بودجه 1403 بورس و آينده

۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ۰۰:۳۶:۴۸
کد خبر: ۳۰۲۱۷۰

بعد از مدت‌ها نوسان بالاخره حجم و ارزش معاملات در بازار سرمايه ايران رو به افزايش است كه خبر خوبي براي بورس محسوب مي‌شود. بازار عمدتا با خبر تجديد ارزيابي جان دوباره‌اي گرفته و رونق به معاملات برگشته است، از گوشه و كنار بازار اهداف بلندمدت بازار دوباره پررنگ شده است كه صدالبته اهداف بلندمدت و حتي ميان‌مدت بازار اعداد ذكر شده را تاييد مي‌كند، بنابراين بازار در مجموع راهي جز صعود ندارد.

محسن عباسی

بعد از مدت‌ها نوسان بالاخره حجم و ارزش معاملات در بازار سرمايه ايران رو به افزايش است كه خبر خوبي براي بورس محسوب مي‌شود. بازار عمدتا با خبر تجديد ارزيابي جان دوباره‌اي گرفته و رونق به معاملات برگشته است، از گوشه و كنار بازار اهداف بلندمدت بازار دوباره پررنگ شده است كه صدالبته اهداف بلندمدت و حتي ميان‌مدت بازار اعداد ذكر شده را تاييد مي‌كند، بنابراين بازار در مجموع راهي جز صعود ندارد. اما در اين بين توجه به چند نكته ضروري است تا فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاران در ميانه‌هاي برنامه‌هاي خود غافلگير نشوند. براي اين منظور لازم است، سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي همواره نگاه منطقي به روندهاي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت داشته باشند.
۱- براي حفظ صعود قيمت‌ها و بازگشت بورس  به جايگاه واقعي خودش در حال حاضر فقط افزايش حجم و ارزش معاملات مهم است حتي اگر بازار با صعود شارپي در كوتاه‌مدت مواجه نباشد. 
۲- روند نزولي شكل گرفته از ارديبهشت ماه كه بيش از ۶ ماه طول كشيده است بايد با كندل‌هاي خوب و پرحجم پوشش داده شود. در اين مدت الگوهاي اصلاحي شكل گرفته‌اند كه بايد به تناسب آنها شاهد كندل‌هاي قوي و درشت و پرحجم باشيم ضمنا برگشت‌هاي بازار بايد تناسب زماني شاخه‌ها و تكميل الگوها را هم پاس كنند. اگرچه كه اول از همه نياز به ورود نقدينگي و افزايش حجم و ارزش معاملات داريم كه شاخصه‌ اصلي اعتماد به بازار و برگشت پول به بورس است.
۳- در حال حاضر سرمايه‌گذاران بايد تريگر ورود يا افزايش حجم سرمايه‌گذاري‌ افراد را شكست منطقه‌ ۲۱۵۰۰۰۰-۲۱۸۰۰۰۰ واحدي شاخص كل قرار دهند. به نظر من در اين منطقه شاهد سيو سود معامله‌گران كوتاه‌مدتي و نوسان‌‌گيرهايي خواهيم بود كه با خبر تجديد ارزيابي وارد بازار شده‌اند. اينجاست كه اگر شاهد ورود پول بزرگ به بازار باشيم منطقه‌ مقاومتي ياد شده با قدرت بالاتري شكسته خواهد شد و كف بازار روي اين عدد بسته خواهد شد.
۴- يكي از موضوعات مهم تاثير اخبار و فضاسازي‌ها بر فرايند كلي بازارهاست. به نظر من مانور روي خبر تجديد (ارزيابي دارايي‌ها) بايد با احتياط انجام شود تا شركت‌ها اقدام به شفاف‌سازي كنند. (با تاكيد سازمان بورس هلدينگ‌ها و شركت‌هاي بزرگ در مسير تجديد ارزيابي دارايي‌ها قرار مي‌گيرند.) در كوتاه‌مدت اثر خبر مي‌تواند شاخص را تا زير مقاومت اصلي پرتاب كند اما بايد منتظر جوانب اين خبر و واكنش دولت و شركت‌ها و انتظارات آنها از اين افزايش سرمايه بود (واكنش‌هاي كوتاه‌مدت). احتمالا در ميان‌مدت و بلندمدت اين خبر باعث واقعي‌تر شدن ترازنامه اين شركت‌ها خواهد شد، ضمنا تجديد ارزيابي شركت‌ها فقط از طبقه‌ زمين كه استهلاك ندارد جذاب است.

 زيرا تجديد ارزيابي از ساير طبقات استهلاك‌پذير به زيان‌ده شدن شركت‌ها در سال مالي بعد منجر مي‌شود، بنابراين لازم است سرمايه‌گذاران تمركز خود را در اين بخش روي شركت‌هاي داراي زمين قرار دهند، ضمن اينكه مجري اين افزايش سرمايه، شركت‌ها هستند كه بايد مجامع و هيات‌مديره‌شان و حتي نهادهاي ناظرشان در اين خصوص تصميم‌بگيرند كه ممكن است اين امر را تبديل به امري ميان‌مدت كند. بعضي مديران چابك‌تر هستند و بعضي كندتر!
۵- بودجه‌ ۱۴۰۳ مي‌تواند چراغ راه بازار سرمايه باشد. بررسي، تغيير و تصويب بندهاي بودجه مي‌تواند در بازار نوساناتي ايجاد كند. نبايد فراموش كرد كه دولت همچنان مي‌تواند براي تامين كسري بودجه بورس را تحت فشار بگذارد بنابراين نيم نگاهي هم بايد به بودجه ۱۴۰۳ داشته باشيم.
در مجموع خبر تجديد،خبر خوبي براي بازار است و در صورتي‌كه دولت اجازه دهد و دنبال درآمدي از اين محل براي خود نباشد (به هر دليل) و شركت‌ها هم همت كنند و به دور از بوروكراسي سريعا دست به كار شوند محرك بزرگي براي بازار است. به نظر من دلار هم از سال ۱۴۰۳ به كمك بورس خواهد آمد كه مي‌تواند محرك دو چنداني براي بورس باشد. اما به ياد داشته باشيد كه خون اصلي در رگ‌هاي بازار نقدينگي است كه از بازار خارج شده و بايد به بازار برگردد تا اين شوك‌هاي خبري روي آن اثر كند، براي مثال ذوب‌آهن زودتر از بقيه سراغ تجديد رفت و حتي رفت و آمد كارشناسان به شركت را هم در كدال منتشر كرد اما نتوانست بر بي‌پولي بازار غلبه كند.

ارسال نظر