فعالان اقتصادي از اول دي به سامانه موديان متصل مي‌شوند

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۰:۳۰:۲۴
کد خبر: ۳۰۲۷۸۱

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: اتصال فعالان اقتصادي به سامانه موديان و پايانه‌هاي فروشگاهي موجب شفافيت و عدالت مالياتي مي‌شود كه اين روند از ابتداي دي‌ماه سال جاري براي فعالان اقتصادي آغاز و تا پايان زمستان ادامه خواهد داشت.

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: اتصال فعالان اقتصادي به سامانه موديان و پايانه‌هاي فروشگاهي موجب شفافيت و عدالت مالياتي مي‌شود كه اين روند از ابتداي دي‌ماه سال جاري براي فعالان اقتصادي آغاز و تا پايان زمستان ادامه خواهد داشت.
سيد احسان خاندوزي اظهار كرد: تمركز تيم اقتصادي دولت در سال‌هاي ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برگرداندن ريل اقتصاد بر مسير رونق به جاي ركودهاي چند ساله در اقتصاد ايران، كاهش شديد سرمايه‌گذاري و برگرداندن به رشد مثبت آن و همچنين كاهش نرخ بيكاري در يكي دو سال گذشته بوده كه ثمرات آن را در اقتصاد ايران اكنون آمارها حكايت مي‌كنند. وزير اقتصاد به موضوعات مهم سال ۱۴۰۳ و دوره ميان مدت اقتصاد ايران اشاره كرد و افزود: غير از اصلاح نرخ‌هاي رشد سرمايه‌گذاري، نرخ اشتغال يا كاهش بيكاري و تجارت خارجي البته با شركاي تجاري كشور به سمت اصلاح ساختار معيوب اقتصاد ايران حركت مي‌كنيم، يعني لوازم ادامه همين رشد سرمايه‌گذاري در بلندمدت را فراهم مي‌كنيم تا رشد اقتصادي يا سرمايه‌گذاري، يك اتفاق موقت و كوتاه‌مدت در كشور نباشد. خاندوزي با اشاره به علت برگزاري همايش دو روزه اقتصاد ايران تصريح كرد: براي اينكه اصلاحات ساختاري در اقتصاد ايران بتواند مورد اجماع بين تيم اقتصادي دولت و اصحاب دانشگاه، صاحب نظران و مديران اقتصادي قرار بگيرد اين همايش برگزار شد. وي ادامه داد: اين همايش شروعي بود براي همگرايي بين تيم اقتصادي دولت در سطح اقتصاد كلان، رييس سازمان برنامه و بودجه، رييس كل بانك مركزي، وزير نيرو و وزارت امور اقتصادي و دارايي در كنار صاحب نظران دانشگاه‌هاي معتبر تهران و شهرستان‌هاي كشور، مديران اقتصادي دستگاه‌ها، مديران شركت‌هاي بزرگ و بانك‌هاي مهم كشور كه در اين همايش مشاركت داشتند. وزير اقتصاد هدف از برگزاري همايش را به كارگيري اصلاح براي رفع عيوب ساختاري بلندمدت در كشور عنوان كرد و گفت: بناي دولت اين است كه نتايج همايش اصلاح ساختار اقتصاد ايران را در سال‌هاي برنامه هفتم توسعه به‌كار بگيرد كه قانون برنامه نيز با نگاه رفع ناترازي‌هاي بودجه‌اي، ناترازي‌هاي بانكي، ناترازي ارزي و ناترازي صندوق‌هاي بازنشستگي و امثال آنها تدوين شده است. 
وي اضافه كرد: پس اين نتيجه كمك مي‌كند تا ما در عمل شاهد حركت ريل ميان مدت اقتصاد ايران در سال‌هاي برنامه هفتم به سمت اصلاح عيوب ساختاري باشيم كه در بيانيه گام دوم مدنظر رهبر معظم انقلاب نيز است. وزير اقتصاد درباره متصل شدن فعالان اقتصادي شركت‌ها و بنگاه‌ها به سامانه موديان و پايانه‌هاي فروشگاهي تاكيد كرد: اين لايحه دولت كه در مجلس نيز مصوب شد به عنوان تكليف از ابتداي دي ماه سال جاري براي فعالان اقتصادي آغاز خواهد شد و تا پايان زمستان متصل خواهند بود. ما از ابتداي سال ۱۴۰۳ دريافت مدارك مربوط به ماليات بر ارزش افزوده را صرفا متكي بر سامانه موديان و پايانه‌هاي فروشگاهي در نظر خواهيم گرفت. وي اضافه كرد: اين مهم موجب مي‌شود تا شفافيت و عدالت مالياتي رخ دهد و همچنين استردادها به سرعت به فعالان اقتصادي برگردد چرا كه بسياري از توليدكنندگان از طولاني بودن زمان استرداد شكايت داشتند پس سامانه‌اي و هوشمند شدن موجب مي‌شود تا بلافاصله پس از پايان هر فصل در روز نخست فصل بعد استردادها صورت بگيرد كه به نقدينگي فعالان اقتصادي كمك كند. خاندوزي با بيان اينكه اطلاع‌رساني خوبي در جلسات هماهنگي با اتاق‌هاي بازرگاني، اتاق اصناف كشور و دستگاه‌هاي اجرايي در اين خصوص صورت گرفته، تصريح كرد: زيرساخت‌هاي فني به جهت تست گرم آزمايش شده و از جهت مراجعه يك‌باره مراجعان به سامانه موديان و پايانه‌هاي فروشگاهي نيز شكستي رخ نخواهد داد و هيچ گونه نگراني در اين زمينه نخواهد بود.

ارسال نظر