مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي اعلام كرد

ساخت مسكن طرح نهضت ملي در مرز ۲ ميليون واحد

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۰۱:۰۸:۵۸
کد خبر: ۳۰۳۶۳۰

بذرپاش ظهر شنبه نيز در مراسم افتتاح ۶ هزار و ۶۰۰ واحد مسكن در اردبيل اظهار كرد: ساخت مسكن طرح نهضت ملي در مرز ۲ ميليون واحد قرار گرفته است. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه عمليات ساخت نهضت ملي مسكن از يك ميليون و ۹۳۰ هزار واحد عبور كرد، گفت: اجراي اين طرح شتاب بيشتري خواهد گرفت.

بذرپاش ظهر شنبه نيز در مراسم افتتاح ۶ هزار و ۶۰۰ واحد مسكن در اردبيل اظهار كرد: ساخت مسكن طرح نهضت ملي در مرز ۲ ميليون واحد قرار گرفته است. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه عمليات ساخت نهضت ملي مسكن از يك ميليون و ۹۳۰ هزار واحد عبور كرد، گفت: اجراي اين طرح شتاب بيشتري خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاري تسنيم، مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي ‌در جريان افتتاح واحدهاي نهضت ملي مسكن استان در گفت‌وگو با خبرنگاران، يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي دولت در جريان سفرها و بازديدها را افتتاح پروژه‌هاي نهضت ملي مسكن عنوان كرد و گفت: در سفرهاي انجام شده و بازديدها از پروژه‌هاي نهضت ملي مسكن كه به ‌شكل منظم در حال انجام است، هم پروژه‌ها روند مناسبي در اجرا پيدا كرده است و هم واحدهاي آغاز شده به ‌تدريج در حال تكميل هستند كه در برنامه‌هاي متعدد تحويل متقاضيان خواهد شد. وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه مجموع افتتاح در شهرهاي مختلف در ماه‌هاي آينده تسريع مي‌شود، توضيح داد: امروز در استان، عمليات اجرايي و احداث 28 هزار واحد نهضت ملي مسكن آغاز شده است و افرادي كه واجد شرايط براي تامين مسكن بودند با تامين زمين مناسب در اردبيل به پروژه‌ها متصل شدند. بذرپاش تامين زمين در استان اردبيل را مناسب ارزيابي كرد و افزود: عمليات اجرايي ساخت مسكن در سايت 650 هكتاري كه عمليات آماده‌سازي زمين آن اسفندماه سال گذشته آغاز شده بود، در تيرماه امسال شروع شد. وي افزود: در اين سايت مقرر شده تا 10 هزار واحد احداث شود كه روند مناسبي يافته است و انتظار داريم تا با تسهيل‌گري‌هاي انجام شده سرعت تكميل واحدها افزايش يابد و واحدها در زمان مقرر به متقاضيان تحويل شود. وزير راه و شهرسازي توضيح داد: امروز در سفر به استان اردبيل، همچنين بهره‌برداري از 720 واحد مسكوني در سايت شهري با كارگزاري ستاد اجرايي فرمان امام(ره) انجام شد كه اين واحدها هم كيفيت خوبي دارد و هم مورد رضايت مردم بوده است. بذرپاش همچنين از بهره‌برداري از 5848 واحد روستايي در سطح استان اردبيل در جريان سفردیروز خبر داد و تصريح‌ كرد: در برنامه است تا با تسريع در تكميل واحدهاي نهضت ملي مسكن، افرادي كه سال‌ها در انتظار تامين مسكن بودند واحدهاي خود را در زمان تعيين ‌شده دريافت كنند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه دولت تسهيلات مسكن را در مناطق شهري از 350 به 550 ميليون تومان و در مناطق روستايي از 200 به 350 ميليون تومان افزايش داد، گفت: با تسهيل‌گري دولت در بخش تسهيلات، پيش‌بيني مي‌شود ساخت و ساز و توليد مسكن به‌ ويژه در نهضت ملي مسكن رشد مناسبي يابد.

