«تعادل» گزارش مي‌دهد

حداقل رساندن كسري بودجه1403 با كاهش واردات بنزين

۱۴۰۲/۱۰/۰۲ - ۲۳:۲۶:۳۰
کد خبر: ۳۰۳۱۹۵
حداقل رساندن كسري بودجه1403 با كاهش واردات بنزين

طبق آمار وزارت نفت، ميانگين مصرف بنزين از ابتداي سال تا اواخر شهريور معادل 116 ميليون ليتر در روز بوده است. اين رقم در مقايسه با ميانگين مصرف مدت مشابه در سال گذشته 13.5 ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.

گلناز پرتوي مهر

طبق آمار وزارت نفت، ميانگين مصرف بنزين از ابتداي سال تا اواخر شهريور معادل 116 ميليون ليتر در روز بوده است. اين رقم در مقايسه با ميانگين مصرف مدت مشابه در سال گذشته 13.5 ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار «تعادل»، شواهد حاكي از افزايش بي‌رويه مصرف بنزين در كشور است. به‌طوري كه از مصرف 70 ميليون ليتر در روز طي ده سال گذشته به مصرف روزانه بالاي 100 ميليون ليتر كه گاهي به 140 ميليون ليتر هم مي‌رسد، رسيده‌ايم.

درحالي در لايحه بودجه 1403 دولت به پيش بيني هزينه قريب به 3 ميليارد دلاري براي واردات بنزين اشاره كرده است كه در سال 1401 از صادرات بنزين حدود 1 ميليارد دلار براي كشور ارزآوري داشتيم. به اين ترتيب، شاهد تحميل كسري بودجه 200 همتي بر بودجه سال آتي هستيم.

به زعم كارشناسان، واردات بنزين عدم النفع بالاي اقتصادي براي كشور دارد و به لحاظ امنيتي و سياسي برايمان مشكل ساز مي‌شود. از طرف ديگر، نمي‌توانيم تا بي‌نهايت توليد كنيم و همزمان افزايش مصرف هم داشته باشيم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سياست‌هايي را در راستاي بهينه‌سازي مصرف بنزين، بهبود كيفيت خودروهاي داخلي، اسقاط خودروهاي فرسوده، گسترش ناوگان حمل و نقل كشور و افزايش ظرفيت توليد بنزين به اجرا بگذاريم.

نظرات علي جدي، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس و محمدرضا ميرتاج الديني عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص لزوم حل و فصل مشكل ناترازي بنزين در ادامه مي‌خوانيد.

 

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس:

واردات خودروهاي با مصرف پايين بنزين و دوگانه‌سوز كردن خودروهاي سواري از مهم‌ترين راهكارهاي كاهش تشديد واردات بنزين

علي جدي، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در خصوص اين موضوع كه ما از صادركننده بنزين در سال 1401 به واردكننده آن تبديل شده‌ايم و در لايحه بودجه سال آتي پيش بيني هزينه 3 ميليارد دلاري براي اين موضوع كرده‌ايم، در گفت‌وگو با خبرنگار«تعادل»، تصريح كرد: متاسفانه ما برنامه‌اي در خصوص بهينه‌سازي مصرف نداريم و همين امر مشكلات جدي برايمان ايجاد كرده است. به‌طوري كه هر ساله مجبوريم هزينه بيشتري براي واردات بنزين بپردازيم.

وي ادامه داد: ما بايد نسبت به ميزان مصرف خودروها حساسيت بالايي داشته باشيم. اصلاحات در صنعت خودرو، واردات خودروهاي با مصرف پايين بنزين، دوگانه‌سوز كردن خودروهاي سواري و همچنين حركت به سمت استفاده از خودروهاي برقي از مهم‌ترين راهكارهاي كاهش تشديد واردات بنزين و كسري بودجه حاصل از آن است

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس خاطرنشان كرد: اعمال تعرفه پايين‌تر بر واردات خودروهايي كه مصرف كمتري دارند بايد در دستور كار باشد. لازم است به سمت واردات خودروهاي هيبريدي كه مزيت‌هاي فراواني دارند، برويم و از واردات خودروهاي با مصرف بالا پرهيز كنيم. جدي گفت: از آنجاييكه اقدامات اساسي در راستاي مصرف بهينه بنزين در كشور انجام نداده‌ايم و در اين زمينه برنامه‌اي نداشته‌ايم، مردم نيز نسبت به اين موضوع حساس نيستند.

وي در خصوص آمارهاي منتشره توسط سازمان استاندارد مبني بر اينكه از ۵۳ مدل خودروي ارزيابي‌شده، ۳۳ مدل خودرو معادل ۶۲ درصد از خودروهاي ارزيابي‌شده در گريد G يعني بدمصرف‌ترين قرار گرفته است، تصريح كرد: ما بايد به سمت بهينه‌سازي مصرف بنزين و مديريت آن حركت كنيم. در غير اين صورت مشكل ناترازي بنزين حل و فصل نخواهد شد. عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس خاطرنشان كرد: بايد بين مصرف كم و زياد تفاوتي ايجاد كنيم و مردم متوجه اهميت انرژي در كشور شوند. نبايد ميان پرمصرف و كم مصرف تفاوتي وجود نداشته باشد. كساني كه بي‌مهابا از انرژي استفاده مي‌كنند و توجهي به مصرف بهينه ندارند، بايد نسبت به كساني كه در چارچوب الگو مصرف مي‌كنند، تفاوت داشته باشند.

