جايگاه تعاوني‌ها در صادرات ايران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱ - ۰۰:۵۱:۵۰
کد خبر: ۳۰۲۶۵۷

به واسطه صادرات ۹۴ درصدي محصولات دامي، شيلاتي، كشاورزي و غذايي به كشورهاي همسايه، تعاوني‌هاي روستايي با ورود به عرصه صادرات در مرزهاي خروجي مي‌توانند در توسعه استان و توليد ثروت براي روستاييان با حذف واسطه‌ها نقش سازنده‌اي ايفا كنند.

روح الله لطیفی

به واسطه صادرات ۹۴ درصدي محصولات دامي، شيلاتي، كشاورزي و غذايي به كشورهاي همسايه، تعاوني‌هاي روستايي با ورود به عرصه صادرات در مرزهاي خروجي مي‌توانند در توسعه استان و توليد ثروت براي روستاييان با حذف واسطه‌ها نقش سازنده‌اي ايفا كنند. از ابتداي امسال تا پايان آبان ماه پنج ميليون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شيلاتي، دامي، كشاورزي و غذايي به ارزش سه ميليارد و ۶۷۱ ميليون و ۹۰۲ هزار دلار از كشورمان صادر شده كه از لحاظ وزني ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است. صادرات شبكه تعاوني‌هاي روستايي با وجود سهم بالا در توليد اين محصولات ناچيز است كه به دنبال حذف واسطه‌ها در صادرات و اتصال توليد به بازارهاي هدف صادراتي از طريق تعاوني‌هاي روستايي هستيم كه در اين زمينه تعاوني‌ها و تشكل‌هاي روستايي در استان‌هاي مرزي علاوه بر فروش محصولات خود دروازه و ويترين فروش محصولات ساير استان‌ها به كشورهاي همسايه باشند. آموزش تعاوني‌ها با همكاري اتاق‌هاي بازرگاني، توانمند‌سازي آنها و نگاه اقتصادي به تشكل‌ها و رفع موانع تجاري بر اساس سند چشم‌انداز مصوب سازمان و برنامه راهبردي توسعه صادرات و تعامل با دست‌اندركاران حوزه تجارت خارجي در دستور كار قرار دارد تا سهم صادرات تعاوني‌هاي روستايي و كشاورزي به حد مطلوب نزديك شود و حتي در بازارهاي هدف نيز به عنوان تعيين‌كننده و تامين‌كننده با شبكه تامين گسترده خود، نقش‌آفريني كند.
آموزش تعاوني‌هاي روستايي استان و استفاده از تجربيات بزرگان تجارت خارجي و همراهي مديران دست‌اندركار مي‌تواند به توسعه تجارت از مرز اينچه‌برون و راه‌اندازي صنايع تبديلي، فرآوري و بسته‌بندي مرتبط و رونق فعاليت‌هاي تشكل‌هاي روستايي و كشاورزي و اقتصاد روستا منجر شود. براي مثال، استان گلستان با دارا بودن ظرفيت‌هاي مناسب توليد و فرآوري محصولات دامي و كشاورزي، وجود مرز بين‌المللي اينچه‌برون و منطقه آزاد و دسترسي به بازار آسياي ميانه و روسيه، پتانسيل بالايي در افزايش صادرات محصولات غذايي و كشاورزي دارد. همدلي و همراهي بخش‌هاي مختلف در مديريت استان، اتاق بازرگاني و تشكل‌ها زبانزد بوده و همين موضوع مي‌تواند توجه ويژه به صادرات در تشكل‌هاي روستايي و كشاورزي را در اين استان به همراه داشته باشد.

ارسال نظر