علت فوري افت قيمت خودرو
تعادل| قيمت خودرو سرانجام پس از گذشت چند هفته از اول اسفند، آرام گرفت و افت قيمت تقريباً در اغلب محصولات داخلي، مونتاژي و وارداتي به چشم ميخورد. گزارشهاي ميداني از بازار خودرو نشان ميدهد قيمت دنا پلاس اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ در بازار ۱۰ ميليون تومان ارزان شده و يك ميليارد و ۲۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرده است. قيمت دنا پلاس دندهاي ساده مدل ۱۴۰۲ هم با كاهش ۵ ميليون توماني به قيمت ۷۶۵ ميليون تومان رسيده است. بزرگترين عامل اين افت قيمت در بازار خودرو را ميتوان عقبنشيني نرخ ارز در بازار آزاد دانست. روز گذشته قيمت دلار دوباره به كانال زير 60 هزار تومان بازگشت و هماكنون با نرخ 59 هزار و 200 تومان معامله ميشود كه همين امر توانست هيجان بازارهاي موازي را كاهش دهد و با نبود متقاضي در بازار خودرو، قيمتها فروكش كند .با توجه به اينكه دولت از روز گذشته توانست نرخ دلار را كنترل كند و همچنين نزديكي به شب عيد احتمالاً روزهاي آينده، بازار آرامي در انتظار خريداران باشد و مصرفكنندگان واقعي بتوانند با خيال راحتتري نسبت به خريد محصول موردنظر خود اقدام كنند. كدام خودروها كاهش داشتند؟ گزارشها از وضعيت بازار خودرو، از تغيير ۳ تا ۱۰ ميليون توماني قيمت خودرو حكايت دارد. بررسي روند بازار خودرو طي ۲۴ ساعت گذشته حاكي از آن است كه پرايد ۱۵۱ در بازار با كاهش ۳ ميليون توماني، ۳۱۸ ميليون تومان به فروش رفته است. پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نيز با كاهش ۵ ميليون توماني، در حدود ۶۳۵ ميليون تومان قيمت خورده است. اما قيمت پژو ۲۰۷ اتوماتيك TU ۵ P مدل ۱۴۰۲ در طول يك روز گذشته، ۵ ميليون تومان ارزان شده و به قيمت ۹۱۰ ميليون تومان به فروش رفته است. اين در حالي است كه پژو ۲۰۷ تيپ۵ مدل ۱۴۰۲ با كاهش ۵ ميليون تومان، در حدود ۷۰۰ ميليون تومان قيمت خورده است. پژو ۲۰۷ دندهاي مدل ۱۴۰۲ هم با كاهش ۵ ميليون توماني، ۷۳۵ ميليون تومان به فروش رفته است. در اين ميان، قيمت پژو پارس ۵ ELX-TU مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ ميليون تومان ارزان شد و ۸۲۰ ميليون تومان قيمت خورد. قيمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ نيز ۵ ميليون تومان ارزان شد و به قيمت ۸۰۵ ميليون تومان به فروش رفت. بنا به اين گزارش، تارا دندهاي V ۱ مدل ۱۴۰۲ در طول ۲۴ ساعت گذشته با كاهش ۵ ميليون توماني، در حدود ۸۰۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. در مقابل، البته قيمت تيبا صندوقدار SX بنزيني مدل ۱۴۰۱ با كاهش ۵ ميليون توماني به ۳۹۰ ميليون تومان رسيده است. تيبا هاچبك EX هم با ريزش ۵ ميليون توماني به قيمت ۳۹۵ ميليون تومان به فروش رفته است. گزارشهاي ميداني از بازار خودرو نشان ميدهد قيمت دنا پلاس اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ در بازار ۱۰ ميليون تومان ارزان شده و يك ميليارد تومان و ۲۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرده است. قيمت دنا پلاس دندهاي ساده مدل ۱۴۰۲ هم با كاهش ۵ ميليون توماني به قيمت ۷۶۵ ميليون تومان رسيده است. اما رانا پلاس ۵ ميليون تومان ريزش كرد و به قيمت ۶۰۵ ميليون تومان به فروش رفت. در عين حال، ساينا S دندهاي بنزيني مدل ۱۴۰۲ با كاهش ۵ ميليون توماني به قيمت ۴۲۰ ميليون تومان و ساينا S اتوماتيك مدل ۱۴۰۲ نيز با كاهش ۳ ميليون توماني به قيمت ۴۸۵ ميليون تومان به فروش رفته است. در اين ميان، سمند سورن پلاس EF ۷ بنزيني مدل ۱۴۰۲ در طول يك هفته گذشته با كاهش ۵ ميليون توماني، ۶۷۵ ميليون تومان قيمت خورده است. شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ نيز ۵ ميليون تومان ارزان شده و به قيمت ۸۴۰ ميليون تومان به فروش رفته است. كوييك R پلاس اتوماتيك هم با كاهش ۵ ميليون توماني، به قيمت ۵۱۵ ميليون تومان به فروش رفت. وزير صمت از وضعيت بازار خودرو كهير نميزند؟ البته قيمت خودرو در همين حال، عباس عليآبادي ۱۶ اسفندماه در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به پرسشي درباره سرنوشت آييننامه واردات كاركردهها، گفته كه «از شنيدن كلمه واردات خودروي دستدوم كهير ميزنم؛ شأن مردم ما خيلي بالاتر از اين حرفهاست. معتقدم بايد آنقدر شرايط را باز گذاشت كه مردم خود [در بازار خودرو] تصميم بگيرند و انتخاب كنند.» علي آبادي در حالي اعلام ميكند كه از شنيدن كلمه واردات خودروهاي كاركرده كهير زده كه از مهر ماه سال جاري تاكنون هر بار كه رسانهاي از تيم اقتصادي دولت و شخص خود علي آبادي جوياي سرنوشت آيين نامه واردات اين خودروها شده، جز عبارت «به زودي ابلاغ ميشود» چيز ديگري نشنيده است. خبرگزاري مهر در اين باره خطاب به وزير صمت نوشته است: چرا آقاي علي آبادي از شنيدن وظايف پشتگوش افتاده كهير ميزند اما سوال اينجاست كه وقتي افسار قيمتها در بازار خودرو رها شده و عملاً مديريت بازار به دست دلال افتاده به شكلي كه ديگر هيچ خودرويي در بازار ايران زير ۴۰۰ ميليون تومان نيست و مردم از خريد خودروهاي توليد داخلِ دست دوم هم عاجز شدهاند، كهير نميزند؟ آيا وزير صمت از تكرار وعدههاي بيشمار وزارتخانه تحت مديريتش در مورد واردات خودرو اعم از نو و برقي كهير نميزند؟ اگر علي آبادي سري به آرشيو رسانهها بزند با فهرستي از وعدههاي معاونان و البته شخص خودش مواجه ميشود كه در هر مصاحبه سعي كردهاند با خبردرماني، بازار خودرو را مديريت كنند. از جمله اين وعدهها كه بارها هم تكرار شد، وعده واردات ۱۰۰ هزار خودروي برقي تا پايان سال جاري بود و حالا فقط ۱۰ روز تا اتمام ۱۴۰۲ باقي مانده و هنوز خبري از اجراي اين وعدهها نيست. اگرچه به نظر ميرسد علي آبادي به واردات خودروهاي بنزيني نو هم اعتقاد چنداني ندارد اما با توجه به اينكه طي ۲ سال اخير وزارت تحت امرش وعدهها ي بيشماري مبني بر واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پايان سال، واردات انبوه خودروي خارجي از خرداد ۱۴۰۲ به اين سو، تنظيم بازار با تزريق خودروهاي وارداتي و… داده است، آيا آقاي وزير از عدم تحقق اين وعدهها كهير نزده است؟ علي آبادي طي نيمه دوم امسال هر بار در برابر پرسشي در مورد وضعيت بازار خودرو صراحتاً تاكيد كرده كه «مردم براي خريد خودرو عجله نكنند و صبور باشند زيرا وضعيت بهتر ميشود»، حال اگر وزير صمت سري به بازار خودرو بزند و قيمتها را بشنود كهير نخواهد زد؟ همان پاييز كه وزير مردم را تشويق به صبوري ميكرد قيمت خودرو ميانگين ۵ تا ۳۰ درصد كمتر از زمان حاضر بود. آقاي وزير از معطلي بيش از يك ساله متقاضيان خريد خودروي وارداتي كه اسفند پارسال ۵۰۰ ميليون تومان مسدود كردند، كهير نميزند؟ وعده عرضه خودروهاي اقتصادي چطور؟ آيا آقاي وزير از عدم تحقق اين وعده كه به خودي خود توانست مدتي بازار را آرام هم نگه دارد، كهير نميزند؟ عليآبادي از وضعيت زياندهي خودروسازان داخلي كهير نميزند؟ زياني كه طي ۹ ماهه امسال به بيش از ۱۷۴ هزار ميليارد تومان رسيد و عملاً شركتها را در مرز ورشكستگي قرار داده است. وزير صمت اگر چند روز در بازار خودرو حضور يابد و صحبت خريداران و فروشندگان را بشنود. در لا به لاي اين صحبتها قطعاً متوجه ميشود كه به دليل بالا بودن غيرمنطقي قيمت خودرو در بازار ايران كه هيچ همخوانياي با قدرت خريد ندارد، چه ميزان تقاضاي انباشت شده وجود دارد. البته قطعاً وزير بهتر از ما ميداند كه بالغ بر ۲ ميليون تقاضاي انباشت شده وجود دارد و اين تقاضاها نيز به دليل قيمت نجومي خودرو در ايران شكل گرفته است. بنابراين اگر آقاي وزير به اين مسائل واقف باشد قطعاً متوجه ميشود آن كسي كه از شنيدن وعدههاي بيسرانجام و آشفته بازار خودرو كهير زده، مردم هستند و وزارت صمت به جاي كهير زدن بايد به صورت دقيق برنامهريزي و سياستگذاري كند تا اين آشفتگي بيشتر از اين نشود.
تعادل|
قيمت خودرو سرانجام پس از گذشت چند هفته از اول اسفند، آرام گرفت و افت قيمت تقريباً در اغلب محصولات داخلي، مونتاژي و وارداتي به چشم ميخورد. گزارشهاي ميداني از بازار خودرو نشان ميدهد قيمت دنا پلاس اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ در بازار ۱۰ ميليون تومان ارزان شده و يك ميليارد و ۲۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرده است. قيمت دنا پلاس دندهاي ساده مدل ۱۴۰۲ هم با كاهش ۵ ميليون توماني به قيمت ۷۶۵ ميليون تومان رسيده است. بزرگترين عامل اين افت قيمت در بازار خودرو را ميتوان عقبنشيني نرخ ارز در بازار آزاد دانست. روز گذشته قيمت دلار دوباره به كانال زير 60 هزار تومان بازگشت و هماكنون با نرخ 59 هزار و 200 تومان معامله ميشود كه همين امر توانست هيجان بازارهاي موازي را كاهش دهد و با نبود متقاضي در بازار خودرو، قيمتها فروكش كند .با توجه به اينكه دولت از روز گذشته توانست نرخ دلار را كنترل كند و همچنين نزديكي به شب عيد احتمالاً روزهاي آينده، بازار آرامي در انتظار خريداران باشد و مصرفكنندگان واقعي بتوانند با خيال راحتتري نسبت به خريد محصول موردنظر خود اقدام كنند.
