۱۱ هزار پروانه ساخت در ۹ ماه ابتدايي امسال در پايتخت صادر شد

انجماد ساخت و ساز در شمال تهران

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۰۱:۵۷:۳۷
کد خبر: ۳۰۳۳۴۶
انجماد ساخت و ساز در شمال تهران

آنگونه كه معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران خبر داده است، ميزان ساخت و ساز در شمال شهر تهران تقريبا به صفر رسيده است و به جاي آن در مناطق جنوبي و بافت فرسوده اين شهر تمايل به ساخت و ساز رشد بالايي را در 9 ماهه نخست سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه كرده است.

گروه راه و شهرسازي|

آنگونه كه معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران خبر داده است، ميزان ساخت و ساز در شمال شهر تهران تقريبا به صفر رسيده است و به جاي آن در مناطق جنوبي و بافت فرسوده اين شهر تمايل به ساخت و ساز رشد بالايي را در 9 ماهه نخست سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه كرده است. حميدرضا صارمي، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران از صدور بالغ بر ۱۱ هزار فقره پروانه ساخت در پايتخت از ابتداي سال تا پايان آذرماه خبر داده است. اين در حالي است كه به گفته او، از ابتداي سال گذشته تا پايان آذرماه 1401، تعداد 5 هزار و ۴۰۰ فقره پروانه ساخت در تهران صادر شده بوده است و آمار كلي صدور پروانه در سال گذشته به ۱۰ هزار فقره رسيد. بر اساس اين مطلب، مي‌توان گفت كه تعداد پروانه صادره در تهران طي 9 ماهه نخست سال نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 103.7 درصدي را تجربه كرده است. صارمي در همين حال اعلام كرد: رشد صدور پروانه در بافت فرسوده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۷ درصد بوده و ساخت واحد در بافت فرسوده نيز ۱۲۷ درصد رشد يافته است. بر اساس اين مطلب مي‌توان گفت، تقريبا در هر ماه 1222 فقره پروانه ساخت در يافت فرسوده صادر شده است. براساس گزارش پايگاه خبري شهر، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در پاسخ به اين پرسش كه سهم مناطق بالانشين از صدور پروانه در سال جاري چه ميزان بوده است، اظهار كرد: تقريبا هيچ؛ حجم بالاي صدور پروانه در سال جاري در جنوب تهران و به‌ويژه در بافت فرسوده بوده است. به گزارش «تعادل»، آنگونه كه مركز آمار ايران پيش از اين اعلام كرده بود، در شهر تهران طي سال گذشته 5723 فقره پروانه ساخت ساختمان و 43 هزار و531 پروانه ساخت واحد مسكوني صادر شده است. اين آمارها البته با آمار اعلامي از سوي معاون شهردار تهران كمي متفاوت است. از آنجا كه در هر ساختمان، چندين واحد مسكوني، اداري يا تجاري مي‌تواند وجود داشته باشد، همواره تعداد پروانه‌هاي ساخت ساختمان كمتر از پروانه‌هاي ساخت واحدهاي مسكوني است. با اين توضيح، مشخص نيست عدد 10 هزار يا 11 هزار فقره پروانه ساخت اعلامي از سوي معاون شهردار تهران مربوط به ساخت ساختمان است يا ساخت واحد مسكوني؟ چرا كه پروانه‌هاي ساخت در سال گذشته بيش از 5700 فقره بوده و پروانه‌هاي ساخت ساختمان واحد مسكوني نيز بيش از 43 هزار فقره بوده است.

 

آييني: ركورد نوسازي بافت فرسوده را

مي‌شكنيم

در شرايطي كه معاون شهردار تهران از رونق ساخت و ساز در جنوب و بافت فرسوده تهران خبر داده است، معاون وزير راه و شهرسازي نيز وعده ثبت ركورد تازه ساخت و ساز در بافت فرسوده كشور خبر داده است. به گزارش تسنيم، محمد آييني در يك نشست خبري با اشاره به اينكه 2.7 ميليون بناي ناپايدار در كشور داريم كه فاقد هرگونه سازه‌اي هستند، اظهار كرد: اين بناهاي ناپايدار و سقف‌هاي لرزان براي تخريب نيازي به وقوع زلزله ندارند و با يك‌ صاعقه و باران شديد فرو مي‌ريزند. وي با بيان اينكه براي احياي اين بافت‌ها دولت وام 550 ميليون توماني پرداخت مي‌كند. از اين رقم سود 185 ميليون صفر درصد است، افزود: 30 درصد جمعيت شهرهاي كشور ساكن بافت‌هاي ناكارآمد و تاريخي هستند. وي با يادآوري اينكه بناهاي لرزان در 167 هزار هكتار بافت شهري قرار دارند، ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه شهرداري‌ها مكلف هستند پروانه ساختماني را حداكثر طي 3 ماه و با تخفيف حداقل 50 درصدي صادر كنند. اگر شهرداري‌ها به اين تكليف قانوني عمل نكنند ترك فعل بوده و از دستگاه قضايي قابل پيگيري است. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تمهيدات دولت براي تسريع ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده، يادآور شد: تا سال 1400 از وام ساخت 150 ميليون تومان با سود صفر درصدي پرداخت مي‌شد كه با استفاده از منابع تبصره 18 امسال سقف وام بدون سود به 185 ميليون افزايش يافته است. اييني بيان كرد: اين افزايش عطف به ما سبق نمي‌شود. يكي ديگر از اقدامات قابل توجه دولت افزايش دوره بازپرداخت وام بدون سود از 3 سال به 7 سال است. اتفاقي كه يكي از خواسته‌هاي مردم ساكن در بافت‌هاي فرسوده بود.

