جزييات پروژه ۳ ميليارد يورويي توسعه فرودگاه امام با مشاركت چيني‌ها و سپاه اعلام شد

آغاز ورود چيني‌ها به فرودگاه امام

۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۵:۰۶
کد خبر: ۳۰۱۷۸۰
آغاز ورود چيني‌ها به فرودگاه امام

سرانجام دولت سيزدهم موفق به جلب مشاركت شركت‌هاي چيني در يكي از پروژه‌هاي عمراني كشور شد. به اين ترتيب، ديروز طرح توسعه فاز 2 شهر فرودگاهي امام خميني(ره) آغاز شد. پروژه‌اي كه بر اساس برنامه‌ريزي‌ها مسوولان دولتي 2.5 تا 3 ميليارد دلار هزينه دارد و قرار است طي 5 سال تكميل شود. پيش‌بيني مي‌شود با اجراي اين طرح توسعه‌اي، ظرفيت جابه‌جايي مسافر در اين فرودگاه بين‌المللي به ميزان 35 ميليون نفر در سال افزايش يابد.  به گزارش «تعادل»، اجراي اين طرح توسعه‌اي فرودگاهي در شرايطي آغاز شده است كه از نظر كارشناسان صنعت هوايي، مهم‌ترين و اولويت دارترين مساله صنعت هوايي كشور هم اينك، فرسودگي و كمبود شديد ناوگان هوايي است.

گروه راه و شهرسازي|
سرانجام دولت سيزدهم موفق به جلب مشاركت شركت‌هاي چيني در يكي از پروژه‌هاي عمراني كشور شد. به اين ترتيب، ديروز طرح توسعه فاز 2 شهر فرودگاهي امام خميني(ره) آغاز شد. پروژه‌اي كه بر اساس برنامه‌ريزي‌ها مسوولان دولتي 2.5 تا 3 ميليارد دلار هزينه دارد و قرار است طي 5 سال تكميل شود. پيش‌بيني مي‌شود با اجراي اين طرح توسعه‌اي، ظرفيت جابه‌جايي مسافر در اين فرودگاه بين‌المللي به ميزان 35 ميليون نفر در سال افزايش يابد.  به گزارش «تعادل»، اجراي اين طرح توسعه‌اي فرودگاهي در شرايطي آغاز شده است كه از نظر كارشناسان صنعت هوايي، مهم‌ترين و اولويت دارترين مساله صنعت هوايي كشور هم اينك، فرسودگي و كمبود شديد ناوگان هوايي است. بر اساس برآوردهاي مسوولان دولت يازدهم و دوازدهم، كشوري با پهناوري ايران نيازمند دستكم 550 فروند هواپيما است. اين رقم از سوي مسوولان دولت سيزدهم نيز تاييد شده است. اين در حالي است كه هم اينك از حدود 300 فروند ناوگان موجود، كمتر از 150 فروند عملياتي -  بر اساس اعلام رسمي مسوولان هوايي كشور- است و ارايه خدمت مي‌كند. فرسودگي ناوگان و كمبود شديد هواپيما در خطوط هوايي كشور به علت تحريم‌هاي يكجانبه امريكا عليه كشورمان طي 4 دهه اخير است. صرفا در دوران اجراي برجام نسيم نوسازي ناوگان هوايي وزيدن گرفت و بخش اندكي از قراردادهاي خريد هواپيما با ورود 16 فروند‌اي.تي.آر و يك هواپيماي ايرباس اجرا شد. بر اساس اين گزارش، پيش از اين كارشناسان و بعضا مسوولان صنعت هوايي اعلام كرده‌اند كه از 54 فرودگاه مسافري كشور، كمتر از انگشتان يك دست فعال هستند و صرفا يكي-  دو فرودگاه زيان ده نيستند. از اين رو، توسعه فرودگاهي در شرايط كنوني ضرورتي ندارد. چرا كه هزينه نگهداري آنها نيز بار مضاعفي روي دوش دولت خواهد انداخت. افزون بر كمبود ناوگان هوايي در ايران كه طي ماه‌هاي اخير به‌شدت عرضه صندلي‌هاي پروازي را كاهش داده و به همين دليل قيمت بليت پروازها به‌شدت افزايش يافته است، عدم اجازه فعاليت ايرلاين‌هاي خارجي در مسيرهاي داخلي كشور نيز منجر به زيان ده شدن فرودگاه‌هاي كشور شده است. در صورتي كه در مسيرهاي داخلي، اجازه فعاليت به ايرلاين‌هاي خارجي داده شود، از سويي هم كمبود هواپيما جبران خواهد شد. هم رفاه مسافران داخلي به دليل استفاده از هواپيماهاي مدرن و به روز و البته با نرخ‌هاي رقابتي افزايش خواهد يافت و هم فرودگاه‌هاي كشور از زيان‌دهي خارج خواهند شد. بار سفرهاي داخلي كه هم اينك روي دوش خودروهاي شخصي داخلي ناايمن و سپس راه آهن نيمه توسعه يافته و نيمه فرسوده كشور قرار دارد نيز سبك‌تر خواهد شد و در نتيجه، با تلفات جاده‌اي كمتري مواجه خواهيم بود.


