«تعادل» گزارش مي‌دهد

مدل تهاتر بدهي با نفت، بازارسازي جديد براي نفت خام

۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ۰۰:۵۷:۱۹
کد خبر: ۳۰۲۲۹۰
مدل تهاتر بدهي با نفت، بازارسازي جديد براي نفت خام

رشد اقتصادي ايران در شش ماهه نخست سال جاري عمدتاً ناشي از بخش نفت و گاز بوده است. اين تمركز بر استخراج نفت و گاز منجر به گسترش قابل توجهي در درآمدها و بازارهاي نفت شده است. علاوه بر اين، ايران مدل جديدي از تسويه بدهي با نفت را با هدف ايجاد بازاري براي پروژه‌هاي زيرساختي تامين مالي نفت اتخاذ كرده است. اين رويكرد امكان تخصيص مستقيم درآمدهاي نفتي به سمت سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت را فراهم مي‌كند و توسعه اجتماعي-اقتصادي را ارتقا مي‌دهد. همچنين اجراي فاز دوم توسعه فرودگاه امام با سرمايه‌گذاري چيني نيز به همين شكل و به صورت تهاتر بدهي با نفت بوده است.

گلناز پرتوي مهر

رشد اقتصادي ايران در شش ماهه نخست سال جاري عمدتاً ناشي از بخش نفت و گاز بوده است. اين تمركز بر استخراج نفت و گاز منجر به گسترش قابل توجهي در درآمدها و بازارهاي نفت شده است. علاوه بر اين، ايران مدل جديدي از تسويه بدهي با نفت را با هدف ايجاد بازاري براي پروژه‌هاي زيرساختي تامين مالي نفت اتخاذ كرده است. اين رويكرد امكان تخصيص مستقيم درآمدهاي نفتي به سمت سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت را فراهم مي‌كند و توسعه اجتماعي-اقتصادي را ارتقا مي‌دهد. همچنين اجراي فاز دوم توسعه فرودگاه امام با سرمايه‌گذاري چيني نيز به همين شكل و به صورت تهاتر بدهي با نفت بوده است. اين ابتكار براي ايران بسيار مهم است زيرا هدف آن گسترش صادرات نفت و كاهش تاثير تحريم‌هاي اقتصادي در كنار توسعه زيرساخت‌هاي حياتي كشور است. مدل تسويه بدهي با نفت به ايران اين امكان را مي‌دهد كه حتي در شرايط تحريم، راهي براي فروش نفت خود تضمين كند و درآمدهاي بسيار مورد نياز براي توسعه اقتصادي كشور ايجاد كند.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، ايران با مشاركت با شركت چيني هاكان انرژي، سرمايه‌گذاري خارجي را براي اين پروژه تضمين كرده است. چين تقاضاي فزاينده‌اي براي نفت دارد كه آن را به بازاري پرسود براي صادرات ايران تبديل مي‌كند. مدل تسويه بدهي با نفت به ايران اين امكان را مي‌دهد كه بدهي خود به چين را با صادرات نفت بازپرداخت كند و عملا بازاري براي 50 ميليون بشكه نفت ايران ايجاد كند. اين ترتيب به نفع هر دو طرف است، زيرا ايران درآمد بسيار مورد نياز خود را توليد مي‌كند و چين نيازهاي انرژي خود را تامين مي‌كند. علاوه بر اين، اين مدل جديد تسويه بدهي با نفت به ايران اجازه مي‌دهد سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت را بر هزينه‌هاي جاري اولويت دهد. ايران با تخصيص بخش قابل توجهي از درآمد نفتي خود براي تامين مالي پروژه‌هاي زيربنايي، تضمين مي‌كند كه توسعه اقتصادي خود پايدار است و به رشد كلي اجتماعي-اقتصادي كشور كمك مي‌كند. اين رويكرد با اهداف بلندمدت ايران براي تنوع بخشيدن به اقتصاد، كاهش اتكاي بودجه جاري به نفت و ارتقاي ثبات اقتصادي همسو است. گسترش بخش نفت و گاز در ايران نقشي اساسي در رشد اقتصادي كشور داشته است. افزايش درآمدهاي نفتي و گسترش بازارهاي نفت، رونق قابل توجهي به اقتصاد ايران داده و امكان تامين مالي پروژه‌هاي زيربنايي و توسعه كشور را فراهم كرده است. با اين حال، ادامه تنوع بخشيدن به اقتصاد و كاهش وابستگي به نفت براي ايران مهم است. در حالي كه تمركز بر بخش نفت نتايج مثبتي به همراه داشته است، سرمايه‌گذاري ايران در ساير بخش‌ها مانند توليد، كشاورزي و خدمات بسيار مهم است. اين باعث ايجاد يك اقتصاد متعادل‌تر و انعطاف پذيرتر خواهد شد كه كمتر در معرض نوسانات قيمت نفت و تغييرات در تقاضاي جهاني قرار دارد. علاوه بر اين، سرمايه‌گذاري در سرمايه انساني از طريق آموزش و مهارت آموزي، رقابت‌پذيري و ظرفيت ايران را براي نوآوري بيشتر خواهد كرد. علاوه بر اين، ايران بايد فرصت‌هايي را براي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در بخش‌هايي فراتر از نفت و گاز بررسي كند. با جذب سرمايه‌گذاران خارجي در صنايع مختلف، ايران مي‌تواند از انتقال فناوري، اشتغال‌زايي و افزايش ظرفيت صادرات بهره‌مند شود. ايجاد يك محيط سرمايه‌گذاري مطلوب، ساده‌سازي رويه‌هاي بروكراتيك و بهبود شفافيت در جذب سرمايه‌گذاري خارجي و ارتقاي تنوع اقتصادي بسيار مهم خواهد بود.
همچنين براي ايران مهم است كه به اجراي اصلاحات اقتصادي كه موجب ارتقاي رقابت، كارايي و 
بهره وري مي‌شود، ادامه دهد. ساده‌سازي مقررات، بهبود سهولت انجام كسب‌وكار، و افزايش دسترسي به منابع مالي براي شركت‌هاي كوچك و متوسط، كارآفريني و رشد اقتصادي را تقويت مي‌كند. در خاتمه، بخش نفت و گاز محور اصلي رشد اقتصادي ايران در شش ماهه نخست امسال بوده است و بايد اين رويكرد تداوم پيدا كند امكان گسترش درآمدهاي نفتي و بازارهاي نفت را فراهم كرده است. ايران با اتخاذ مدل تسويه بدهي با نفت، بازار جديدي براي نفت خود ايجاد كرده است كه به‌طور خاص براي تامين مالي پروژه‌هاي زيرساختي اختصاص داده شده است. اين رويكرد سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدتي را تضمين مي‌كند كه به توسعه اجتماعي-اقتصادي كشور كمك مي‌كند و مدل تهاتر بدهي براي تامين مالي توسعه زيرساخت با نفت بازارسازي جديد براي نفت خام ايران در جهت تداوم رشد و توسعه اقتصادي كشور است.

ارسال نظر