كدام خودروها كاهش داشتند؟
گزارشها از وضعيت بازار خودرو، از تغيير ۳ تا ۱۰ ميليون توماني قيمت خودرو حكايت دارد. بررسي روند بازار خودرو طي ۲۴ ساعت گذشته حاكي از آن است كه پرايد ۱۵۱ در بازار با كاهش ۳ ميليون توماني، ۳۱۸ ميليون تومان به فروش رفته است. پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نيز با كاهش ۵ ميليون توماني، در حدود ۶۳۵ ميليون تومان قيمت خورده است. اما قيمت پژو ۲۰۷ اتوماتيك TU ۵ P مدل ۱۴۰۲ در طول يك روز گذشته، ۵ ميليون تومان ارزان شده و به قيمت ۹۱۰ ميليون تومان به فروش رفته است. اين در حالي است كه پژو ۲۰۷ تيپ۵ مدل ۱۴۰۲ با كاهش ۵ ميليون تومان، در حدود ۷۰۰ ميليون تومان قيمت خورده است. پژو ۲۰۷ دندهاي مدل ۱۴۰۲ هم با كاهش ۵ ميليون توماني، ۷۳۵ ميليون تومان به فروش رفته است. در اين ميان، قيمت پژو پارس ۵ ELX-TU مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ ميليون تومان ارزان شد و ۸۲۰ ميليون تومان قيمت خورد. قيمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ نيز ۵ ميليون تومان ارزان شد و به قيمت ۸۰۵ ميليون تومان به فروش رفت. بنا به اين گزارش، تارا دندهاي V ۱ مدل ۱۴۰۲ در طول ۲۴ ساعت گذشته با كاهش ۵ ميليون توماني، در حدود ۸۰۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. در مقابل، البته قيمت تيبا صندوقدار SX بنزيني مدل ۱۴۰۱ با كاهش ۵ ميليون توماني به ۳۹۰ ميليون تومان رسيده است. تيبا هاچبك EX هم با ريزش ۵ ميليون توماني به قيمت ۳۹۵ ميليون تومان به فروش رفته است. گزارشهاي ميداني از بازار خودرو نشان ميدهد قيمت دنا پلاس اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ در بازار ۱۰ ميليون تومان ارزان شده و يك ميليارد تومان و ۲۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرده است. قيمت دنا پلاس دندهاي ساده مدل ۱۴۰۲ هم با كاهش ۵ ميليون توماني به قيمت ۷۶۵ ميليون تومان رسيده است.
اما رانا پلاس ۵ ميليون تومان ريزش كرد و به قيمت ۶۰۵ ميليون تومان به فروش رفت. در عين حال، ساينا S دندهاي بنزيني مدل ۱۴۰۲ با كاهش ۵ ميليون توماني به قيمت ۴۲۰ ميليون تومان و ساينا S اتوماتيك مدل ۱۴۰۲ نيز با كاهش ۳ ميليون توماني به قيمت ۴۸۵ ميليون تومان به فروش رفته است.
در اين ميان، سمند سورن پلاس EF ۷ بنزيني مدل ۱۴۰۲ در طول يك هفته گذشته با كاهش ۵ ميليون توماني، ۶۷۵ ميليون تومان قيمت خورده است. شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ نيز ۵ ميليون تومان ارزان شده و به قيمت ۸۴۰ ميليون تومان به فروش رفته است. كوييك R پلاس اتوماتيك هم با كاهش ۵ ميليون توماني، به قيمت ۵۱۵ ميليون تومان به فروش رفت.
وزير صمت از وضعيت بازار خودرو
كهير نميزند؟
البته قيمت خودرو در همين حال، عباس عليآبادي ۱۶ اسفندماه در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به پرسشي درباره سرنوشت آييننامه واردات كاركردهها، گفته كه «از شنيدن كلمه واردات خودروي دستدوم كهير ميزنم؛ شأن مردم ما خيلي بالاتر از اين حرفهاست. معتقدم بايد آنقدر شرايط را باز گذاشت كه مردم خود [در بازار خودرو] تصميم بگيرند و انتخاب كنند.» علي آبادي در حالي اعلام ميكند كه از شنيدن كلمه واردات خودروهاي كاركرده كهير زده كه از مهر ماه سال جاري تاكنون هر بار كه رسانهاي از تيم اقتصادي دولت و شخص خود علي آبادي جوياي سرنوشت آيين نامه واردات اين خودروها شده، جز عبارت «به زودي ابلاغ ميشود» چيز ديگري نشنيده است.
