۲ مشكلاتي را براي ساير مشاغل ايجاد كرده‌ايم، مذاكراتي انجام داده‌ايم و چند زمين نيز براي برخي از اين اصناف در شهرك‌هاي صنعتي اطراف پايتخت در نظر گرفته‌ايم تا با همكاري اتحاديه‌ها، بخشي از فعاليت اين اصناف توليدي را به خارج از شهر منتقل كنيم. وي همچنين اظهار كرد: صنف طلاسازان نيز به‌دنبال زمين مناسبي در داخل محدوده شهري اما در اطراف پايتخت هستند تا در آنجا شهركي با عنوان «شهر طلا» ايجاد كنند. البته با توجه به ارزشمند بودن طلا، بايد براي اين منظور زميني در نظر گرفته شود كه بتوان تمام تمهيدات امنيتي را در آن برقرار كرد و انتخاب زمين با مشاركت خود صنف طلاسازان انجام خواهد شد.

 

ساماندهي دستفروشان بازار تجريش

بيگي با اشاره به آخرين اقدامات انجام‌شده در زمينه ساماندهي دستفروشان در سطح شهر تهران نيز گفت: موضوع ساماندهي دستفروشان همواره جزو اولويت‌هاي كاري شهرداري بوده است و در همين زمينه اخيرا در راسته بازار تجريش كه يكي از جمله معابر پرتردد شهر محسوب مي‌شود، با تعيين زمين خالي مناسب، دستفروشان را به مكان مناسب انتقال داده‌ايم و در حال ساماندهي كامل آنها هستيم، به نحوي كه هم دستفروشان حقيقي و هم كسبه بازار به منافع خود برسند. مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: برآوردهاي تقريبي نشان مي‌دهد كه حدود ۱۰ هزار دستفروش در سطح شهر تهران و ۲۰ هزار دستفروش در مترو فعاليت مي‌كنند. علت بيشتر بودن تعداد دستفروشان مترو اين است كه اولا احتمال درگيري آنها با ساير دستفروشان يا عواملي كه خارج از شهرداري در فعاليت اين افراد دخالت مي‌كنند و ما آنها را مافيا مي‌دانيم، كمتر است، ثانيا خانم‌هاي دستفروش اغلب ترجيح مي‌دهند در مترو كار كنند تا در سطح شهر. وي يادآور شد: در حال حاضر ۶۰ روزبازار در سطح شهر تهران براي ساماندهي دستفروشان ايجاد شده است كه حدود ۵ هزار دستفروش در آن فعاليت مي‌كنند‌. بزودي طرح مشابه آنچه را كه براي دستفروشان راسته بازار تجريش اجرا كرده‌ايم، در محدوده تئاتر شهر نيز اجرا خواهيم كرد.

 

آخرين وضعيت بازار پرندگان زينتي

اين مقام مسوول در شهرداري تهران به موضوع ساماندهي واحد‌هاي پرنده‌فروشي در سطح شهر نيز اشاره كرد و گفت: از گذشته براي ساماندهي پرنده‌فروش‌ها دو مركزخريد و فروش پرندگان زينتي در شرق و غرب تهران ساخته شده بود كه البته مركز شرق رونق لازم را نداشت و با چالش‌هايي در خصوص استانداردهاي محيطي مواجه بود. وي همچنين توضيح داد: براي رونق كسب‌وكار فعالان بازار پرندگان شرق، رعايت زيرساخت‌هاي لازم ‌و تحقق مديريت يكپارچه، فاز دوم بازار پرندگان خليج فارس (غرب) با ۱۰۰ غرفه جديد در دست احداث است تا ميزبان واحدهاي منتقل‌شده از مركز خريد و فروش پرندگان شرق باشد. علاوه بر اين، در بلندمدت ۲۵۰ غرفه ديگر نيز در بازار پرندگان خليج فارس ايجاد خواهد شد.

 

فعاليت ۲۳۰۰ وانت‌بار ميوه‌فروش در تهران

بيگي همچنين از شناسايي ۲ هزار و ۳۰۰ وانت‌بار ميوه‌فروش سيار در سطح شهر تهران خبر داد و بيان كرد: براساس نوع و مكان فعاليت اين وانت‌ها، ۹۰۰ وانت مزاحم تشخيص داده شده‌اند كه با هماهنگي پليس راهور اعمال قانون خواهند شد. البته هم‌زمان با اين اقدام، تلاش مي‌كنيم زمين‌هاي خالي مناسب در سطح شهر را براي فعاليت ميوه‌فروشان وانتي سيار اختصاص دهيم. وي گفت: براساس تكليف شورا، شهرداري بايد ۱۱۰ جايگاه سوخت كوچك‌مقياس در سطح شهر تهران احداث كند. البته فرآيند دريافت مجوزهاي ۱۶گانه مربوط به احداث اين جايگاه‌ها و پيدا كردن زمين مناسب و رفع معارض‌هاي آن بسيار دشوار است. در حال حاضر مي‌توانيم بگوييم كه ۷ جايگاه سوخت كوچك‌مقياس به صورت قطعي در دست احداث هستند كه احتمالا تا حدود دو ماه ديگر به بهره‌برداري خواهند رسيد.

ارسال نظر