برخورد جدي با مجرمان بورسي با همكاري پليس امنيت اقتصادي

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۲۱:۵۰:۴۵
کد خبر: ۳۰۳۳۸۵
برخورد جدي با مجرمان بورسي با همكاري پليس امنيت اقتصادي

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس در مراسم آشنايي با مفاهيم و كليات بازار سرمايه ويژه پليس امنيت اقتصادي فراجا كه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان بورس و اوراق بهادار و پليس امنيت اقتصادي كه مهرماه سال جاري به امضا رسيد، اظهار داشت: همكاري نزديكي با مجموعه پليس آغاز شده و طبق اين تفاهم‌نامه قرار است با مجرماني كه فرآيندهاي بسيار پيچيده‌اي در حوزه بازار سرمايه دارند، برخوردهاي بسيار جدي صورت گيرد.

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس در مراسم آشنايي با مفاهيم و كليات بازار سرمايه ويژه پليس امنيت اقتصادي فراجا كه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان بورس و اوراق بهادار و پليس امنيت اقتصادي كه مهرماه سال جاري به امضا رسيد، اظهار داشت: همكاري نزديكي با مجموعه پليس آغاز شده و طبق اين تفاهم‌نامه قرار است با مجرماني كه فرآيندهاي بسيار پيچيده‌اي در حوزه بازار سرمايه دارند، برخوردهاي بسيار جدي صورت گيرد. وي پيشگيري از تخلفات را اولويت مهم سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و افزود: در مديريت حقوقي-انتظامي، اداره‌اي تحت عنوان پيشگيري در اين سازمان وجود دارد كه وظيفه آن شناسايي جرايم، انتقال آن به معاونت‌هاي نظارتي و در نهايت اصلاح رويه و قوانين مربوط به تخلف و جرم است. عشقي عنوان كرد: هيات رسيدگي به تخلفات نيز پرونده‌ها و شكايات را جمع‌بندي و علت تكرار تخلف‌ها را آسيب‌شناسي مي‌كند.

 

پيشگيري از وقوع جرايم و تخلف در بازار سرمايه

وي با تاكيد بر اينكه در سازمان بورس تمامي رويه‌ها اصلاح و آموزش‌هاي لازم به ذي‌نفعان ارايه و وظايف هر كدام مشخص مي‌شود، گفت: وقوع برخي تخلفات و جرايم در حوزه شركت‌هاي بورسي و اعضاي هيات‌مديره آن به يكي از مشكلات سازمان بورس تبديل شده كه تعقيب كيفري آنها در سازمان يا محاكم انجام مي‌شود. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بر بحث پيشگيري از وقوع جرايم و تخلف در بازار سرمايه تاكيد كرد و افزود: با توجه به جمعيت حدود ۸۵ ميليون نفري ذي‌نفعان بورس و بازار سرمايه، اهميت برخورد با تخلفات و برخي جرايم كه منافع افراد زيادي را به خطر مي‌اندازد، قابل توجه است چرا كه حمايت از حقوق سهامداران اصلي‌ترين وظيفه سازمان بوده و بهتر است با شناخت برخي ساختارهاي مختلف، وظايف خود را به درستي انجام دهيم.

 

فعاليت غيرمجاز نهادهاي مالي در استان‌ها

وي تصريح كرد: فعاليت غيرمجاز برخي نهادهاي مالي در استان‌ها به يكي از جرايم اصلي در بازار سرمايه تبديل شده و شاهد پذيره نويسي‌هاي عمومي از سوي برخي افراد حرفه‌اي يا شركت‌هايي در استان‌ها هستيم كه بدون مجوز سازمان بورس اقدام به پذيره‌نويسي كرده و منافع مردم را به خطر مي‌اندازند. عشقي تاكيد كرد: پذيره نويسي عمومي تحت هر عنواني بايد با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار باشد كه با توجه به پرونده‌هاي مختلف در اين زمينه، اين سازمان از پليس امنيت اقتصادي درخواست كمك و رسيدگي به اين پرونده‌ها را دارد.

 

توسعه سرمايه‌گذاري غيرمستقيم

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار بر توسعه سرمايه‌گذاري غير مستقيم در سطح بازار سرمايه تاكيد كرد و گفت: يكي از برنامه‌هاي اصلي و جدي سازمان بورس، اين است كه با كمك نهادهاي مالي تحت نظارت سازمان و بهره‌مندي از ابزارهاي مالي جديد و همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، سرمايه‌گذاري غير مستقيم در بازار سرمايه را توسعه دهد. وي، ايجاد بسترهاي لازم به منظور مشاركت مردم در پروژه‌هاي واقعي يا فعاليت‌هاي اقتصادي را از ديگر اقدامات سازمان بورس برشمرد. عشقي برخورد قانوني با پذيره‌نويسان متخلف را اقدام مهم ديگر سازمان بورس ذكر كرد و توضيح داد: به منظور ايجاد بستر و فضايي امن براي سرمايه‌گذاري‌هاي مردم، با پذيره‌نويسان متخلف برخورد مي‌شود تا سهامداران در فضاي شفافي سرمايه‌گذاري كنند.

