«تعادل» گزارش مي‌دهد

خصوصي‌ها وارد ميدان نفت مي‌شوند؟!

۱۴۰۲/۰۹/۰۳ - ۲۳:۳۷:۴۵
کد خبر: ۳۰۱۷۰۹
خصوصي‌ها وارد ميدان نفت مي‌شوند؟!

اخيرا در جريان بررسي برنامه هفتم توسعه، يك مصوبه كليدي و مهم به تصويب رسيده است كه در راستاي توسعه صنعت برداشت نفت و گاز ايران است و به موجب آن، انحصار در برداشت نفت و گاز ايران از شركت ملي نفت ايران گرفته خواهد شد و همه شركت‌هاي خصوصي امكان توسعه ميادين نفت و گاز ايران را خواهند داشت. 

اخيرا در جريان بررسي برنامه هفتم توسعه، يك مصوبه كليدي و مهم به تصويب رسيده است كه در راستاي توسعه صنعت برداشت نفت و گاز ايران است و به موجب آن، انحصار در برداشت نفت و گاز ايران از شركت ملي نفت ايران گرفته خواهد شد و همه شركت‌هاي خصوصي امكان توسعه ميادين نفت و گاز ايران را خواهند داشت. 
محمدرضا كارگذار، كارشناس حوزه انرژي، با اشاره به شكسته شدن انحصار توسعه ميادين نفت و گاز ايران در گفت‌وگو با خبرنگار«تعادل»، گفت: يكي از موانع توسعه بازارهاي نفتي ايران، مساله انحصار در برداشت نفت و گاز ايران توسط شركت ملي نفت ايران بود كه در جريان قانون برنامه هفتم توسعه انحصار در برداشت نفت و گاز ايران توسط شركت ملي نفت ايران شكسته شد و همه شركت‌هاي خصوصي امكان توسعه ميادين نفت و گاز ايران را خواهند داشت. 
وي ادامه داد: حضور شركت‌هاي خصوصي در توسعه ميادين نفت و گاز ايران مي‌تواند سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي (FDI) را در بخش نفت و گاز ايران رشد دهد. شركت‌هاي بخش خصوصي، چه داخلي و چه بين‌المللي، ممكن است در شرايطي كه فضاي بازار رقابتي وجود دارد، تمايل بيشتري به سرمايه‌گذاري در صنعت نفت و گاز ايران داشته باشند. اين سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي مي‌تواند سرمايه، فناوري‌هاي پيشرفته و تخصص مديريتي را به همراه داشته باشد كه مي‌تواند به نوسازي و توسعه اين بخش كمك كند.
وي تصريح كرد: با ورود شركت‌هاي بخش خصوصي، فرصتي براي ترويج توسعه فناوري نيز خواهد شد؛ علاوه بر اين شركت‌هاي خصوصي مي‌توانند با تامين‌كنندگان، پيمانكاران و ارايه‌دهندگان خدمات محلي همكاري كنند كه مي‌تواند رشد صنايع داخلي را تحريك كرده و قابليت‌هاي آنها را افزايش دهد.
وي ادامه داد: حضور چندين شركت بخش خصوصي در صنعت نفت و گاز مي‌تواند مديريت ريسك را افزايش داده و انعطاف‌پذيري بيشتري را فراهم كند. شركت‌هاي مختلف ممكن است استراتژي‌ها، فناوري‌ها و رويكردهاي بازار متنوعي را اتخاذ كنند كه مي‌تواند به كاهش ريسك‌هاي مرتبط با نوسانات بازار، عوامل ژئوپليتيكي و تغييرات نظارتي كمك كند. توانايي انطباق و پاسخ به شرايط متغير بازار مي‌تواند به انعطاف‌پذيري و پايداري طولاني مدت صنعت كمك كند. 
وي بيان داشت: همچنين شركت‌هاي بخش خصوصي اغلب تمركز بيشتري بر نوآوري و پيشرفت‌هاي فناوري دارند. با افزايش رقابت، انگيزه‌اي براي تمايز و كسب مزيت رقابتي از طريق پذيرش فناوري‌هاي پيشرفته وجود دارد. اين مي‌تواند منجر به توسعه تكنيك‌هاي جديد اكتشاف و توليد، بهبود كارايي در عمليات و استفاده از راه‌حل‌هاي ديجيتال براي مديريت و تجزيه و تحليل داده‌ها شود. تزريق نوآوري مي‌تواند صنعت را به جلو سوق دهد و به رشد و رقابت بلندمدت آن كمك كند.
كارگذار با اشاره به افزايش كارآيي و رقابت‌پذيري با شكستن انحصار در توسعه ميادين نفت و گاز گفت: يك بازار رقابتي مي‌تواند كارايي و رقابت قيمت بيشتري را در صنعت نفت و گاز ايجاد كند. شركت‌هاي بخش خصوصي كه توسط نيروهاي بازار هدايت مي‌شوند، تلاش مي‌كنند تا عمليات خود را بهينه كنند و قيمت‌هاي رقابتي براي ارايه خدمات خود به حاكميت اعلام كنند. افزايش بهره وري در صنعت همچنين مي‌تواند به رقابت كلي اقتصادي كشور و جذابيت آن براي سرمايه‌گذاران خارجي كمك كند.
وي در پايان گفت: شايان ذكر است شكستن انحصار در صنعت نفت و گاز ايران نيازمند برنامه‌ريزي دقيق، مقررات موثر و چارچوب قانوني حمايتي است. اين امر رقابت منصفانه، حفاظت از منافع ذينفعان و پايبندي به استانداردهاي زيست محيطي را تضمين مي‌كند. با استفاده از فرصت‌ها و كاهش چالش‌ها، ايران مي‌تواند پتانسيل كامل منابع نفت و گاز خود را باز كند و خود را به عنوان يك بازيگر پويا در بازار جهاني انرژي قرار دهد.

ارسال نظر