سهم ۳۵ درصدي «شايستگي معلمي» براي قبولي در كنكور «تربيت معلم»

ظرفيت معلم شدن ۳۱ هزار داوطلب

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۱:۴۹:۴۲
کد خبر: ۳۰۲۴۵۵
ظرفيت معلم شدن ۳۱ هزار داوطلب

براي قبولي در كنكور «تربيت معلم» و ورود به دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي، شركت و قبولي در مصاحبه و ارزيابي تكميلي، سهم ۲۵ درصدي و پاسخ درست به سوالات مربوط به هوش و استعداد معلمي و تعليم و تربيت اسلامي، در آزمون كتبي تربيت معلم، سهم ۱۰ درصدي دارد. بنابراين بايد گفت مجموعا احراز «شايستگي معلمي» براي ورود به دو دانشگاه ياد شده، سهم ۳۵ درصدي در كنكور تربيت معلم ۱۴۰۳ خواهد داشت.

براي قبولي در كنكور «تربيت معلم» و ورود به دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي، شركت و قبولي در مصاحبه و ارزيابي تكميلي، سهم ۲۵ درصدي و پاسخ درست به سوالات مربوط به هوش و استعداد معلمي و تعليم و تربيت اسلامي، در آزمون كتبي تربيت معلم، سهم ۱۰ درصدي دارد. بنابراين بايد گفت مجموعا احراز «شايستگي معلمي» براي ورود به دو دانشگاه ياد شده، سهم ۳۵ درصدي در كنكور تربيت معلم ۱۴۰۳ خواهد داشت.

در راستاي اجراي مصوبه «سياست‌ها و ضوابط كيفيت بخشي دانشگاه فرهنگيان» شوراي عالي انقلاب فرهنگي، از سال ۱۴۰۳ براي نخستين‌بار پذيرش دانشجو ـ معلم از مسيري مجزا از كنكور سراسري يعني از طريق آزمون «تربيت معلم» انجام مي‌شود و هدف از آن، پذيرش دانشجوي متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش متناسب با مباني و ارزش‌هاي اسلامي عنوان شده است.

البته يكي از دلايل برگزاري كنكور مجزا براي ورود به دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي را نيز مي‌توان دادن فرصت كافي به آموزش و پرورش براي انجام و اتمام به موقع ارزيابي تكميلي و انجام مصاحبه و گزينش داوطلبان پذيرفته شده اوليه در اين دو دانشگاه، پيش از آغاز سال تحصيلي مهرماه دانشجويان دانست. كما اينكه امسال دانشجويان جديد الورود دانشگاه‌ها ترم مهرماه را با تاخير آغاز كردند چراكه نتايج نهايي پذيرفته‌شدگان دانشگاه‌هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي به دليل طول كشيدن فرآيند ارزيابي تكميلي دير هنگام اعلام شد.

 

برگزاري كنكور تربيت معلم فقط در يك نوبت

برخلاف كنكور سراسري كه دو نوبت در سال برگزار مي‌شود، كنكور «تربيت معلم» فقط يك نوبت در هر سال برگزار مي‌شود و از اين رو داوطلبان متقاضي ورود به دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي فقط يك بار فرصت شركت در آزمون اختصاصي «تربيت معلم» را براي معلم شدن دارند. اين آزمون همزمان با نوبت اول كنكور سراسري در تاريخ ششم و هفتم ارديبهشت ۱۴۰۳ برگزار مي‌شود و داوطلبان متقاضي شركت در آن فقط تا امروز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه فرصت دارند كه با مراجعه به سايت سازمان سنجش ثبت نام خود را قطعي كنند. در همين راستا در جلسه كنكور به داوطلباني كه به جز يكي از سه رشته اصلي رياضي، تجربي و انساني در كنكور «تربيت معلم» نيز ثبت نام كرده بودند؛ علاوه بر دفترچه سوالات يكي از سه رشته اصلي ياد شده كنكور سراسري، دفترچه‌اي جداگانه حاوي سوالات مربوط به كنكور «تربيت دبير» داده مي‌شود. يعني بلافاصله پس از اتمام وقت پاسخ به سوالات دفترچه كنكور سراسري، دفترچه كنكور تربيت معلم در اختيار داوطلب قرار داده مي‌شود.

 

كنكور «تربيت معلم» شامل دو بخش است

كنكور «تربيت معلم» شامل دو بخش يعني سوالات كتبي كنكور و شركت در ارزيابي تكميلي و مصاحبه مي‌شود.