خبرگزاري مهر در اين باره خطاب به وزير صمت نوشته است: چرا آقاي علي آبادي از شنيدن وظايف پشتگوش افتاده كهير ميزند اما سوال اينجاست كه وقتي افسار قيمتها در بازار خودرو رها شده و عملاً مديريت بازار به دست دلال افتاده به شكلي كه ديگر هيچ خودرويي در بازار ايران زير ۴۰۰ ميليون تومان نيست و مردم از خريد خودروهاي توليد داخلِ دست دوم هم عاجز شدهاند، كهير نميزند؟
آيا وزير صمت از تكرار وعدههاي بيشمار وزارتخانه تحت مديريتش در مورد واردات خودرو اعم از نو و برقي كهير نميزند؟ اگر علي آبادي سري به آرشيو رسانهها بزند با فهرستي از وعدههاي معاونان و البته شخص خودش مواجه ميشود كه در هر مصاحبه سعي كردهاند با خبردرماني، بازار خودرو را مديريت كنند. از جمله اين وعدهها كه بارها هم تكرار شد، وعده واردات ۱۰۰ هزار خودروي برقي تا پايان سال جاري بود و حالا فقط ۱۰ روز تا اتمام ۱۴۰۲ باقي مانده و هنوز خبري از اجراي اين وعدهها نيست.
اگرچه به نظر ميرسد علي آبادي به واردات خودروهاي بنزيني نو هم اعتقاد چنداني ندارد اما با توجه به اينكه طي ۲ سال اخير وزارت تحت امرش وعدهها ي بيشماري مبني بر واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پايان سال، واردات انبوه خودروي خارجي از خرداد ۱۴۰۲ به اين سو، تنظيم بازار با تزريق خودروهاي وارداتي و… داده است، آيا آقاي وزير از عدم تحقق اين وعدهها كهير نزده است؟
علي آبادي طي نيمه دوم امسال هر بار در برابر پرسشي در مورد وضعيت بازار خودرو صراحتاً تاكيد كرده كه «مردم براي خريد خودرو عجله نكنند و صبور باشند زيرا وضعيت بهتر ميشود»، حال اگر وزير صمت سري به بازار خودرو بزند و قيمتها را بشنود كهير نخواهد زد؟ همان پاييز كه وزير مردم را تشويق به صبوري ميكرد قيمت خودرو ميانگين ۵ تا ۳۰ درصد كمتر از زمان حاضر بود.
آقاي وزير از معطلي بيش از يك ساله متقاضيان خريد خودروي وارداتي كه اسفند پارسال ۵۰۰ ميليون تومان مسدود كردند، كهير نميزند؟ وعده عرضه خودروهاي اقتصادي چطور؟ آيا آقاي وزير از عدم تحقق اين وعده كه به خودي خود توانست مدتي بازار را آرام هم نگه دارد، كهير نميزند؟
عليآبادي از وضعيت زياندهي خودروسازان داخلي كهير نميزند؟ زياني كه طي ۹ ماهه امسال به بيش از ۱۷۴ هزار ميليارد تومان رسيد و عملاً شركتها را در مرز ورشكستگي قرار داده است. وزير صمت اگر چند روز در بازار خودرو حضور يابد و صحبت خريداران و فروشندگان را بشنود. در لا به لاي اين صحبتها قطعاً متوجه ميشود كه به دليل بالا بودن غيرمنطقي قيمت خودرو در بازار ايران كه هيچ همخوانياي با قدرت خريد ندارد، چه ميزان تقاضاي انباشت شده وجود دارد. البته قطعاً وزير بهتر از ما ميداند كه بالغ بر ۲ ميليون تقاضاي انباشت شده وجود دارد و اين تقاضاها نيز به دليل قيمت نجومي خودرو در ايران شكل گرفته است. بنابراين اگر آقاي وزير به اين مسائل واقف باشد قطعاً متوجه ميشود آن كسي كه از شنيدن وعدههاي بيسرانجام و آشفته بازار خودرو كهير زده، مردم هستند و وزارت صمت به جاي كهير زدن بايد به صورت دقيق برنامهريزي و سياستگذاري كند تا اين آشفتگي بيشتر از اين نشود.