تغيير گسترده كروم گوگل؛ تهديدي براي اينترنت رايگان
گوگل تا پايان امسال، قصد دارد جهان تبليغات ديجيتالي را دستخوش تغييرات عميق كند و به استفاده از كوكيهاي شخص ثالث در مرورگر وب خود پايان دهد. به گزارش ايسنا، كوكيهاي شخص ثالث، به شركتها اجازه ميدهند تا افراد را در سراسر وبسايتها، رديابي كنند تا تبليغات مرتبط را براي آنها نمايش دهند.
گوگل تا پايان امسال، قصد دارد جهان تبليغات ديجيتالي را دستخوش تغييرات عميق كند و به استفاده از كوكيهاي شخص ثالث در مرورگر وب خود پايان دهد. به گزارش ايسنا، كوكيهاي شخص ثالث، به شركتها اجازه ميدهند تا افراد را در سراسر وبسايتها، رديابي كنند تا تبليغات مرتبط را براي آنها نمايش دهند. بدون اين كوكيها، كسب و كارها اطلاعات كمتر در مورد مخاطبان خود خواهند داشت و توانايي آنها براي كسب درآمد از طريق تبليغات، كاهش پيدا ميكند. بهم خوردن اين فناوري تبليغات قديمي، آنچه كه براي چندين دهه، تجربه اينترنت را حفظ كرده است، يعني دسترسي رايگان به وب را به چالش ميكشد. به كاربران تبليغات نمايش داده ميشود و در ازاي آن، به محتواي رايگان دسترسي پيدا ميكنند. براي وبسايتهايي كه به تبليغات در اينترنت باز متكي هستند، مرگ كوكي، خطر نابودي اين مدل فعاليت و معيشت آنها را به همراه دارد. اما فشار براي پايان دادن به استفاده از كوكيهاي شخص ثالث، منعكس كننده تغيير احساسات مصرف كننده در خصوص لزوم حفظ حريم خصوصي بيشتر است. اين امر به توضيح اين موضوع كمك ميكند كه چرا، با وجود خطراتي كه براي وبسايتهايي مورد مراجعه مصرفكنندگان وجود دارند، اعتراض عمومي گستردهاي براي حفظ كوكيها وجود ندارد.
دادههاي افكار عمومي، نشاندهنده وجود نگراني گستردهاي در مورد استفاده از دادهها و بياعتمادي نسبت به شركتهايي است كه اطلاعات افراد را به صورت آنلاين جمع آوري ميكنند. بر اساس گزارش مركز تحقيقات پيو كه در اكتبر سال ۲۰۲۳ منتشر شد، از هر ۱۰ امريكايي، چهار نفر ميگويند كه بسيار نگران اين هستند كه شركتها، اطلاعات خود را بدون اطلاع آنها به ديگران بفروشند يا افرادي، هويت يا اطلاعات شخصي آنها را به سرقت ببرند. اين دادهها نشان ميدهد تقريبا ۷۰ درصد از كاربران شبكههاي اجتماعي ميگويند تنظيمات را براي مديريت حريم خصوصي آنلاين خود تغيير دادهاند و سهم مشابهي از بزرگسالان امريكايي ميگويند كوكيها يا ساير رديابيها بهكار رفته در وبسايتها را براي محافظت از حريم خصوصي خود، رد يا غيرفعال كردهاند. سهم كوچكتر اما همچنان قابل توجه افراد (۴۹ درصد) اظهار كردهاند استفاده از يك دستگاه، وبسايت يا اپليكيشن را متوقف كردهاند زيرا نگران نحوه استفاده از اطلاعات شخصي خود هستند و ۴۴ درصد گفتهاند از مرورگر يا موتور جستوجويي استفاده كردهاند كه كارهايي كه انجام ميدهند را رديابي نميكند. در حالي كه نگرانيها نسبت به فناوري شنود، از لحاظ تاريخي به حوزه اجراي قانون گره خورده است، همان نظرسنجي نشان ميدهد نگراني كمتري نسبت به نظارت پليس بر فعاليتهاي وب وجود