 مشاركت كنسرسيوم چيني-ايراني

به گفته سعيد چلندري، مديرعامل شهر فرودگاهي امام(ره) طرح توسعه فرودگاه امام، از محل تهاتر و با مشاركت كنسرسيوم چيني-ايراني طي 5 سال اجرا مي‌شود.چلندري در گفت‌وگو با تسنيم در خصوص آغاز عمليات اجرايي فاز 2 شهر فرودگاهي حضرت امام خميني اظهار كرد: با استفاده از تهاتر 2.5 تا 3 ميليارد يورو در فاز توسعه فرودگاه امام خميني (ره) سرمايه‌گذاري خواهد شد.وي افزود: بر اساس برنامه‌ريزي 5 ساله اين پروژه به بهره‌برداري مي‌رسد، ترمينال فاز توسعه‌اي فرودگاه410 هزار متر مربع است كه در آن يك برج به ارتفاع 100 متر ساخته مي‌شود.
وي تصريح كرد: همچنين در فاز توسعه فرودگاه امام دو باند پروازي و يك تاكسي وي موازي ساخته خواهد شد.
مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني با اشاره به ساخت پل ارتباطي «هواپيما رو» بين اتوبان ساوه و قم گفت: با بهره‌برداري طرح توسعه فاز 2 فرودگاه امام با عنوان راهبردي‌ترين پروژه عمراني كشور، زيرساخت جابه‌جايي 35 ميليون مسافر فراهم مي‌شود. چلندري بيان كرد: اسفندماه سال 1403 كل عوامل پروازي از جمله سطوح پروازي، تجهيزات كمك ناوبري، روشنايي باند و... اجرا مي‌شود. همزمان نيز به صورت مرحله به مرحله آشيانه تعمير و نگهداري هواپيماها، انبارهاي لجستيكي و... پروژه احداث مي‌شود.
وي با بيان اينكه منابع مالي مورد نياز پروژه از محل تهاتري تامين مي‌شود، اضافه كرد: كارهاي اجرايي پروژه را قرارگاه خاتم الانبيا انجام مي‌دهد و شركت «هاكان» چين نيز موارد فني، نظارت و تامين تجهيزات را بر عهده دارد. وي يادآور شد: شركت چيني ساخت فرودگاه‌هاي بزرگ چين از جمله «داكسينگ پكن» را در كارنامه كاري خود دارد.

فرودگاه امام، هاب خاورميانه 

مديرعامل شركت چيني هاكان نيز در مراسم آغاز عمليات اجرايي طرح توسعه فاز 2 فرودگاه امام خميني(ره) با تاكيد بر اينكه همكاري چين با ايران تزلزل ناپذير است، گفت: با همكاري قرارگاه خاتم، پروژه توسعه فرودگاه امام به سرمشق توسعه جاده ابريشم تبديل مي‌شود.
ليو كان، مديرعامل شركت چيني «هاكان» اظهار كرد: در سفر رييس‌جمهوري ايران به چين، رييس‌جمهور چين تاكيد كرد روابط دو كشور با نگاه استراتژيك بوده و آن را توسعه مي‌دهد. اين روابط بدون در نظر گرفتن هرگونه تغيير در شرايط بين‌المللي به صورت تزلزل‌ناپذير با دوستان ايراني ادامه مي‌يابد. وي با اشاره اينكه توسعه مستمر همكاري‌ها با ايران ادامه دارد، تصريح كرد: بر اين اساس همكاري‌ها در پروژه‌هاي جديد ارتقا مي‌بخشيم. اين همكاري‌ها در راستاي قرارداد 25 ساله ايران و چين است كه به منظور تقويت سرمايه‌گذاري در بخش انرژي و زيرساخت‌هاي ايران است. توسعه فرودگاه امام نقطه عطف همكاري ايران و چين در قالب قرارداد 25 ساله است. وي يادآور شد: با اجراي فاز توسعه‌اي، فرودگاه امام خميني (ره) به يك فرودگاه پيشرو، هوشمند، سبز و با ظرفيت سالانه 35 ميليون مسافر تبديل مي‌شود. وي تاكيد كرد: پس از اجراي پروژه توسعه‌اي، فرودگاه امام به هاب جديد حمل و نقل هوايي خاورميانه تبديل مي‌شود. پروژه توسعه فرودگاه امام يك همكاري دو سر برد براي ايران و چين باشد.
    بزرگ‌ترين طرح توسعه‌اي پس از انقلاب
در اين حال، وزير راه و شهرسازي نيز با بيان اينكه توسعه فرودگاه امام بزرگ‌ترين طرح توسعه‌اي پس از انقلاب است، گفت: فاز ۱ طرح توسعه شهر فرودگاهي امام اسفند سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد. مهرداد بذرپاش در مراسم آغاز عمليات اجرايي فاز 2 توسعه فرودگاه امام خميني(ره) با گراميداشت هفته بسيج، اظهار كرد: هر سفري به كشورهاي ديگر انجام مي‌شود يا مهمان هوايي كه به ايران مي‌آيد، مقام مسوولي نيست كه از ظرفيت كريدورهاي ايران سخن نگويد.براي همين در ابتدا كلان‌پروژه ايران‌راه مطرح شد. ايران‌راه بسته ترانزيتي جمهوري اسلامي در حوزه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاست.

 كندي كارها به دليل كمبود منابع

وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اينكه هر آنچه باعث تسهيل حمل و نقل در كشور مي‌شود در ايران‌راه پيش‌بيني شده است، اضافه كرد: مي‌دانيم داريم چه كار مي‌كنيم. اگر در برخي جاها كارها كند است به دليل كمبود منابع است. ما در دولت مي‌دانيم چه مي‌كنيم. حالا برخي خرده مي‌گيرند، مهم نيست. وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه كاهش محدوديت‌هاي پروازي با همكاري ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: توسعه ناوگان هوايي در دستور كار است. طرح توسعه فرودگاه امام خميني (ره) بزرگ‌ترين طرح بعد از انقلاب است. بذرپاش تأكيد كرد: در تمام شقوق حمل و نقل پروژه‌هاي متعددي در دستور كار و در حال اجراست. كريدورهاي ترانزيتي جمهوري اسلامي ايران درآمدهايي به اندازه نفت براي ما خواهد داشت. وي با اشاره به استفاده از ظرفيت دانش‌بنيان براي فراهم كردن زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري پروژه كلان ايران‌راه گفت: پروژه توسعه فرودگاه امام با سرمايه‌گذاري 2.5 ميليارد يورويي آرزوي ديرينه مردم است. از سوي ديگر تا اسفندماه سال آينده ظرفيت ترمينال موجود فرودگاه امام به 10 ميليون نفر مي‌رسد. ترمينال سلام نيز با ظرفيت 5 ميليون مسافر در حال ارايه خدمات به مردم در سفرهاي حج و عتبات عاليات است. وزير راه و شهرسازي با اشاره ظرفيت 35 ميليون نفري فاز توسعه فرودگاه امام گفت: با احتساب ظرفيت ترمينال يك و ترمينال سلام، ظرفيت شهر فرودگاهي به 50 ميليون نفر در سال افزايش مي‌يابد كه اين ظرفيت‌سازي در راستاي كلان‌پروژه ايران‌راه است. بذرپاش با بيان اينكه مذاكرات با شركت چيني چندين ماه به طول انجاميد، اظهار كرد: فاز اول توسعه به ارزش 500 ميليون دلار اسفند سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد. وي همچنين با بيان اينكه فرودگاه امام خميني(ره) نگين زيباي انگشتر صنعت هوايي خواهد شد گفت: از قرارگاه با آبروي خاتم‌الانبيا كه پروژه‌هاي متعددي را براي وزارت راه مي‌سازد، قدرداني مي‌كنيم.