 

مستندسازي پرونده‌ها

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت‌هاي خود به تفاهم‌نامه آموزشي با پليس اشاره كرد و گفت: پس از دوره آشنايي با مفاهيم و كليات بازار سرمايه ويژه پليس امنيت اقتصادي، با تشكيل گروه‌هاي كوچك و تخصصي، روند همكاري و تعامل سازمان بورس و پليس ادامه خواهد يافت و اميد مي‌رود در بحث مستندسازي پرونده‌ها نيز اقدامات قابل توجهي صورت گيرد. وي بيان كرد: با استفاده از ظرفيت بازار سرمايه مي‌توان تمام اشخاص تحت نظارت شركت‌هاي بورسي و نهادهاي مالي را كه ممكن است پرونده‌هايي داشته باشند بر اساس مستندات به درستي پيگيري كرد. البته ناگفته نماند، برخوردهاي تخلفاتي از مجازات‌هايي كه در دادگاه اعمال مي‌شود، بازدارنده‌تر است.

 

كاهش فعاليت مجرمانه

عشقي مطرح كرد: در بحث مربوط به تحقيقات مقدماتي و تعقيب متهمان نيز همكاري‌ها بايد گسترده‌تر شود و با ساز و كار روان‌تر و فرآيند مشخص‌تر، روند همكاري‌ها تسريع يابد. زماني كه متخلفان احساس كنند كه به تخلفات و جرايم موجود در بازار سرمايه رسيدگي مي‌شود، فعاليت‌هاي مجرمانه كاهش مي‌يابد و فضاي سالم‌تري با همكاري پليس امنيت اقتصادي در بازار سرمايه ايجاد خواهد شد و مشاركت مردم در سرمايه‌گذاري‌ها نيز افزايش مي‌يابد.

 

برنامه همه‌جانبه پليس براي پيشگيري از وقوع تخلف در بازار سرمايه

سردار حسين رحيمي، رييس پليس امنيت اقتصادي فراجا در مراسم آشنايي با مفاهيم و كليات بازار سرمايه ويژه پليس امنيت اقتصادي و در جمع روساي پليس امنيت اقتصادي كشور كه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با تاكيد بر اينكه پليس امنيت اقتصادي براي همكاري با سازمان بورس و همچنين افزايش توانمندي و علم و آگاهي در بازار سرمايه تلاش جدي مي‌كند، اظهار داشت: جايگاه واقعي پليس كه برقراري نظم و امنيت در حوزه‌هاي تجارت، اقتصاد و كسب و كار است بايد به درستي شناسانده شود.

 

پيشگيري از وقوع تخلفات در بازار سرمايه

وي با بيان اينكه در هفته جاري و طي دو روز با مفاهيم و كليات بازار سرمايه آشنا خواهيم شد، عنوان كرد: پليس امنيت اقتصادي در حال تلاش جدي است كه با مجرمان و متخلفان اقتصادي در حوزه بازار سرمايه بيش از پيش برخورد كرده و نسبت به پيشگيري از وقوع برخي تخلف‌ها اقدامات اساسي انجام دهد. سردار رحيمي ادامه داد: بحث امنيت اساسي‌ترين موضوعي است كه هر جامعه به آن نياز دارد و اگر امنيت نباشد، هيچ فعاليتي در بُعد سياسي، اقتصادي و تجارت موثر واقع نخواهد شد.

 

عمق‌بخشي به امنيت اقتصادي

رييس پليس امنيت اقتصادي فراجا با تاكيد بر اينكه سخت‌ترين كار برقراري امنيت در كشور است، افزود: امنيت، زيرساخت، مبنا و پايه هر كاري است كه امروزه شاهد برقراري آن در كشور هستيم. بحث امنيت اقتصادي موضوع نوپايي است كه بايد به آرامي به آن عمق بيشتري بخشيده شود. وي اظهار داشت: بحث امنيت در بازار سرمايه از جمله موضوع‌هاي جدي و حياتي است و براساس آن پليس امنيت اقتصادي ارتباط خود را با سازمان بورس و اوراق بهادار مستحكم و نزديك‌تر كرده است.

 

مجموعه قدرتمند و توانمند سازمان بورس

سردار رحيمي با بيان اينكه عملكرد مناسب سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره جديد، آرامش را به بازار سرمايه بازگردانده و ديگر شاهد نوسان‌هاي شديد نيستيم، گفت: در هر جامعه‌اي براي اينكه اطمينان بخشي سرعت جدي پيدا كند بايد از مجموعه امنيت كارآفرينان در كنار خود استفاده كنند. در ادامه رييس پليس امنيت اقتصادي فراجا، با بيان اينكه وجود پليس بايد امنيت آفرين و امنيت زا باشد، گفت: پليس در حوزه بازار سرمايه و بازار اقتصاد و همچنين فرآيند تجارت تلاش خواهد كرد تا امنيت آفريني را به جايگاه اصلي خود برساند.

 

امنيت بخشي براي فعالان حوزه بازار سرمايه

وي مطرح كرد: سرمايه‌گذاران بايد با آرامش خاطر فعاليت خود را ادامه داده و اجازه ندهند فضاي اقتصادي كشور جولانگاه متخلفان باشد. سردار رحيمي خاطرنشان كرد: امروز بازار سرمايه به سمت اعتماد آفريني در حال حركت است و پليس امنيت اقتصادي نيز در كنار سازمان بورس براي حفاظت از سرمايه‌هاي مردم فعاليت مي‌كند. وي بيان كرد: پليس امنيت اقتصادي در راستاي ماموريت اساسي و امنيت آفريني در حوزه اقتصادي با جديت در كنار بخش‌هاي اقتصادي از جمله سازمان بورس ايستاده است و با قدرت فعاليت خواهد كرد.

ارسال نظر