توسعه و اکوسیستم اقتصادی
برای توسعه اقتصادی لازم است تمام اجزای اکوسیستم اقتصادی کشور هماهنگ و دقیق حرکت کنند، چراکه این اجزا در ارتباط مستقیم با هم قرار دارند.
برای توسعه اقتصادی لازم است تمام اجزای اکوسیستم اقتصادی کشور هماهنگ و دقیق حرکت کنند، چراکه این اجزا در ارتباط مستقیم با هم قرار دارند. اگر بخواهیم نگاه واقعی به سیستم اقتصاد و تجارت خارجی داشته باشیم باید همانند یک اکوسیستم، تمام اجزای آن را درنظر بگیریم. به بیان دیگر، زمانی که درباره صادرات صحبت میکنیم باید این موضوع را درنظر بگیریم که آیا استراتژی توسعه صنعتی مناسبی در کشور وجود دارد. شرط لازم برای ورود به بازارهای بینالمللی، از یکسو تولید مبتنی بر صادرات و از سوی دیگر، دسترسی به زنجیره ارزش جهانی است. بهطور کلی باید پیچیدگی اقتصادی ایران به سطحی برسد که بتوان وارد زنجیره ارزش جهانی شد.
اگر مروری بر مطالعات تطبیقی داشته باشیم، متوجه میشویم که سایر کشورها همانند ترکیه که اقتصادی نزدیک به ایران دارند، از لحاظ پیچیدگی و همچنین دسترسی به شبکه زنجیره ارزش جهانی شرایط بهتری دارند. بنابراین ابتدا باید توجه ویژه به استراتژی توسعه صنعتی و پیچیدگی اقتصادی داشته باشیم و درنهایت باید به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم. در این شرایط که صادرکنندگان با چالشهای متعددی در دسترسی به بازارهای جهانی روبهرو هستند، قوانین و مقررات خلقالساعه منجر شده، مشتریان خود را از دست بدهند. در حقیقت صادرکنندگان با تلاش فراوان و علیرغم موانع موجود، سعی میکنند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند؛ اما ناگهان با یک قانون تمام تلاشهای آنها شکست میخورد. در ابتدا باید تولید باکیفیت در سطح جهانی داشته باشیم تا برند خود را ارائه دهیم و در بازارهای جهانی بتوانیم رقابت کنیم. در گام بعدی و در زنجیره نهایی، نمایشگاهها میتوانند حوزه بازاریابی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تقویت کنند. باید تمام اجزای این اکوسیستم به درستی فعالیت کنند تا شاهد افزایش صادرات کشور باشیم. در قانون اتاق ایران به صراحت اشاره شده که اتاق باید در راستای توسعه تجارت خارجی همانند برگزاری نمایشگاههای صادراتی نقشآفرینی کند. بر این اساس، حضور منسجم و گسترده اتاق ایران در نمایشگاه ایراناکسپو ۲۰۲۴ در راستای تکالیف قانونی است که تاکنون انجام نگرفته بود. به نظر حضور گسترده اتاق ایران در نمایشگاه امسال اتفاق خوبی بود. باید درنظر داشته باشیم که سایر کشورها آزادی اقتصادی بیشتری نسبت به ایران دارند و بخش خصوصی در آنها نقش کلیدی ایفا میکند، بنابراین ارتباط موثر با اتاقهای بازرگانی کشورهای هدف، موضوع مهمی است.