دارد. اين تضاد حاكي از تغيير نگرش نسبت به تهديدات ناشي از انجام بسياري از كارهاي روتين، عادتها و فعاليتهاي آنلاين است. كارشناسان صنعت تبليغات اذعان دارند بازيگران بد، از فناوري رديابي رايج، سوءاستفاده كردهاند. اما آنها كاهش ارزش كوكيها را راهحلي نامناسبي ميدانند؛ راهحلي كه به جاي جمعآوريكنندههاي داده بيوجدان كه تصورات مربوط به هدفيابي تبليغات را خراب كردهاند، كسبوكارهاي مسوولي را كه به اين كوكيها متكي هستند، مجازات ميكند. آنتوني كاتسور، مديرعامل كنسرسيوم IAB Tech Lab كه يك گروه تجاري براي صنعت تبليغات ديجيتال است، در اين باره گفت: يك تجربه وب خصوصيتر، آرزوي درستي است، اما رويكرد فعلي براي خلاص شدن از شر كوكيهاي شخص ثالث، عميقا معيوب است. مثل تنبيه خودرو براي تصادفي است كه راننده مست، مسبب آن بوده است. با وجود برخي مخالفتهاي صريح با كسب و كار تبليغات ديجيتال، اكوسيستم عظيم و ميلياردها دلاري كه در اين صنعت جريان دارد، ارزش آن را براي بسياري از بزرگترين شركتهاي سهامي عام و براي تبليغكنندگاني كه مشتاق جلبتوجه مردم هستند، نشان ميدهد. از ديدگاه صنعت، دادههاي مصرف كننده نشان ميدهد كه تبليغات هدفمند، موثر است. در غير اين صورت، برندها براي قرار دادن محصولات خود در مقابل مخاطبان، هزينهاي پرداخت نميكنند. دادههاي IAB Tech Lab نشان ميدهد مصرف كنندگان، تبادل بين مدل تحت پشتيباني آگهي و دسترسي به خدمات رايگان در اينترنت را درك ميكنند. طبق گزارشي كه اين گروه در ژانويه منتشر كرد، اكثريت قابل توجهي (۸۰ درصد) از مصرف كنندگان، موافق بودند كه وبسايتها و اپليكيشنها، به دليل تبليغات رايگان هستند. ۹۱ درصد از مصرف كنندگان اگر مجبور به پرداخت رايگان براي وبسايتها و اپليكيشنهايي شوند كه در حال حاضر استفاده ميكنند، واكنش منفي نشان ميدهند. اين مطالعه همچنين نشان داد كه تقريبا ۹۰ درصد از مصرف كنندگان، تبليغات هدفمند را ترجيح ميدهند و ۸۷ درصد به احتمال زياد، روي تبليغات محصولاتي كه به آنها علاقهمند هستند يا خريد ميكنند، كليك ميكنند. برخي از كاربران اينترنت ممكن است با انتظارات غيرواقعي عمل كنند، البته ميخواهند دسترسي نامحدود به رسانهها بدون هزينه اشتراك يا تبليغات داشته باشند. در همين حال، مجموعهاي از ناشران اخبار و شركتهاي ويدئوي اينترنتي، آزمايشهاي خود را انجام ميدهند و سعي ميكنند به توازن مناسبي بين محتواي رايگان، پولي، ديوارهاي پرداخت و تجربيات بدون آگهي، دست پيدا كنند. بر اساس گزارش ياهو فاينناس، همه اينها در جريان تحولات صنعت رسانه روي ميدهد. قطع ارتباط، شتاب گرفتن است و همزمان، سودآوري خدمات پخش ويدئوي آنلاين، نامشخص است و ترافيك بسياري از وبسايتها، كاهش يافته است زيرا غولهاي فناوري، توجه عمومي را در داخل ديوارهاي خود تغيير ميدهند. همزمان اين تهديد از سوي هوش مصنوعي وجود دارد كه نحوه دسترسي افراد به محتوا در اينترنت تغيير پيدا كند. در ميان ابهامات فراوان، به نظر ميرسد كه بسياري از ناشران شانسي ندارند.