بهبود ۴۰ درصدي در پردازش تصاوير و شناسايي تخلفات حوزه زمين

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۱:۰۴:۳۴
کد خبر: ۳۰۷۹۳۰

براساس اعلام سازمان فناوري اطلاعات ايران با تلاش تيم فني سامانه پنجره واحد زمين، پردازش تصاوير ماهواره‌اي و شناسايي تخلفات، بهبود ۴۰ درصدي نسبت به ابتداي سال جاري را تجربه كرد.

براساس اعلام سازمان فناوري اطلاعات ايران با تلاش تيم فني سامانه پنجره واحد زمين، پردازش تصاوير ماهواره‌اي و شناسايي تخلفات، بهبود ۴۰ درصدي نسبت به ابتداي سال جاري را تجربه كرد. به گزارش ايسنا، سامانه پنجره واحد مديريت زمين يكي از پروژه‌هاي اولويت‌دار دولت الكترونيكي محسوب مي‌شود و سازمان فناوري اطلاعات ايران به عنوان راهبر فني اين سامانه، ابزارها، زيرساخت‌هاي فني و تكنولوژي مورد نياز در حوزه زمين را فراهم كرده تا كاربران بتوانند به جاي ارايه خدمت از پنجره‌هاي متعدد، از طريق يك پنجره واحد به ارايه خدمات بپردازند. ثبت و صدور مجوزهاي مرتبط با ساخت و ساز در اراضي و املاك خصوصي و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاري بهره‌برداري از اراضي و املاك ملي، دولتي و وقفي، ثبت و پيگيري گزارش‌هاي مردمي زمين خواري و نظارت بر اجراي قوانين مرتبط با حوزه زمين، اهداف چهارگانه‌ سامانه است. به عبارت ديگر زمين، سامانه‌اي است كه امكان ثبت درخواست و پيگيري به‌صورت الكترونيك و بدون مراجعه حضوري را براي متقاضياني فراهم مي‌كند كه قصد اقداماتي نظير تغيير كاربري، تفكيك، تجميع، واگذاري و ساخت و ساز در اراضي و املاك كشور را دارند. در همين رابطه به تازگي دستاوردهاي «سامانه پنجره واحد زمين» در بيست و يكمين نمايشگاه بين‌المللي محيط زيست و با حضور حسين ميررجبي-معاون حفاظت و امور اراضي سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور و مازيار مباشري-مديركل دفتر تدوين ضوابط فني و مقررات دولت الكترونيكي- براي اصحاب رسانه تشريح شد.

كاهش ۶۰ روزه مدت زمان  صدور مجوزهاي حوزه زمين

در اين رويداد، مديركل دفتر تدوين ضوابط فني و مقررات دولت الكترونيكي در زمينه عملكرد اصلي سامانه پنجره واحد زمين اظهار كرد: امروزه، رويكرد رايج نسبت به ابزارهاي حوزه ICT اين است كه بتوانند مشكلي را از كار مردم و كشور حل كنند. سامانه پنجره واحد زمين با در پيش گرفتن رويكرد پلتفرمي، ضمن مبارزه با معضل زمين‌خواري و از سوي ديگر، تسهيل مجوزهاي زمين محور توانسته است خدمات قابل توجهي را ارايه دهد؛ به‌طوري كه پيش از اين زمان صدور يك مجوز در حوزه زمين، به بيش از ۱۵۰ روز مي‌رسيد اما با اتصال ۲۵ دستگاه متولي به زير سامانه درگاه متقاضيان مردمي و امكان انجام الكترونيكي استعلام‌ها، اين زمان به كمتر از ۹۰ روز كاهش يافته است كه هم‌چنان مطلوب نيست و مي‌تواند كوتاه‌تر شود. به گفته وي، پاسخ به برخي استعلام‌هاي مجوزهاي حوزه زمين، در صورتي كه نيازمند مراجعه حضوري نباشند بلادرنگ انجام مي‌شوند كه صرفه جويي قابل توجهي را در زمان و هزينه انجام امور اداري در بردارند به گونه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود باعث محافظت از ۵ الي ۶ اصله درخت بصورت روزانه در محيط زيست شده‌اند. مباشري، از چگونگي به كارگيري هوش مصنوعي در سامانه پنجره واحد زمين نيز خبر داد و تشريح كرد: در زيرسامانه پايش اراضي، تصاوير ماهواره‌اي اراضي كشور با استفاده از پلتفرم‌هايي كه داده‌هاي مكاني توليد مي‌كنند، دريافت و الگوريتم آنها با استفاده از هوش مصنوعي طراحي شده است. به‌طوري كه با دريافت تصاوير قبل و بعد و پردازش اطلاعات، مي‌توان تخلفات احتمالي را كشف و تشخيص داد. پرونده‌هاي تخلفات پس از اين مرحله به پنج دستگاه متولي حفاظت از اراضي كشور ارجاع داده مي‌شوند تا پس از انجام بررسي‌ و احراز، در اختيار قوه قضاييه قرار بگيرد. بنا بر اظهارات وي، تاثير اين سامانه به گونه‌اي است كه حسب اعلام يگان‌هاي حفاظت، حدود ۸۷ درصد از پرونده‌هاي ارجاعي از روش‌هاي مرسوم آن دستگاه‌ها مورد شناسايي قرار نگرفته است؛ همچنين با استفاده از الگوريتم‌هاي روزآمد هوش‌مصنوعي، بهبود ۴۰ درصدي در پردازش تصاوير و شناسايي تخلفات در كلاس‌هاي گوناگون نسبت به ابتداي سال جاري صورت پذيرفته است. وي تأكيد كرد: استفاده از خدمات سامانه زمين، كاملا رايگان است، اما براي آن دسته از افراد كم برخوردار چه از نظر دانش رايانه و چه جسمي، امكاني در نظر گرفته شده است كه با مراجعه به دفتر خدمات پيشخوان، بتوانند با پرداخت كارمزد حدودا ۵۰ هزار توماني، از خدمات اين سامانه بهره‌مند شوند.