وي همچنين از ارايه معافيت‌هاي مالياتي ويژه و تسهيلات مناطق محروم براي ساكنان 167 هزار هكتار بافت ناپايدار شهري خبر داد و گفت: به عنوان مثال اگر صنايع در اين مناطق مستقر شوند مانند صنايع دستي، گردشگري مشمول معافيت مالياتي 100 درصدي مي‌شوند. معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به اينكه 6.2 ميليون نفر در سكونتگاه‌هاي غيررسمي سكونت دارند، گفت: در بافت‌هاي تاريخي دو ميليون و 549 هزار و 221 نفر و در بافت‌هاي فرسوده نيز 11 ميليون و 26 هزار و 231 نفر ساكن هستند. آييني با بيان اينكه اگر بر اساس مقررات ملي ساختمان ساخت‌وسازها را انجام دهيم در زمان وقوع زلزله تلفات جاني نخواهيم داشت، افزود: اولويت دولت سيزدهم در بازسازي بافت‌هاي فرسوده شتاب‌بخشي است. بايد اين نكته را مورد توجه قرار دهيم كه دولت به‌تنهايي اقيانوس بناهاي ناپايدار كشور وارد شود و چاره‌اي نداريم كه در اين مسير به مردم اتكا كنيم.

 

ضرورت ورود توسعه‌گران

به بافت‌هاي فرسوده

وي بيان كرد: يكي ديگر از مسائلي كه بايد به آن توجه شود اين است كه مردم نيز به تنهايي نمي‌توانند نوسازي بافت‌هاي فرسوده را نجام دهند. براي اين كار بايد از توانايي مالي، اجرايي و فني توسعه‌گران از جمله انبوه‌سازان، سازندگان خرد، سرمايه‌گذاران
و ... استفاده كنيم. مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران لازمه ورود توسعه‌گران به نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد شهري را حمايت‌هاي دولتي عنوان كرد و با بيان اينكه توسعه‌گران مي‌گويند از شهرداري‌ها احترام مي‌خواهيم، اضافه كرد: آنها مي‌گويند شهرداري‌ها بايد براي توسعه‌گران فرش قرمز پهن كنند، نه اينكه براي صدور پروانه ساختماني ما را معطل كنند و ماه‌ها براي اين كار سرگردان باشيم. آييني با اشاره به اينكه متوسط صدور پروانه ساختماني در كشور و تهران به ترتيب 8 و 6 ماه است، اظهار كرد: در برخي مناطق تهران 24 ماه زمان مي‌برد تا شهرداري پروانه ساختماني را صادر كند. وي عمده دليل تاخير در صدور پروانه ساختماني را استعلامات شهرداري دانست و با بيان اينكه مي‌توان با ايجاد يك قرارگاه اين مشكل را حل كرد، افزود: در قانون برنامه هفتم توسعه انشعابات قبلي بافت‌هاي فرسوده محفوظ است و انشعابات اضافه نيز بايد خارج از نوبت داده شود. وي با پيش‌بيني اينكه تا پايان سال ركورد 27 ساله نوسازي بافت فرسوده شكسته مي‌شود، اضافه كرد: ‌از 15 خردادماه امسال تاكنون نوسازي بافت فرسوده 33.5 درصد رشد داشته است.

 

افتتاح 54 هزار واحد در بافت‌هاي فرسوده

مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران با اشاره به اينكه از ابتداي دولت سيزدهم تاكنون ساخت 182 هزار واحد آغاز شده است، گفت: ‌طي 9 دوره، 54 هزار و 341 واحد در بافت‌هاي فرسوده به بهره‌برداري رسيده است. آييني با يادآوري اينكه حاشيه‌نشين‌ها متولي ندارند، تصريح كرد: برخي روشنفكران مي‌گويند نبايد به حاشيه‌نشين‌ها خدمات بدهيم، اما حدود 8 ميليون نفر از برادران و خواهران ما كه زمين‌خوار هم نيستند در حاشيه زندگي مي‌كنند.

ارسال نظر