معاون وزير نيرو اعلام كرد

تشريح وضعيت توليد انرژي‌هاي تجديدپذير در كشور

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۳:۳۹:۲۳
کد خبر: ۳۱۲۷۳۶

معاون وزير نيرو با تشريح وضعيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير در كشور گفت: ۳۳۴ مگاوات نيروگاه در اين دولت احداث شده و حدود ۱۲ هزار مگاوات نيروگاه در حال ساخت در كشور داريم كه حدود ۲۰۰۰ مگاوات آن در استان كرمان است.

معاون وزير نيرو با تشريح وضعيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير در كشور گفت: ۳۳۴ مگاوات نيروگاه در اين دولت احداث شده و حدود ۱۲ هزار مگاوات نيروگاه در حال ساخت در كشور داريم كه حدود ۲۰۰۰ مگاوات آن در استان كرمان است.
محمود كماني ۲۶ ارديبهشت ماه در پنل تخصصي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري انرژي‌هاي تجديدپذير در بورس، صنعت و كشاورزي در همايش كرمان آيدكس به روند توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در جهان پرداخت و افزود: سهم انرژي‌هاي تجديدپذير نصب شده در جهان در سال ۲۰۰۲ حدود ۱۵ درصد بود و در سال ۲۰۲۲ به ۸۳ درصد رسيده كه نشان‌دهنده اين است كشورها ديگر راغب به استفاده از سوخت‌هاي فسيلي نيستند. وي با بيان اين مطلب كه قيمت و تجهيزات انرژي‌هاي تجديدپذير رقابت پذير شده، تصريح كرد: هدفگذاري ايران است توليد ۱۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير داشته باشيم كه به ۳۰ هزار مگاوات طي يك دوره پنج ساله تغيير كرد. رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق احداث نيروگاه‌هاي كوچك مقياس را از رويكردهاي كشور دانست و بيان كرد: احداث ۲۵۰ مگاوات را تا پايان دولت سيزدهم در اين حوزه در نظر گرفتيم. وي درباره تامين برق صنايع توسط خودشان نيز سخناني ايراد كرد و در ادامه از دادن ۳۰ درصد ضريب تشويقي به صنايعي كه نيروگاه تجديدپذير استفاده مي‌كنند، خبر داد و عنوان كرد: مجموع ظرفيت توليد انرژي‌هاي خورشيدي در دولت سيزدهم ۱۰ هزار مگاوات و در برنامه هفتم توسعه ۳۰ هزار مگاوات است.
كماني بيان كرد: اولين نيروگاه صنعتي در استان كرمان توسط شركت صنعتي و معدني گل گهر در حال ساخت و ۱۰ مگاوات آن به بهره‌برداري رسيده و مابقي آن در تا پايان تابستان به بهره‌برداري خواهد رسيد. همچنين مجموعه ملي مس حدود ۱۰۰۰ مگاوات در دست ساخت دارد كه بيشتر آن در استان كرمان احداث خواهد شد.
وي مطرح كرد: ايجاد شهرك‌هاي خورشيدي با كمك مجموعه شهرك‌هاي صنعتي در دست انجام است و اين اقدام باعث سهولت كار براي سرمايه‌گذاران و در استان كرمان در حال اجراست.
معاون وزير نيرو اظهار كرد: نيروگاه‌هاي كوچك‌مقياس براي عموم مردم در نظر گرفتيم و همچنين يك طرح ويژه ۵۰۰۰ مگاواتي براي نهادهاي حمايتي در نظر گرفته شده و در سال گذشته حدود ۱۰ هزار واحد آن احداث شد كه ۵۰۰۰ واحد آن به بهره‌برداري رسيده و استان كرمان در اين زمينه پيشگام است.
وي گفت: مجوز ۴۰۰۰ مگاوات طرح فاينانس گرفتيم كه استان كرمان مي‌تواند از اين فرصت استفاده كند.
كماني در ادامه سخنانش از خواسته فعالان اقتصادي در زمينه كاهش دخالت دولت در خريد و فروش انرژي گفت و اظهار كرد: طرح تابلوي سبز براي تحقق اين خواسته در سال گذشته راه‌اندازي شد. وي با تشريح وضعيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير در كشور بيان كرد: ۳۳۴ مگاوات نيروگاه در اين دولت احداث شده و حدود ۱۲ هزار مگاوات نيروگاه در حال ساخت در كشور داريم كه حدود ۲۰۰۰ مگاوات آن در استان كرمان است. معاون وزير نيرو بر لزوم سرمايه‌گذاري در زنجيره‌هاي تجهيزاتي تاكيد كرد و افزود: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد تجهيزات انرژي خورشيدي در چين توليد مي‌شود. رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق گفت: در استان كرمان حدود ۱۱۱ مگاوات نيروگاه به بهره‌برداري رسيده و ۲۰۲۳ مگاوات در حال ساخت است.

ارسال نظر