«تعادل» بررسي مي‌كند؛ دلار با بازار خودرو چه كرد؟

شوك به بازار خودروهاي چيني

۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۰۱:۴۹:۵۹
کد خبر: ۳۱۲۶۶۳
شوك به بازار خودروهاي چيني

بازار خودرو‌هاي داخلي و خارجي نسبت به روز‌هاي گذشته نزولي گزارش مي‌شود.

تعادل|

بازار خودرو‌هاي داخلي و خارجي نسبت به روز‌هاي گذشته نزولي گزارش مي‌شود. فعالان بازار خودرو كاهشي شدن نرخ دلار و عقب گرد آن از كانال 60 هزار تومان را يكي از دلايل افت قيمت در بازار مي‌دانند و معتقدند روند كاهشي قيمت دلار موجب شده تا متقاضيان خريد به اميد كاهش بيشتر دست از خريد بكشند. از سوي ديگر برخي از فعالان بازار خودرو به اين نكته اشاره مي‌كنند كه برخي از خريداران با كاهش قيمت دلار به اميد كاهشي شدن قيمت خودرو دست از خريد كشيده‌اند، كه اين امر هم بر قيمت خودروهاي داخلي اثرگذار بوده، اما همچنان در بعضي از موارد معدود قيمت افزايش پيدا كرده است. در همين حال اما بازار خودروهاي چيني دچار شوك شده است. به گفته رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران، قيمت خودرو‌هاي X ۵۵ مديران خودرو بيش از ۴۰ درصد افت كرده و هيچ كس حاضر به خريد آنها نيست. به نظر مي‌رسد، حادثه‌اي كه اخيرا براي يكي از محصولات چيني اتفاق افتاد به ريزش قيمت انواع خودرو‌هاي چيني در بازار انجاميده است.

 

تحليل بازار خودرو در ميانه ارديبهشت

روزهاي ابتدايي سال ۱۴۰۳ طبق انتظار پيش رفت اما با افزايش تقاضا، تنش در خاورميانه و اخبار نگران‌كننده سياسي، قيمت خودرو يك‌باره در ۲ – ۳ روز رشد شديدي را تجربه كرد و حتي برخي خودروها پيك قيمتي قبلي خود در سال ۱۴۰۲ را دوباره لمس كردند. اين روند ادامه داشت اما در اواخر ماه، براي مدتي كوتاه، بازار رويه اصلاح قيمت‌ را در پيش گرفت تا دوباره آماده صعود و فتح سقف‌هاي قبلي باشد. با توجه به كاهش قيمت ارز و اشباع بازار در هفته اول ارديبهشت‌ماه، انتظار مي‌رفت اين روند در هفته دوم ارديبهشت‌ماه هم ادامه داشته باشد و قيمت خودرو در هفته دوم آينده كاهشي جزئي داشته باشد. البته با توجه به اتفاقات سياسي و سايه تحريم‌هاي جديد، ممكن است نرخ ارز باز هم افزايشي شود. در اين صورت بايد منتظر بالا رفتن قيمت خودرو نيز باشيم. از سوي ديگر افزايش قيمت خودروهاي ايران خودرو (خصوصا پژو پارس) نيز باعث اعتراض برخي از خريداران اين خودرو شد و همين امر مي‌تواند دليل خوبي براي انتظار افزايش قيمت‌ها باشد. اما با اين حال، ارزيابي بازار نشان مي‌دهد، قيمت اكثر خودروهاي داخلي با كاهش همراه بوده و برخي از خودروها هم تغيير قيمت نداشتند.

بررسي بازار بيانگر آن است كه روند نزولي قيمت خودروهاي داخلي از ابتداي هفته زده شد و اغلب پرطرفدارهاي داخلي و مونتاژي شكل كاهشي به خود گرفته بودند. قيمت خودرو، همچنين در روز سه‌ شنبه 25 ارديبهشت 1403، در اكثر محصولات داخلي و مونتاژي مانند روزهاي گذشته روند كاهشي دارد. اما همچنان در بعضي از موارد معدود قيمت افزايش پيدا كرده است. البته به گفته تحليلگران، روند كاهشي نرخ ارز به عنوان مهم‌ترين محرك بازار خودرو، افت قيمت پرطرفدارهاي داخلي را به همراه داشته است.

 

