«تعادل» گزارش مي‌دهد

بالا و پايين بورس براي سهامداران

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۰۱:۴۴:۰۶
کد خبر: ۳۰۳۳۳۸
بالا  و  پايين  بورس  براي  سهامداران

شاخص كل بورس در سومين روز كاري هفته نيز روندي همانند روزهاي اخير داشت و نتوانست تجربه خوبي براي سهامداران به جاي بگذارد. شاخص كل بورس در روز دوشنبه منفي نبود و به محدوده دو ميليون و 194 هزار واحدي رسيد كه حمايت اصلي بورس يعني محدوده دو ميليون و 200 هزار واحدي از دست رفت و به نظر نمي‌رسد كه در معاملات روز آتي نيز به همين محدوده حمايتي بازگردد و شرايط عوض كند.

شاخص كل بورس در سومين روز كاري هفته نيز روندي همانند روزهاي اخير داشت و نتوانست تجربه خوبي براي سهامداران به جاي بگذارد. شاخص كل بورس در روز دوشنبه منفي نبود و به محدوده دو ميليون و 194 هزار واحدي رسيد كه حمايت اصلي بورس يعني محدوده دو ميليون و 200 هزار واحدي از دست رفت و به نظر نمي‌رسد كه در معاملات روز آتي نيز به همين محدوده حمايتي بازگردد و شرايط عوض كند.

بازار نياز دارد در شرايط ثبات قرار بگيرد و نقطه حمايت‌هاي بيشتري داشته باشد تا در صورت سقوط از يك نقطه به حمايت بعدي برسد و در نهايت اعتماد سهامداران را از دست ندهد و شرايط بهتري را تجربه كند. تالار شيشه‌اي نياز به اعتماد دارد و اگر دخالتي نباشد و بازار سرمايه با توجه و تكيه به اخبار بتواند مسير تعادلي را پيش برود اعتماد و نقدينگي روز به روز بيشتر خواهد شد كه نتيجه آن رشد واقعي بازار است.

از سوي ديگر بازار سرمايه اين روزها حركت نوساني دارد و علت اين موضوع را همچنان بي‌اعتمادي و نبود پول مي‌دانند. به گفته كارشناسان در يك هفته آتي گزارش عملكرد درآمدي شركت‌ها منتشر خواهد شد. زماني كه جريان خبري ديگري در بازار نباشد، عملكردهاي درآمدي خوب مورد توجه بازار قرار مي‌گيرد. حتي بعضا شاهد به پيشواز گزارش‌ها نيز بوديم، اما الان چون حال و هواي بورس چيز ديگري است، فعلا شاهد به پيشواز گزارش‌هاي ماهانه رفتن نبوديم. در يك هفته آتي با انتشار گزارش‌هاي آذر بايد ببينيم رويكرد توجه به عملكرد بنيادي بر مي‌گردد يا نه؟ علي‌رغم تمام انتظارات براي رشد دلار در انتهاي سال فعلا دلار كنترل شده است. البته اينجا منظور دلار آزاد است كه كنترل شده وگرنه دلار در سامانه نيما و دلار پتروشيمي در سامانه نيما در اين چند وقت نسبتا رشد قابل‌توجهي داشته‌اند، اما نكته جالب توجه پيروي معاملات بورس كالا از دلار نيماست تا دلار آزاد و رقابت براي خريد كالاهاي رقابتي در بورس كالا اخيرا افزايش پيدا كرده است. علي‌رغم ثبات در نرخ دلار آزاد، مي‌توان انتظار داشت نرخ دلار شركت‌هاي بورسي چه در گزارش آذر و چه در ماه‌هاي آتي كمي بالاتر از شرايط فعلي باشد.

 

افزايش نرخ سود بين بانكي

تازه‌ترين گزارش از تغييرات سود بين بانكي نشان مي‌دهد كه اين نرخ در هفته منتهي به 29 آذرماه با افزايش نسبت به هفته قبل از آن به نرخ 23.55 درصدي رسيده است. بيشترين نرخ بهره امسال مربوط به 8 مهرماه است كه به نرخ 23.80 درصد رسيده بود. نرخ بهره بين‌بانكي در پايان هفته منتهي به 5 مهر ماه با ركوردشكني 10 سال به 23.80 درصد افزايش يافت.

روند صعودي نرخ بهره بين‌بانكي از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود؛ از هفته منتهي به 30 آذرماه، نرخ سود بين‌بانكي وارد كانال 21درصدي شده و تا هفته منتهي به 19 بهمن ماه در همين كانال در نوسان بود ولي از 26 بهمن ماه اين نرخ ركورد جديدي در كانال 22درصدي به ثبت رساند و حالا اين نرخ در كانال 23درصدي در نوسان است.

نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 22 آذرماه با افزايش جزيي نسبت به هفته قبل از آن به 23.44 درصد رسيده بود. اين نرخ در هفته منتهي به 15 آذرماه به 23.43 درصد و در هفته منتهي به 8 آذرماه با كاهش 6 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.54 درصد رسيده بود. ضمن اينكه اين نرخ در هفته منتهي به اول آذرماه با كاهش 3 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.6 درصد و در هفته منتهي 24 آبان ماه با افزايش 7 صدم درصدي نسبت به هفته قبل از آن به 23.63 درصد رسيده بود.

همچنين نرخ سود بين بانكي در هفته منتهي به 17 آبان ماه 23.56 درصد، هفته منتهي به 10 آبان 23.6 درصد، هفته منتهي به 3 آبان 23.71 درصد و هفته پاياني مهر ماه 23.71 درصد بود، اين نرخ در هفته منتهي به 19 مهرماه 23.76 درصد و هفته پيش از آن 23.75 درصد بوده است.

ممكن است بانك‌ها در دوره‌هاي مالي كوتاه‌مدت روزانه يا هفتگي با كسري يا مازاد نقدينگي روبرو شوند. اگر بانكي دچار كسري نقدينگي شود، بايد از طريق وام گرفتن آن را جبران كند تا به حالت تعادل برسد، براي اينكه بانك‌ها براي حل اين مشكل به بانك مركزي نياز نداشته باشند، بازاري را به‌نام بازار بين‌‌بانكي تشكيل داده‌اند كه در آن به يكديگر وام دهند. اكثر وام‌هاي بين‌بانكي سررسيد كوتاه‌مدت يك‌هفته‌اي يا كمتر دارند. وام‌دهي بانك‌ها به يكديگر بر مبناي يك نرخ سودي است كه به آن نرخ سود بين‌بانكي گفته مي‌شود.

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 5 هزار و 604 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 194 هزار و 505 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 609 واحدي در رقم 760 هزار و 624 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 24.18 واحدي به رقم 26 هزار و 464 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 172 واحد به سطح 138 هزار و 426 واحد رسيد.

در اين روز فملي، فولاد و كگل نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در ريزش شاخص كل بورس داشتند. در مقابل پارسان، وپارس و وبملت از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي انتخاب، پارتا و شجم بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، هرمز و دماوند بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. روز دوشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 253 هزار و 423 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 244 هزار و 585 ميليارد تومان بود كه 97 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 5 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5هزار و 340 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز اخير نماد افران بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 346 ميليارد تومان بود. پس از افران، فولاد بيشترين ارزش معاملات را داشت و اهرم رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و دارايكم در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

درحجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد يك ميليارد و 704 ميليون و 695 هزار و 420 سهم در صدر قرار گرفته است. وتجارت در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ملت تعلق داشت. دو نماد فولاد و وبملت نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 65 نماد صف خريد داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با ريزش يك درصدي نسبت به روز كاري قبل به 195 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 28 درصدي به 235 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر