در مراسم بهره‌برداري از ۸ پروژه در مهرآباد عنوان شد

پروازهاي داخلي با ايرلاين‌هاي خارجي؟!

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - ۰۰:۴۱:۵۴
کد خبر: ۳۰۶۱۸۳

در حالي كه ناوگان هوايي كشور به دليل فرسودگي و در پي سال‌ها تحريم به‌شدت تضعيف شده است و امكان خريد هواپيماي نو وجود ندارد، وزير راه و شهرسازي از موافقت 100 درصدي با انجام پروازهاي داخلي توسط ايرلاين‌هاي خارجي خبر داد. مساله‌اي كه در كوتاه‌مدت مي‌تواند كمبود عرضه صندلي پروازي در كشور را جبران كند و بخش قابل توجهي از مصايب حمل مسافران هوايي را بهبود دهد، اما در بلندمدت زمينه‌هاي اشتغال زايي و تقويت و توسعه هوانوردي كشور را تحليل مي‌برد.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه ناوگان هوايي كشور به دليل فرسودگي و در پي سال‌ها تحريم به‌شدت تضعيف شده است و امكان خريد هواپيماي نو وجود ندارد، وزير راه و شهرسازي از موافقت 100 درصدي با انجام پروازهاي داخلي توسط ايرلاين‌هاي خارجي خبر داد. مساله‌اي كه در كوتاه‌مدت مي‌تواند كمبود عرضه صندلي پروازي در كشور را جبران كند و بخش قابل توجهي از مصايب حمل مسافران هوايي را بهبود دهد، اما در بلندمدت زمينه‌هاي اشتغال زايي و تقويت و توسعه هوانوردي كشور را تحليل مي‌برد. ديروز با حضور وزير راه و شهرسازي در فرودگاه بين‌المللي مهرآباد، به مناسبت دهه فجر ۸ پروژه به ارزش ۱۵۰۰ ميليارد ريال به بهره‌برداري رسيد. مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي در حاشيه اين مراسم با تاكيد بر اينكه سوداگري در بليت پروازهاي داخلي قطع مي‌شود، گفت: ۱۰۰ درصد با انجام برخي پروازهاي داخلي توسط شركت‌هاي هواپيمايي خارجي موافق هستم. به گزارش فارس بذرپاش در جمع خبرنگاران درباره بليت پروازهاي داخلي اظهار داشت: برخي شركت‌ها در ديوان عدالت حاضر شده بودند براي نرخ بليت مصوبه‌اي داشتند بعد از مدتي مصوبه موقوف الاجرا شد.شركت‌هاي هواپيمايي بايد حتما قوانين را رعايت كنند، سوخت ارزان در اختيار آنها است. فرودگاه‌هاي كشور هم با ايرلاين‌ها همكاري مي‌كنند و در موضوع بدهي با آنها راه مي‌آيند. وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: سوداگري بليت در صنعت هوايي بايد جمع شود و به حداقل برسد، اين صرف توسعه ناوگان و اصلاح حقوق و دستمزد نمي‌شود.پلتفرم‌هاي مجازي هم مقرر شده است در موضوع نرخ بليت موارد را اصلاح كنند.ان‌شاءالله تا شب عيد ساماندهي مي‌شود. وي ادامه داد: با شركت‌هاي هواپيمايي جلساتي برگزار مي‌شود، ما راضي نيستيم شركت‌ها از عمليات انتقال مسافر زيان كند و زيان هم نمي‌كنند. در حوزه روش عرضه بليت و خدمات فرودگاهي و مجوزها پروازي اصلاحات اساسي در حال انجام است، رويه‌هاي ما در تعامل در صنعت بايد اصلاح شود. وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاران در موضوع انجام برخي پروازهاي داخلي توسط شركت‌هاي هواپيمايي خارجي گفت: ۱۰۰ درصد با انجام برخي پروازهاي داخلي توسط شركت‌هاي هواپيمايي خارجي موافق هستم.

ايرلاين‌ها ناوگان خود را توسعه دهند

وزير راه همچنين با بيان اينكه تعارف با شركت‌هاي گرانفروش بليت هواپيما نداريم، گفت: شركت‌هاي هواپيمايي كه امكان دارند حتما به توسعه ناوگان اقدام كنند، وزارت راه در موضوع مجوزها و تهاتر، حمايت جدي مي‌كند و اين جزو اولويت‌هاي ما است. او در مراسم افتتاح پروژه‌هاي فرودگاه مهرآباد، گفت: مردم به عنوان مشتريان اصلي صنعت به ميزان خدمات توجه مي‌كنند و فعاليت‌ها و خدمات پشت صحنه كمتر مورد توجه قرار مي‌دهند.تصور مردم از صنعت هوايي، جزيي از صنعت است و مي‌تواند بازدارنده و پيش‌برنده باشد. وزير راه و شهرسازي گفت: هر جور شده ما به توسعه ناوگان هوايي محكوم هستيم.الان عرضه و تقاضا ناتراز است، اين وظيفه ما است كه مشكل را رفع كنيم و به تقاضاها پاسخ دهيم. بذرپاش تصريح كرد: در موضوع نرخ بليت موضوعات را دنبال مي‌كنم، شركت‌هاي هواپيمايي كه امكان دارند حتما به توسعه ناوگان اقدام كنند، وزارت راه و شهرسازي حمايت جدي مي‌كند.اين جزو اولويت‌هاي ما است. بذرپاش با قدرداني از كارشناسان كشور در حوزه داخلي‌سازي صنعت هوايي، بيان كرد: براي توسعه ناوگان تا كي بايد فقط نگاه به غرب داشت؟ در حوزه ساخت هواپيما در داخل بايد سريع‌تر عمل كنيم. مهرآباد بايد توسعه يابد و اين نياز است، نمي‌توان تهران را بدون مهرآباد مجسم كرد، توسعه مهرآباد راهبردي‌ترين پروژه فرودگاهي در يكي دو سال آينده است. بذرپاش بيان كرد: «بليت» بهانه رابطه صنعت با مردم است، مردم بليت را از ايرلاين مي‌خرند اما پشتيبان شركت، فرودگاه است.من پشت شركت‌ها هستم اما ايرلايني كه در موضوع بليت همراهي نكند تا پاي لغو مجوزش ايستاده‌ام. با كسي تعارف نداريم، با لغو مجوز يك ايرلاين هيچ اتفاقي رخ نمي‌دهد.شركت هواپيمايي كه خودش صاحب همه اختيارات نيست، مگر مي‌توان ايرلاين را بدون خدمات هواپيمايي و فرودگاهي و غيره تصور كرد؟ دولت سياستي دارد، همانطور كه در پروازهاي خارجي اجازه آزادي عمل داديم در پروازهاي داخلي هم كمك مي‌كنيم تا رضايت‌مندي مردم محقق شود. وي با بيان اينكه همين الان امكان صدور مجوز براي ۲۰ شركت هواپيمايي داريم، گفت: اگر يك ايرلاين در كترينگ خدمات نامناسب دهد، كل خدمات صنعت هوايي زير سوال مي‌رود. وي گفت: وقتي سوخت ليتري ۶۰۰ توماني مي‌دهيم يعني رايگان، در اين حوزه برخي بخش‌هاي دولت ملاحظاتي دارند ولي به احترام نظر ما در موضوع نرخ سوخت هواپيما اقداماتي نكرده‌اند. در موضوع نرخ بليت، بخش اعظم شركت‌ها با ما همراه هستند و فقط ۲ تا ۳ شركت كم كاري مي‌كنند، قطعا صرفه و صلاح شركت‌ها، مردم و كشور بايد توامان رعايت شود.

 

افزايش تقاضاي چيني‌ها  براي حضور در بنادر ايران

وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: اخيرا رغبت چيني‌ها براي حضور در بنادر كشور افزايش پيدا كرده‌ است و حتي براي حضور در بنادر شمالي كشور هم درخواست سرمايه‌گذاري داشتند. بذرپاش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ايلنا درباره اخبار منتشر شده از سوي سازمان سرمايه‌گذاري مبني بر افزايش جذب سرمايه‌گذاري از سوي چيني‌ها براي سرمايه‌گذاري در بنادر استان هرمزگان گفت: در تمام بنادر مهم كشور سرمايه‌گذاري خارجي حضور دارد و اخيرا رغبت چيني‌ها براي حضور در بنادر كشور افزايش پيدا كرده‌ است و حتي براي حضور در بنادر شمالي كشور هم درخواست سرمايه‌گذاري داشتند.

ارسال نظر