قيمت صادرات بنزين امريكا كاهش يافت

۱۴۰۲/۱۰/۰۱ - ۲۳:۰۹:۲۴
کد خبر: ۳۰۳۱۶۱
قيمت صادرات  بنزين امريكا كاهش يافت

پالايشگاه‌هاي منطقه گلف كاست امريكا به دليل محدوديت‌هايي كه براي عبور كشتي‌ها از كانال پاناما ايجاد شده و مانع صادرات بيشتر شده است، قيمت صادرات بنزين را كاهش دادند.

پالايشگاه‌هاي منطقه گلف كاست امريكا به دليل محدوديت‌هايي كه براي عبور كشتي‌ها از كانال پاناما ايجاد شده و مانع صادرات بيشتر شده است، قيمت صادرات بنزين را كاهش دادند. به گزارش ايسنا، خشكسالي شديد در پاناما باعث شده است كه سطح آب كانال بين اقيانوسي به حدي پايين برود كه نتواند به‌طور عادي كار كند و در نتيجه، ترانزيت از طريق يكي از گلوگاه‌هاي كشتيراني جهان كاهش پيدا كرده و بر عرضه طيف گسترده‌اي از كالاها تاثير گذاشته است.
امريكا بيشتر از مصرف خود، بنزين توليد مي‌كند و بخش عمده اين توليد در منطقه گلف كاست انجام مي‌شود. جريان ثابت صادرات، براي سود پالايشگاه حائز اهميت است.
تعداد محموله‌هاي بنزين امريكا كه از كانال پاناما عبور مي‌كنند، در ماه ميلادي گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقريبا نصف شده است. اين كانال، كوتاه‌ترين مسير براي كشتي‌هاي حمل سوخت از منطقه گلف كاست امريكا به سواحل اقيانوس آرام امريكاي جنوبي و شرق آسيا است.
به گفته تحليلگران، بعضي از پالايشگاه‌هاي پرهزينه امريكايي ممكن است مجبور شوند براي جلوگيري از انباشته شدن سوخت، توليد خود را كاهش دهند، زيرا محدوديت‌هاي عبور و مرور از كانال پاناما حداقل تا پايان امسال به قوت خود باقي مي‌ماند. اين امر ممكن است بر عرضه محصولاتي مانند نفت كوره كه تقاضاي بالاتري در زمستان دارد، تاثير بگذارد. فيليپ جونز لوكس، تحليلگر بنزين در شركت «اسپارتا كاماديتيز» به رويترز گفت: گلف كاست، در حال حاضر ارزان‌ترين منبع بنزين براي همه در حوزه آتلانتيك است.
به گفته تريدرها، برخي از پالايشگاه‌هاي گلف كاست ماه ميلادي جاري، براي اولين بار از فوريه سال۲۰۲۱، بنزين را براي صادرات با قيمت ۷۵ دلار در هر بشكه عرضه كرده‌اند. آنها مجبور شده‌اند قيمت‌ها را كاهش دهند تا از نظر اقتصادي براي صادركنندگان كه يا براي عبور از كانال پاناما يا انتخاب مسيرهاي طولاني‌تري، با هزينه‌هاي بالاتري مواجه هستند، به صرفه باشد. در شرايط عادي، پاناما روزانه ۳۶ سهميه براي عبور كشتي‌ها از كانال عرضه مي‌كند اما بر اساس اعلام اداره كانال پاناما، اين تعداد در ابتداي دسامبر به ۲۲ سهم كاهش يافت. بر اساس گزارش رويترز، محدوديت‌هاي عبور و مرور از كانال پاناما، خريداران خارجي بنزين امريكا را مجبور كرده است نياز خود را از مناطق ديگري تامين كنند. آمار كپلر نشان داد شيلي كه خريدار بزرگ بنزين امريكا از طريق اين آبراه است، ميزان واردات از منطقه گلف كاست را به پايينترين ميزان در سه سال گذشته كاهش داد و خريدهاي آسيايي به كمترين ميزان در پنج سال گذشته رسيد.

ارسال نظر