نرخ انتقال متوفيان از مراكز درماني به بهشت زهرا ۲۶ درصد افزايش يافت

قيمت قبرهاي رزرو تعيين شد

۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۰۱:۵۵:۰۲
کد خبر: ۳۱۲۴۶۷

همزمان با دويست و سي و پنجمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، لايحه تعيين بهاي خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) مورد بررسي قرار گرفت. بر اساس مصوبه اعضاي شوراي شهر، همچنان هزينه قبر براي متوفي رايگان است. اما خانواده متوفي مي‌توانند هر يك از دو طبقه ديگر از قبر مربوطه را به قيمت 15 ميليون تومان، براي خود پيش خريد و رزرو كنند.

همزمان با دويست و سي و پنجمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، لايحه تعيين بهاي خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) مورد بررسي قرار گرفت. بر اساس مصوبه اعضاي شوراي شهر، همچنان هزينه قبر براي متوفي رايگان است. اما خانواده متوفي مي‌توانند هر يك از دو طبقه ديگر از قبر مربوطه را به قيمت 15 ميليون تومان، براي خود پيش خريد و رزرو كنند.

مهدي پيرهادي، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران در دويست و سي و پنجمين جلسه شورا در جريان بررسي لايحه تعيين بهاي خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) با بيان اينكه ميزان افزايش پيشنهادي سازمان ۴۵ درصد و در برخي موارد بيشتر بود كه ما در كميسيون نپذيرفتيم، اظهار كرد: پيشنهاد ما افزايش ۳۸ درصدي بهاي خدمات بود كه البته اين غير از اقدامات اختياري است كه پيمانكاران ارايه مي‌دهند و با ۴۵ درصد افزايش روبه رو است.

وي با بيان اينكه نرخ انتقال متوفيان از مراكز درماني به بهشت زهرا (س) با وجود افزايش تورم و هزينه‌هاي استهلاك خودروها، ۲۶ درصد افزايش يافته است، تصريح كرد: هزينه‌هاي تمام شده بيش از اين بود كه آن را كاهش داديم. نرخ انتقال از پزشكي قانوني به آرامستان‌ها نيز ۲۵ درصد افزايش خواهد يافت.

پيرهادي با اعلام اينكه خدمات نصب سنگ دايم به صورتي است كه مي‌توان از بهشت زهرا (س) و يا از فضايي ديگر تهيه شود، گفت: خدمات نصب سنگ و برگزاري مراسم نيز در جداول لحاظ شده كه اختياري است.

رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران تأكيد كرد: هزينه روز دفن؛ به عبارتي دفن متوفي در روزي كه جان خود را از دست مي‌دهد، رايگان است و مي‌تواند دو طبقه ديگر را رزرو نكند و هيچ هزينه‌اي نخواهد داشت.

مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه تلاش بر اين بود ميزان افزايش بيش از ۳۸ درصد نباشد، گفت: قبر رايگان وجود دارد و اگر خواستند طبقات ديگر را خريداري كنند هزينه آن را مي‌پردازند و در غير اين صورت هزينه‌اي بابت قبر نخواهند پرداخت. البته هزينه‌هايي در ديگر بخش‌ها همچون انتقال با آمبولانس وجود دارد.

جعفر بندي شربياني، عضو هيئت رييسه شورا با اعلام اينكه مصاحبه‌اي از سوي مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) مبني بر انتخاب سه فضا جهت تأسيس آرامستان‌هاي جديد منتشر شده است، تأكيد كرد: اين موضوع مهم است و جنبه‌هاي مختلفي از جمله مولفه‌هاي زيست محيطي و امنيتي دارد. اين پيگيري قابل تقدير است و عرض ما اين است كه اگر نقاط نهايي شده در مناطقي كه فضاي كافي دارد، پيش بيني شود.

وي ادامه داد: توافق نامه ۱۳ بندي بين شهرداري تهران و شهرستان ري به وجود آمده و سوال ما اين است كه كي و كجا اين توافق نامه رعايت شده است؟ تقاضاي ما اين است كه تصميم‌گيري براي احداث آرامستان جديد در نقاط ديگر باشد و به نظر مي‌رسد جنوب شهر و شهرستان ري از ابتداي دهه ۵۰ در اين خصوص وظيفه خود را انجام داده‌اند.

مهدي عباسي رييس كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز با بيان اينكه ما موافق تحميل هزينه‌هاي بالا براي خانواده‌هاي داغدار نيستيم، تصريح كرد: افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدي از نظر بنده صلاح نيست. در تبصره چهارم نيز اجازه تخفيف داده ايم كه مجوز خوبي است. به نظر مي‌رسد بايد محدوده‌اي مشخص شود تا تصميمات مدير نيز زير سوال نرود و در چارچوب ضوابط درست عمل كند.