قيمت خودروهاي داخلي و مونتاژي در بازار

قيمت اغلب خودرو‌هاي داخلي مانند روز گذشته كاهشي بوده است، اما تعداد معدودي از آنها افزايش قيمت پيدا كردند. سورن پلاس موتور XU7P و سورن پلاس (فول) از محصولات اقتصادي ايران خودرو، به‌ترتيب 12 ميليون تومان و 14 ميليون تومان ريزش كرده است كه هر كدام با قيمت 614 ميليون تومان و 722 ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود. دنا پلاس توربو اتوماتيك و دنا پلاس توربو اتوماتيك (آپشنال) از ديگر محصولات لوكس و محبوب اين شركت، در صبح ديروز به‌ترتيب 32 ميليون تومان و 30 ميليون تومان افت داشتند كه هر كدام به قيمت يك ميليارد و 90 ميليون تومان در بازار به فروش مي‌رسند. پژو 207 اتوماتيك پانوراما و پژو پارس از پرطرفدارترين محصولات شركت ايران خودرو هستند كه به‌ترتيب افت 22 ميليون تومان و 14 ميليون توماني را طي روزهاي گذشته تجربه كردند و هر كدام به قيمت يك ميليارد و 650 ميليون تومان در بازار گزارش مي‌شوند. كوييك R اتوماتيك و وانت پادرا (دوگانه سوز) از محصولات داخلي شركت سايپا به‌ترتيب 23 ميليون تومان و 13 ميليون تومان نسبت به روز يكشنبه همين هفته كاهش قيمت پيدا كردند و با رقم 550 ميليون تومان و 777 ميليون تومان در بازار معامله مي‌شوند. قيمت خودرو در اكثر محصولات مونتاژي نسبت به روز ماقبل خود كاهشي گزارش شده، اما در بعضي از موارد افزايش قيمت به چشم مي‌خورد. جك S5 از محصولات جذاب مونتاژي شركت كرمان موتور، با افت 33 ميليون توماني نسبت به روز گذشته خود به قيمت يك ميليارد و 645 ميليون تومان در بازار به فروش مي‌رسد. وانت كاپرا محصول شركت بهمن موتور، نيز طي يك روز 50 ميليون تومان صعود قيمت داشته است و با قيمت يك ميليارد و 380 ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود. فيدليتي پرستيژ (پنج‌نفره) و فيدليتي پرستيژ (هفت‌نفره)، در شمار محصولات لوكس و جذاب مونتاژي اين شركت، به‌ترتيب 70 ميليون تومان و 80 ميليون تومان افزايش پيدا كردند كه هر كدام به قيمت 2 ميليارد و 740 ميليون تومان و 2 ميليارد و 800 ميليون تومان معامله مي‌شوند. ساير محصولات نيز طي يكي دو روز گذشته افت و خيز شديدي را تجربه كردند.

 

چرا قيمت خودروهاي چيني سقوط كرد ؟

در همين حال اما بازار خودروهاي چيني دچار يك شوك شده است. به گفته رييس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران، قيمت خودرو‌هاي X ۵۵ مديران خودرو بيش از ۴۰ درصد افت كرده و به واقع در حال حاضر هيچ كس حاضر به خريد آنها نيست. به گفته اسد كرمي، حادثه‌اي كه اخيرا براي يكي از محصولات چيني اتفاق افتاد به ريزش قيمت انواع خودرو‌هاي چيني در بازار انجاميده است. او درباره آخرين تغييرات قيمت انواع خودرو در بازار به ايلنا گفت: مهم‌ترين تغييري كه در قيمت انواع خودرو در روز‌هاي گذشته اتفاق افتاده مربوط به خودرو‌هاي مونتاژ چيني است. كرمي افزود: قيمت اين خودرو‌ها در روز‌هاي گذشته كاهش چشمگيري داشته و اين اتفاق برآمده از حادثه‌اي است كه اخيرا براي خودروي X۵۵ محصول مديران خودرو در اتوبان قم اتفاق افتاده است. اين فعال صنفي تصريح كرد: اين حادثه در نوع خود وحشتناك بود، زيرا محور اصلي عقب از اتاق خودرو جدا شده بود؛ اين اتفاق براي افكار عمومي زنگ خطري است و آنها را متوجه مشكلات جدي در مورد خودرو‌هاي مونتاژي چيني كرده است. كرمي خاطرنشان كرد: در پي اين اتفاق قيمت انواع خودروي چيني چه توليد مديران و چه توليد ديگر خودروسازان تا ۱۰ درصد افت داشته است. رييس اتحاديه نمايشگاه داران خودروي تهران اظهار كرد: قيمت خودرو‌هاي X۵۵ مديران خودرو بيش از ۴۰ درصد افت كرده و به واقع در حال حاضر هيچ كس حاضر به خريد آنها نيست. او گفت: هرچند مديران خودرو به دارندگان اين مدل خودرو اعلام كرده كه در يك بازه زماني بيست روزه با حضور در اين شركت مشكل آنها را حل مي‌كند، اما راهكار آن عملياتي نيست و اين مشكل بايد از طريق سازمان استاندارد پيگيري شود. كرمي اضافه كرد: در حال حاضر بازار خودرو‌هاي چيني بازاري آشفته است، اما قيمت ديگر انواع خودرو‌هاي توليد داخل و قيمت خودرو‌هاي وارداتي در هفته‌هاي اخير تغيير قابل توجه و پايداري نداشته است. او همچنين درخصوص وضعيت سال كاري نمايشگاه‌دارها و واحدهاي صنفي گفته است: نه خودرويي وارد مي‌شود نه توليداتي به دست مردم مي‌رسد؛ ازطرفي هم خودروهاي چيني و هم توليدات داخلي گرفتار نوعي از مافيا شده‌اند كه مشكلاتي براي مردم درست كرده‌اند و آنها را سر كار مي‌گذارند؛ از آنها پول مي‌گيرند، بلوكه مي‌كنند، خودرو را تحويل نمي‌دهند، زمانش را طولاني و ماشين را جابه‌جا مي‌كنند و اين است كه واقعاً همه مانده‌اند كه چه كنند.

رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌هاي خودرو راجع به وضعيت بد واحدهاي صنفي نيز توضيح داده: در اين دو ماه خرج كارگرشان را هم درنياورده‌اند و ما بايد فكري به حال اينها كنيم؛ از طرف ديگر، دارايي با ارزش افزوده و ماشين‌هاي لوكس، مشكلاتي براي ما درست كرده است كه همه دارند از اين صنف فرار مي‌كنند!

ارسال نظر