اميد در اوج نااميدي

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۱:۲۹:۱۶
کد خبر: ۳۰۲۴۴۴
اميد در اوج نااميدي

درخصوص وضعيت بازار سرمايه اگر بخواهيم پيش‌بيني و ارزيابي داشته باشيم اين‌بار بازار در اوج نااميدي مي‌توان گفت استارت خود را زد و بسياري از فعالان بازار در وضعيتي قرار داشتند كه اميدي به بازار نداشتند اما مي‌شود گفت در اوج نااميدي‌هاست كه روندها در بازار شكل مي‌گيرد. بسياري از اشتباهاتي ‌كه فعالان بازار دارند اين است كه سطح ارزش معاملات را در وضعیت ركودي مورد سيگنال صعودي قرار مي‌دهند و مادامي كه ارزش معاملات‌مان رشد نكرده و به يك سطح مشخص نرسد نمي‌توان انتظار روند صعودي داشت.

درخصوص وضعيت بازار سرمايه اگر بخواهيم پيش‌بيني و ارزيابي داشته باشيم اين‌بار بازار در اوج نااميدي مي‌توان گفت استارت خود را زد و بسياري از فعالان بازار در وضعيتي قرار داشتند كه اميدي به بازار نداشتند اما مي‌شود گفت در اوج نااميدي‌هاست كه روندها در بازار شكل مي‌گيرد. بسياري از اشتباهاتي ‌كه فعالان بازار دارند اين است كه سطح ارزش معاملات را در وضعیت ركودي مورد سيگنال صعودي قرار مي‌دهند و مادامي كه ارزش معاملات‌مان رشد نكرده و به يك سطح مشخص نرسد نمي‌توان انتظار روند صعودي داشت. اين يك اشتباهي است و من فكر مي‌كنم روندهايي كه  در بازار شكل مي‌گیرد ما ابتدا شاهد تقاضا در بازار هستيم و رفته‌رفته شاهد افزايش تدريجي ارزش معاملات، افزايش سطح تقاضا و اقبال سرمايه‌گذاران نسبت به بازارها هستيم. مي‌توان گفت تا پايان سال وضعيت متعادل و رو به مثبتي را نسبت به شش ماهه گذشته كه باعث زيان و عدم اعتماد سهامداران بود تجربه كنيم. البته تمامي پيش‌بيني‌ها بر روي فاز عدم قطعيت است و در زماني كه ارديبهشت ماه تمامي كارشناسان تارگت‌هاي ميليوني را پيش‌بيني مي‌كردند تالار شيشه‌اي با اتفاقي حدود ۶ ماه وارد فاز ركودي شد و بايد به چنين اتفاقاتي وزن داد هم از منظر منفي و هم‌مثبت. هر اتفاقي مي‌تواند در بازار رخ دهد و ريسك‌هاي سيستماتيك و غير قابل پيش‌بيني درصد تاثيرگذاري بالايي دارند و از اين منظر سعي مي‌كنيم شرايط ميان‌مدت و كوتاه‌مدت را دنبال كنيم. نكته بسيار مهم و تأثيرگذاري تصميمات دولت است، اگر دولت تصميم‌گيري‌هايي از قبيل تأمين نقدينگي از بازار داشته باشد، مي‌تواند باعث اقبال سهامداران و باعث افزايش سودآوري شركت‌ها شود كه مي‌تواند جاني دوباره به بازار سرمايه ببخشد، بالاتر رفتن سود شركت‌ها باعث مي‌شود نسبت قيمت به سود در بازار سرمايه تعديل شود و اين جذابيت سرمايه‌گذاري را افزايش مي‌دهد.

متأسفانه در چند سال اخير تصميمات دولت ضد بورس بوده و باعث شده سهامداران از بازار سرمايه فراري داده شوند، از اين رو نگاه به اقتصاد كلان در سرمايه‌گذاري بسيار مهم است. تثبيت شدن نرخ ارز با توجه به كسري بودجه به ضرر توليد است، سركوب نرخ ارز باعث مي‌شود دوره‌هاي تثبيت و رشد داشته باشيم، در شرايط فعلي كه اقتصاد دچار ركود تورمي شده است اين اقدام را اقدام صحيحي ارزيابي نمي‌كنم، دلار با عرضه و تقاضا بايد در بازار ارز شكل بگيرد و تثبيت بايد با توجه به عرضه و تقاضا شده و تقاضا در دلار انباشته نشود تا شاهد افزايش قيمت ارز نباشيم.

ارسال نظر