۴۰۰ ميليون كارت بانكي فعال داريم

۱۴۰۲/۱۰/۲۰ - ۰۱:۱۱:۱۸
کد خبر: ۳۰۴۳۱۷

مدير اداره نظارت بر نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي گفت: در حال حاضر ۹ ميليون پايانه فعال تراكنش داريم كه در آنها ۵۰ ميليون نفر با ۴۰۰ ميليون كارت بانكي تراكنش انجام مي‌دهند.

مدير اداره نظارت بر نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي گفت: در حال حاضر ۹ ميليون پايانه فعال تراكنش داريم كه در آنها ۵۰ ميليون نفر با ۴۰۰ ميليون كارت بانكي تراكنش انجام مي‌دهند. محمدرضا ماني يكتا اظهار كرد: كشور ما در دنيا جزو پنج كشور اول در گستردگي صنعت پرداخت هستيم و پرداخت الكترونيك انجام مي‌دهيم و حجم معاملات اسكناس در ۱۰۰ هزار ميليارد تومان باقي مانده است. وي با اشاره به اينكه نسبت اسكناس به مسكوكات به ۲.۶ رسيده كه در بعضي مواقع به ۱.۸ كاهش يافته است، گفت: اين موضوع يك ركورد است و اين موضوع نشان مي‌دهد وابستگي به صنعت پرداخت بيشتر شده است. روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۵ ميليون تراكنش پرداختي داريم كه در پايان سال به ۲۰۰ ميليون هم مي‌رسد. ماني يكتا با بيان اينكه ۲۵ تا ۳۰ درصد تراكنش‌ها در جهان برخط است، گفت: اما در كشور ما ۱۰۰ درصد به صورت آنلاين است. در حال حاضر ۹ ميليون پايانه فعال تراكنش داريم كه در آنها ۵۰ ميليون نفر با ۴۰۰ ميليون كارت بانكي تراكنش انجام مي‌دهند.
ماني يكتا بيان كرد: صنعت پرداخت كشور فضاي بسيار پيچيده‌اي دارد و ما فرصت به‌روزرساني نداشتيم. در تمام دنيا ۱۰۰ درصد هزينه تراكنش را پذيرنده قبول مي‌كند، اما در ايران با اصلاحاتي كه در تير ماه صورت گرفت ۵۰ درصد توسط پذيرنده صورت مي‌گيرد و ۵۰ درصد ديگر متعلق به بانك است. اين موضوع نشان مي‌دهد كه ما فاصله زيادي با نرم‌هاي جهاني داريم. وي اضافه كرد: هر تصميم و هر اصلاحي در اين صنعت بايد با دقت بالا صورت گيرد، چرا كه ممكن است اثرات شديدي در كشور داشته باشد. همه بر اين باور هستند كه اقتصاد اين صنعت ناتراز است و بسياري از مشكلات اين صنعت ناشي از همين ناترازي اقتصادي است، مشكلاتي مانند قاچاق پوز، تخلفات پي اس پي‌ها و ... ناشي از اين ناترازي است. اين ناترازي مي‌توانست ارايه خدمات را با چالش‌هاي جدي مواجه كند، در اين شرايط برخي‌ها پيشنهاد ارايه كارت هوشمند mv را داده‌اند، در اين زمينه ۷۰ درصد كارت‌هاي صادره قابليت دارد تا فضاي پذيرندگي را اجرايي كنند تا پروژه كهربا عملياتي شود.
ماني يكتا اظهار كرد: در اين زمينه رگولاتور فشار مي‌آورد تا توسعه پرداخت با قدرت ادامه يابد، اما طي پنج سال گذشته ابزار جديد به صنعت پرداخت اضافه نشده است.
مدير اداره نظارت بر نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي در ادامه گفت: در اين حوزه بازاريابي نامتعارف صورت گرفته تا پذيرندگان را به طرف خود جذب كنند. وي در پايان گفت: ره‌نگاشت بانك مركزي نكات اصلاح كلان صنعت پرداخت را مشخص كرده است و در اين زمينه ريل‌گذاري كرده است، در اين ره‌نگاشت به دنبال ورود شركت‌هاي جديد به صنعت پرداخت هستيم.

ارسال نظر