كنكور تربيت معلم دو مرحله‌اي است و شامل يك بخش آزمون كتبي و يك بخش ارزيابي تكميلي مي‌شود. به اين معنا كه افراد در صورت قبولي در آزمون كتبي براي ارزيابي تكميلي، انجام مصاحبه، انجام گزينش و احراز صلاحيت اشتغال در حرفه معلمي به صورت چند برابر ظرفيت فراخوانده مي‌شوند و در صورت قبولي در اين ارزيابي تكميلي مي‌توانند براي معلم شدن به دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي راه يابند.

داوطلبان مي‌توانند يكي از پنج رشته تجربي، رياضي، انساني، هنر يا زبان را براي شركت در كنكور تربيت معلم انتخاب كنند. كنكور كتبي تربيت معلم نيز خود شامل دو بخش مي‌شود كه يك بخش آن معطوف به سوالات چهارگزينه‌اي علمي درباره دروس يكي از پنج رشته انتخابي داوطلب مي‌شود و بخش ديگر معطوف به سوالات چهارگزينه‌اي با دو عنوان «هوش و استعداد معلمي» و «تعليم و تربيت اسلامي» در راستاي ارزيابي شايستگي‌هاي معلمي داوطلب مي‌شود.

 

سهم ۵۰ درصدي سابقه تحصيلي و ۲۵ درصدي ارزيابي تكميلي

براي سال ۱۴۰۳ سابقه تحصيلي كه در قبولي در دانشگاه ترتيب اثر داده مي‌شود شامل نمرات پايه دوازدهم و با سهم ۵۰ درصد تاثير قطعي است و همه داوطلبان بايد براي ورود به دانشگاه‌ها سابقه تحصيلي براي خود در رشته‌اي كه مي‌خواهند در آن كنكور دهند، توليد كنند. از سال جاري به بعد توليد سابقه تحصيلي فقط در خردادماه امكان پذير است و شركت در امتحانات
دي ماه و شهريور ماه جزو سابقه تحصيلي و ترميم نمره براي داوطلبان كنكوري محسوب نمي‌شود. بنابراين داوطلبان فاقد سابقه تحصيلي كه خواهان شركت در كنكور ۱۴۰۳ هستند حتما بايد با شركت در امتحانات نهايي خرداد ماه ۱۴۰۲ متناسب با رشته‌اي كه مي‌خواهند در آن كنكور دهند، سابقه تحصيلي را براي خود ايجاد كنند. سهم سابقه تحصيلي در كنكور ۱۴۰۳ تربيت معلم نيز همانند كنكور سراسري، ۵۰ درصد است. همچنين آزمون اختصاصي سوالات كنكور تربيت معلم سهم ۲۵ درصدي و پس از برگزاري كنكور كتبي ارزيابي تكميلي داوطلب اعم از انجام مصاحبه و گزينش و... سهم ۲۵ درصدي براي قبولي در كنكور تربيت معلم دارد.

 

سهم ۳۵ درصدي شايستگي‌هاي معلمي  براي قبولي در كنكور

از آنجا كه دفترچه سوالات كنكور تربيت معلم شامل دو بخش، يك بخش مربوط به سوالات علمي و متناسب با يكي از پنج رشته تحصيلي تجربي، رياضي، انساني، هنر و زبان و بخش ديگر مربوط به شايستگي‌هاي مورد نياز براي معلمي اعم از «هوش و استعداد معلمي» و «تعليم و تربيت اسلامي» مي‌شود؛ سهم ۲۵ درصدي سوالات كنكور تربيت معلم نيز در اين دو بخش تقسيم شده است. به‌طوري كه سوالات چهارگزينه دفترچه كنكور تربيت معلم كه معطوف به يكي از پنج رشته ياد شده مي‌شود، سهم ۱۵ درصدي و سوالات مربوط به شايستگي معلمي سهم ۱۰ درصدي دارد و مجموعا هر دو بخش سهم ۲۵ درصدي براي قبولي فرد در دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي خواهند داشت. بنابراين مي‌توان گفت در مجموع سهم احراز شايستگي‌هاي معلمي داوطلبان براي ورود به دانشگاه فرهنگيان كه بخشي از آن در كنكور كتبي تربيت معلم و بخشي ديگر در ارزيابي تكميلي مورد سنجش قرار مي‌گيرد، ۳۵ درصد است. درواقع گزينش نهايي داوطلبان با معيارهاي نمره آزمون اختصاصي تربيت معلم (اعم از سوالات علمي و سوالات مربوط به شايستگي معلمي)، نمره كل سوابق تحصيلي داوطلب و نمره ارزيابي تكميلي انجام مي‌شود.

