چشم بازار به چالش‌ها

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۳:۳۰:۲۴
کد خبر: ۳۱۲۷۲۹
چشم بازار به چالش‌ها

پس از تقريبا دو هفته كه بازار سرمايه نگاهش به مجلس بود و مي‌توانستيم اين موضوع را در كماي معاملاتي كه در روز شنبه ابتداي هفته ببينيم به نظر مي‌رسيد بازار سهام با يك ريسك و چالش بزرگ مهمي رو‌به‌رو بود؛ آن هم درخصوص اصلاح بند «س» تبصره ۶ بود و روز چهارشنبه پس از مدت‌ها تصويب شد اين اصلاح صورت گيرد، ريسك و چالش مهم بازار سرمايه حذف شود.

پيام الياس كردي

پس از تقريبا دو هفته كه بازار سرمايه نگاهش به مجلس بود و مي‌توانستيم اين موضوع را در كماي معاملاتي كه در روز شنبه ابتداي هفته ببينيم به نظر مي‌رسيد بازار سهام با يك ريسك و چالش بزرگ مهمي رو‌به‌رو بود؛ آن هم درخصوص اصلاح بند «س» تبصره ۶ بود و روز چهارشنبه پس از مدت‌ها تصويب شد اين اصلاح صورت گيرد، ريسك و چالش مهم بازار سرمايه حذف شود. در قانون بودجه سال جاري بايد مشخص مي‌شد كه چه اتفاقي قرار است رخ دهد و آخرين نكاتي بود كه دولت در‌خصوص اين موضوع صحبت مي‌كرد و قرار بود اتفاقاتي درخصوص ساير قوانين رخ دهد.
نكته مهم‌تر اينجاست كه جز مساله ذكر شده ابهامات زيادي در‌خصوص بازار وجود دارد‌‌.نكته بعدي بحث نرخ بهره است و ما چه درخصوص اوراق دولتي و چه اخزا ركوردها و سقف‌زني‌هاي جديدي را مي‌بينيم، متاسفانه شرايط عجيب و غريبي است. مساله بعدي اختلاف دلار نيما و دلار بازار آزاد است كه سياستگذار نشان نمي‌دهد چه حركتي مي‌خواهد انجام دهد. يك‌بار دلار نيمايي افزايش پيدا مي‌كند و يك‌بار نيز اين افزايش متوقف مي‌شود و به نوعي وضعيت مشخص نيست.
نكته بعدي درباره تصميمات تغييرپذير است كه به بازار سرمايه ما آسيب مي‌زند و هيچ كشوري شايد به اين سرعت تغيير قانون نمي‌دهد متاسفانه ما به سرعت قوانين خود را تغيير مي‌دهيم و مساله بسيار مهم است و راهكار اين است كه مدتي تصميمات ديگري نگيرند و صبوري كنند به نظر بنده بازار سرمايه نياز دارد حداقل مدتي با قوانين با ثبات كار خود را پيش ببرد. مشكلات بازار سرمايه همانند نرخ بهره و اختلاف دلار نيمايي سرجاي خود است؛ اما حداقل از اين جهت اين ابهامات بازار را تحت فشار مي‌گذارد بتواند نفس راحتي بكشد.
نرخ بهره موضوع تاثيرگذاري در ريزش ۱۳۹۹ نيز بود كه كمتر كسي به آن پرداخت؛ بنابراين مادامي كه نرخ بهره به حوالي ۱۰ درصد نزديك شد، پول‌هاي پارك شده در بانك‌ها روانه بازار شده و رشدهاي عجيبي به وجود آمد؛ اما درست زماني كه نرخ بهره مجددا صعودي شد و به حوالي ۱۹ درصد رسيد، شاهد خروج پول قدرتمند از بورس بوديم كه نتيجه آن فشار فروش سنگين در تماميت بازار بود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت دلار از اواسط سال ۱۴۰۱ تا ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ در كانال صعودي قرار گرفت و با ۲ برابر شدن قيمت دلار، پول‌هاي قدرتمندي وارد بازار شده و طبيعتا به دنبال ورود چنين پول‌هايي، شاخص‌هاي بورسي نيز رشد مي‌كنند؛ اما نكته جالب ماجرا اينجاست كه با توقف رشد دلار، آن پول‌ها نيز تزريق پول به بازار نداشته و خروج زدند. البته كه عدم تقارن اطلاعاتي و موضوع نرخ خوراك نيز عامل تاثيرگذاري در اين ريزش بود.

ارسال نظر