احمد صادقي رييس كميته شفافيت و شهر هوشمند شورا با اعلام اينكه براي خريد آرامستان در سال ۱۴۰۳ اين موضوع مورد تأكيد قرار گرفت كه جانمايي بر اساس مطالعات زيست محيطي و ترافيكي باشد، اظهار كرد: دوستان گفتند جانمايي قطعي شده اما بايد در شورا لحاظ شود. بايد با مردم صادق باشيم. اين جانمايي در جنوب شرق است كه عارضه ترافيكي سنگيني دارد و عوارض زيست محيطي نيز براي ساكنين منطقه ايجاد مي‌كند.

وي اضافه كرد: بر اساس مصوبات، بايد مطالعات زيست محيطي و ترافيكي به شورا ارايه شود و نبايد بدون هماهنگي شورا اقدامي در اين راستا صورت بگيرد.

مهدي اقراريان رييس كميته نظارت و حقوقي شورا با بيان اينكه جانمايي آرامستان پس از تصويب در شورا انجام شود، اظهار كرد: در تبصره چهارم لحاظ شده كه سازمان مجاز است به خانواده متوفيان به تشخيص خود تخفيف دهد. هرجا به تشخيص خود آمده زمينه رانت ايجاد شده است؛ از اين رو، بايد اين تخفيف نيز بر اساس دستورالعمل باشد.

وي با اعلام اينكه تخفيف‌ها موضوع مالي به شمار مي‌رود و بايد گزارش آن به شورا ارسال شود، تصريح كرد: در خصوص تبصره هفتم حق انتفاع رايگان براي كاركنان رسمي و قراردادي اتفاق خوبي است و تقاضاي ما اين است كه اين موضوع نبايد مشمول اعضاي شورا شود بلكه مشمول كاركنان شورا باشد.

اقراريان تأكيد كرد: بنده با گران سازي مخالفم و مسائل مربوط به درگذشت افراد نبايد با اين افزايش روبه رو شود.

ناصر اماني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه در برخي موارد الزامي بر افزايش ۳۸ درصدي ندارند، گفت: در مصوبه سال قبل جدولي براي تدفين و تغسيل داشتيم اما امسال هزينه اين بخش سه برابر شده و به يك ميليون و ۲۰۰ تومان رسيده و حتما با مخالفت مواجه خواهد شد.

وي با اعلام اينكه اين موضوع مطرح شده كه پيش فروش قبر در بهشت زهرا (س) به اتمام رسيده و ظرفيت تكميل شده است، اظهار كرد: اين موضوع شبهه ايجاد مي‌كند و بايد در مورد آن توضيح داده شود.

گفتني است بر اين اساس با ۱۰ رأي موافق اعضاي شوراي شهر تهران قيمت طبقه دوم و سوم قبر ۱۵ ميليون تومان تعيين شد و فرصت يك ساله براي تعيين تكليف و تقسيط جهت خريد اين طبقات به شهروندان داده شد.

هر طبقه قبر؛ ۲۰ ميليون تومان

در اين حال، محمد جواد تاجيك در دويست و سي و پنجمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي لايحه تعيين بهاي خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) با بيان اينكه ما گفته ايم
ظرفيت پايان يافته منظور دفن روز است، اظهار كرد: ظرفيت بخشي كه يك طبقه قبر رايگان به شهروندان ارايه مي‌دهيم، رو به اتمام است اما در ديگر نواحي شايد تا ۷۰ سال ديگر نيز ظرفيت دفن داشته باشيم. آنچه ما را به اضطرار مي‌رساند دفن در روز است كه روزانه به ۵۰ مورد مي‌رسد. از ۱۸۰ متوفي ۵۰ نفر در ناحيه دفن روز، دفن مي‌شوند.

مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بيان اينكه ما هيچ محدوديت براي پيش فروش قبر نداريم، يادآور شد: خانواده‌هايي هستند كه علاقه و اصرار دارند كه در قطعه‌اي كه بستگان نزديك خود را دفن كرده‌اند، قبر تهيه كنند و پيش فروش براي اين بخش در نظر گرفته شده است.

وي با اعلام اينكه ما تجزيه و تحليل براي موضوع يك طبقه رايگان و دو طبقه با هزينه انجام داديم، خاطرنشان كرد: بسياري از خانواده‌ها گفته‌اند كه نمي‌خواهند دو طبقه ديگر را بخرند. اگر خانواده‌اي خواستند مي‌توانند دو طبقه ديگر را بخرند و در غير اين صورت اجازه دهند كه ما فرد ديگري را در دو طبقه بعدي دفن كنيم. عدد پيشنهادي ما در ساير قطعات ناحيه سه پيش از اين مصوب شده است. براي هر طبقه ۲۰ ميليون تومان پيش بيني شده است.

وي افزود: ۲۵ هزار پلاك قبر در دفن روز داريم كه با احتساب سه قبر به ۷۵ هزار طبقه مي‌رسد، اما تنها براي همان ۲۵ هزار قبر مي‌توانيم تمركز كنيم. امكان توسعه وجود ندارد و اين موضوع ممنوع شده است.

تاجيك گفت: مي‌توان رقم طبقات را ۱۵ ميليون تومان در نظر بگيريم و چند ماه فرصت دهيم تا وضعيت را تعيين تكليف كنند.

ارسال نظر