 

آغاز ارزيابي تكميلي داوطلبان كنكور

تربيت معلم ۱۴۰۳ از نيمه اول دي ماه امسال

ارزيابي داوطلبان كنكور تربيت معلم ۱۴۰۳ نيز از نيمه اول دي ماه سال ۱۴۰۲ آغاز مي‌شود و افراد در دو بخش شايستگي‌هاي عمومي و تخصصي ارزيابي مي‌شوند. در صورت قبولي و ورود به دانشگاه فرهنگيان نتيجه اين ارزيابي تكميلي تا دو سال معتبر است اما به‌طور كلي ارزيابي شايستگي معلمي توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال برگزار مي‌شود. از آنجا كه ارزيابي تكميلي داوطلبان از نيمه اول دي ماه سال جاري آغاز مي‌شود، در صورتي كه داوطلب در اين ارزيابي شايستگي معلمان شركت نكرده باشد، امكان شركت وي در ارزيابي جديد پس از اعلام داوطلبان به ميزان چندبرابر ظرفيت، فراهم مي‌شود. در صورت عدم قبولي افراد در كنكور تربيت معلم نيز، نتايج ارزيابي تكميلي آنها به جز ارزيابي گزينش، تا پايان زمان اعلام نتايج آزمون سال آتي معتبر است و داوطلب مي‌تواند در آزمون سال آينده نيز از نتايج ارزيابي تكميلي امسال خود بهره‌مند شود و اينگونه در صورت تمايل از تكرار ارزيابي تكميلي به جز ارزيابي گزينش، براي كنكور تربيت معلم سال آينده معاف مي‌شود.

انتشار دفترچه انتخاب رشته در دي ماه سال جاري

انتخاب رشته تحصيلي دانشگاه فرهنگيان براي سال ۱۴۰۳، به صورت مجزا از كنكور سراسري و در اواخر
دي ماه ۱۴۰۲ از طريق درگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش انجام مي‌شود و شرايط و ضوابط و ظرفيت پذيرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگيان نيز به صورت جداگانه در دفترچه راهنماي انتخاب رشته اين دانشگاه در دي ماه ۱۴۰۲ منتشر مي‌شود.

 

اعلام نتايج كنكور تربيت معلم در خردادماه ۱۴۰۳

همچنين نتايج نهايي آزمون اختصاصي پذيرش دانشجو معلم در سال ۱۴۰۳ يا همان كنكور «تربيت معلم »، در خردادماه ۱۴۰۳ يعني قبل از فرا رسيدن زمان انتخاب رشته شركت‌كنندگان كنكور سراسري كه در مردادماه است، اعلام مي‌شود. از اين رو به پذيرفته‌شدگان نهايي كنكور «تربيت معلم» كارنامه‌اي براي انتخاب رشته در كنكور سراسري داده نمي‌شود و اين افراد امكان انتخاب رشته در كنكور سراسري را ندارند مگر آنكه درخواست انصراف خود از قبولي در دانشگاه فرهنگيان را ارايه دهند.

به همين منظور بعد از اعلام نتايج نهايي كنكور «تربيت معلم»، مهلت چند روزه‌اي به پذيرفته‌شدگان نهايي اين آزمون داده مي‌شود تا در صورت تمايل قبل از مهلت مقرر تعيين شده و قبل از صدور كارنامه ملاك عمل براي انتخاب رشته آزمون سراسري، درخواست انصراف خود از قبولي در دانشگاه فرهنگيان را به آموزش و پرورش ارايه دهند.

 

حذف شرط معدل كل متوسطه دوم و تعيين سقف سني ۲۴ سال

گرچه در ابتدا داشتن حداقل معدل كل ۱۴ (معدل كل پايه‌هاي دهم و يازدهم و دوازدهم) جزو شروط اختصاصي ورود به دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي عنوان شده بود اما اين شرط از دفترچه راهنماي ثبت نام كنكور حذف شد و داوطلبان مي‌توانند با هر معدلي در كنكور تربيت معلم شركت كنند.

 

الزام دانشجو معلمان به كسب گواهينامه «صلاحيت معلمي»

پذيرش دانشجو در دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي از بوم و براي بوم مخصوص متقاضيان استان است اما اولويت پذيرش در سطح استان با رعايت شرايط بومي انجام مي‌گيرد و دانشجو معلمان ملزم به كسب گواهينامه صلاحيت معلمي با شركت و قبولي در آزمون جامع هستند.

ارسال نظر