 

پل جديد مرزي اتومبيل‌رو آستاراچاي

افتتاح شد

پل جديد مرزي اتومبيل‌رو آستاراچاي براي تسهيل تردد و رشد ترانزيت بين دو كشور ايران و آذربايجان با كشورهاي CIS، با حضور وزير راه و شهرسازي كشورمان و معاون نخست‌وزير جمهوري آذربايجان افتتاح شد. در سفر ديروز مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي به استان گيلان و شهرستان آستارا در مرز با جمهوري آذربايجان، پل آستاراچاي با حضور اين مقام ايراني و همچنين شاهين مصطفي‌يف معاون نخست‌وزير جمهوري آذربايجان افتتاح شد. به گزارش ايلنا، عمليات اجرايي اين پل مرزي اتومبيل‌رو از فروردين ماه ۱۴۰۱ شروع شد. پل مرزي اتومبيل‌رو آستاراچاي به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰.۶ متر با اعتبار ۵.۸ ميليون يورو در حد فاصل ۵۰ متري ضلع شمالي پل ريلي آستارا توسط طرف آذربايجاني احداث شده است تا كاميون‌هاي خالي از اين پل و راه دسترسي موقت به پايانه مرزي موقت آستارا، وارد كشور شوند. اما كاميون‌هاي پر، از پل و پايانه قديم براي برگشت استفاده مي‌كنند. همچنين محوطه پايانه مرزي موقت آستارا براي حضور كاميون‌ها ايمن‌سازي شده است. از طرفي در مسير تردد كاميون‌ها نيز بر سر تقاطع، راه‌بند نصب شده است. پايانه مرزي موقت آستارا و راه موقت دسترسي، طبق توافق با جمهوري آذربايجان براي انتقال كاميون‌هاي خالي به پايانه مرزي موقت و انجام رويه‌هاي مرزي در محل منتهي اليه پل جديد آستاراچاي و نيز ارتقا مجموع عملكرد پايانه‌هاي قديم و جديد به حدود ۸۰۰ دستگاه كاميون در روز احداث شده است. بر اساس اين گزارش، يكي از گره‌هاي اصلي در اين مسير مرزي، كاهش ظرفيت ترددي ايران به‌سمت آذربايجان به‌دليل قديمي و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود كه فقط با عرض ۱۱ متر بايد كل بار ترددي اين محور را به‌دوش مي‌كشيد و ظرفيت مورد نياز براي عبور كاميوني و مسافري را نداشت. اينك با بهره‌برداري از پل جديد كه به طول ۸۹ متر، عرض بيش از ۳۰ متر به‌صورت چهار خطه در سه دهانه بر روي رودخانه آستاراچاي با پياده‌رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث‌شده، زيرساختي براي افزايش ظرفيت تجارت بين ۲ كشور است و شرايط و زيرساخت‌ها براي عبور سهل‌تر و بيشتر كالا و مسافر فراهم است. پل موجود در آستارا در بافت قديمي شهر آستارا قرار دارد اما پل جديد آستاراچاي در مجاورت پل راه‌آهن احداث و به آذربايجان وصل مي‌شود و با احداث پل مرزي آستاراچاي و بزرگراه آستارا- آستارا، مسير آستارا- باكو تكميل شده و اين بزرگراه از باكو به خطوط زميني ايران متصل مي‌شود. اين مسير ارتباطي، ترانزيت كالا از ايران و كشور آذربايجان به كشورهاي CIS (اتحاديه كشورهاي مستقل) و اروپاي شرقي را تسهيل مي‌كند و دسترسي جمهوري آذربايجان به خليج فارس و درياي عمان را فراهم مي‌كند. مرز زميني آستارا در شمال غربي استان گيلان فعال‌ترين مبدا مرزي شمال جمهوري اسلامي ايران از نظر ترانزيت بارهاي خارجي، صادرات كالاهاي ايراني و تردد خودروهاي مسافري سبك و سنگين بين‌المللي محسوب‌مي‌شود و پل فلزي مرزي و تاريخي مشترك آستاراچاي منشأ اتصال شهرهاي آستاراي جمهوري اسلامي ايران و آستاراي جمهوري آذربايجان است.

 

ارسال نظر