 

صرفه‌جويي

در مصرف ۹۰۰ هزار برگه كاغذ

همچنين حسين ميررجبي- معاون حفاظت و امور اراضي سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور- نيز با ذكر اينكه زير سامانه درگاه متقاضيان مردمي باعث كاهش مراجعات مردمي به ادارات شده است، اظهار كرد: تاكنون ۴۰۰ هزار درخواست در زير سامانه درگاه متقاضيان مردمي به ثبت رسيده است كه ۸۰ درصد آنها، بررسي شده‌اند. طبق برآوردهاي انجام شده، سامانه زمين باعث كاهش ۳۵۰ هزار مورد، مراجعه مردمي به دستگاه‌هاي متولي و صرفه‌جويي در مصرف ۹۰۰ هزار برگه كاغذ شده است. طبق اعلام سازمان فناوري اطلاعات ايران، بنا به اظهارات ميررجبي با توجه به تنوع دستگاه‌هايي كه به سامانه زمين متصل هستند، زمان پاسخگويي به استعلامات گاهي فقط چند ساعت طول مي‌كشد به عنوان نمونه پاسخ استعلامات از طرف سازمان منابع طبيعي، دو روز و شركت فرودگاه‌هاي كشور، تنها دو ساعت طول مي‌كشد. پاسخ استعلامات مابقي دستگاه‌ها نيز به حدود ۲۰ روز كاهش يافته است. به صورت كلي دولت هوشمند راهكاري اثربخش در مقابله با تخلفات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهاي فناوري است و يكپارچگي و اشتراك‌گذاري اطلاعات و استفاده از فناوري‌هاي نوين، پيگيري و مقابله با جرايم و تخلفات را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد و براساس گفته رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران در آذرماه با تلاش همه دست اندركاران حوزه مديريت زمين و در جهت مبارزه با فساد و زمين خواري، بيش از ۲۸۰۰ تخلف كه در ۸۸۰ هكتار صورت گرفته بود، شناسايي شده و به نهادهاي مسوول ارجاع شده است. به گفته اين مقام مسوول زمين‌خوارها، روزهاي سخت‌تري را نيز پيش رو خواهند داشت و كيفيت تصاوير براي تشخيص تخلفات مبتني بر هوش مصنوعي جهش داشته و تصاوير با كيفيت ماهواره خيام جهت استفاده در سامانه مديريت زمين در اختيار سازمان فناوري اطلاعات ايران گذاشته مي‌شود تا از طريق پلتفرم زمين و پس از پردازش با ابزارهاي هوش مصنوعي مورد استفاده دستگاه‌هاي متولي حفاظت از اراضي كشور قرار گيرد.

ارسال نظر