جدي گفت: تنها راه پيش رو براي حل مشكل ناترازي بنزين اين است كه به بهينه‌سازي مصرف روي بياوريم. در غير اين صورت، هر چقدر هم توليد داشته باشيم نمي‌توانيم جوابگوي نياز روزافزون كشور باشيم.

وي ادامه داد: واقعيت اين است كه مردم حساسيت لازم را روي موضوع بنزين ندارند. بايد دولت به سمت فرهنگ‌سازي صحيح در اين زمينه برود و اقدامات جدي به اجرا بگذارد. اگر سياست‌هاي صحيحي در خصوص استانداردسازي مصرف انجام ندهيم، هر سال مشكل حادتر خواهد شد و بايد هزينه بيشتري براي تأمين بنزين مصرفي كشور بپردازيم.

 

عضو كميسيون برنامه، بودجه

و محاسبات مجلس:

وخامت و تشديد واردات بنزين در سال‌هاي آتي در صورت عدم سياست‌گذاري صحيح، لزوم اصلاح مصرف و بهبود كيفيت موتور خودروهاي داخلي

ميرتاج الديني با اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر تبديل به واردكننده بنزين شده‌ايم و عملاً در لايحه بودجه 1403 ارز مورد نياز براي واردات اين ماده پيش‌بيني شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» تصريح كرد: از آنجايي‌كه ميزان مصرف بنزين در كشور به صورت روزافزون در حال افزايش است، اگر چاره‌انديشي اساسي براي حل اين مشكل نداشته باشيم، هر سال بر وخامت موضوع افزوده مي‌شود.

وي ادامه داد: در شرايط فعلي اقتصادي نمي‌توانيم از راهكارهاي قيمتي براي حل و فصل مشكل ناترازي بنزين استفاده كنيم. بهتر است از روش‌هاي غيرقيمتي به كنترل مصرف بپردازيم. ميرتاج‌الديني توضيح داد: كنترل و بهينه‌سازي مصرف بايد با جديت در دستور كار قرار بگيرد. اين روش مي‌تواند ما را به نتايج مورد نظر در زمينه حل مشكل ناترازي برساند. توزيع عادلانه يارانه بنزين در بين مردم نيز مي‌تواند راهكار مناسبي باشد.عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان كرد: لازم است از ظرفيت رسانه‌ها براي ارتباط برقرار كردن با مردم و تشريح موضوع براي آنها استفاده كنيم. مردم بايد بدانند كه مصرف نادرست بنزين چه عواقب ناگواري براي كشور دارد كه در نهايت نتايج زيان بارش براي زندگي آنهاست.

وي ادامه داد: اگر بتوانيم مردم را در فوايد بهينه‌سازي مصرف بنزين سهيم كنيم، مي‌توانيم توفيق بيشتري در حل و فصل مشكل ناترازي بنزين داشته باشيم. مي‌توانيم سازوكاري را در پيش بگيريم كه سهميه بنزين هر فرد در اختيار خودش قرار بگيرد و كساني كه خودرو ندارند، بتوانند آن را بفروشند. در اين شرايط، مردم در مزيت‌هاي مصرف بهينه سهيم مي‌شوند و بهتر مي‌توانيم مشكل را حل و فصل كنيم.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان كرد: اصلاح كيفيت خودروهاي ساخت داخل مي‌تواند تا حد زيادي به كاهش مصرف بنزين در كشور كمك كند. در حال حاضر، خودروهاي ساخت داخل گاهاً تا دو برابر استاندارد جهاني بنزين مصرف مي‌كنند كه قابل قبول نيست.وي ادامه داد: بايد سياست‌گذاري‌هايي داشته باشيم كه خودروسازان را به سمت اصلاح كيفيت محصولات شان سوق دهيم. به نحوي كه مصرف بنزين آنها به حداقل برسد و امكان غلبه بر مشكل ناترازي بنزين در كشور به وجود بيايد. كاهش مصرف بنزين خودروهاي داخلي بايد به يكي از اولويت‌هاي مهم دولت تبديل شود.وي ادامه داد: خودروهاي فرسوده كه بالاي 6 ميليون در كشور وجود دارند نيز بر مشكل ناترازي بنزين افزوده‌اند. اين خودروها مشكلات جدي به لحاظ آلايندگي و سلامت شهروندان برايمان ايجاد مي‌كنند. از طرف ديگر، مصرف بنزين بالايي دارند و بر ناترازي بنزين دامن مي‌زنند.

ارسال نظر