از پولبک،چه می‌دانید؟

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۴:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۲۷۹۷
از پولبک،چه می‌دانید؟

پولبک را می توان یک فرصت خرید دوباره در زمانی که بازارها روند صعودی را طی می کنند قلمداد کرد.

اگر اهل فعالیت در بازارهای مالی هستید قطعا اسم «پولبک»(Pullback) یا همان «اصلاح قیمت» به گوش شما خورده است، اما این اصطلاح به چه معنا است و چه کمکی به ما می‌کند؟ هر زمان قیمت ها بر خلاف روند اصلی بازار مالی در دوره زمانی کوتاه مدت پیش رود به آن پولبک می‌گویند. پولبک درنمودار قیمت دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی قابل مشاهده است. پولبک وقتی اتفاق می افتد که که در مسیر افزایش یا کاهش قیمت دارایی ها یک توقف کوتاه مدت ایجاد شود. در واقع پولبک حرکت اصلاحی است که سبب می شود نمودارهای قیمت از شکل یک خط مستقیم خارج شده و به خطوطی شکسته و زاویه دار تبدیل شوند.

به گزارش اکونگار، دلایل متفاوتی باید در بازارها مالی وجود داشته باشد پولبک یا به اصطلاح اصلاح قیمت اتفاق بیفتد و در نمودارها خطوط شکسته دیده شود، به عنوان نمونه اگر تعدادی از معامله کننده‌ها تصمیم بگیرند سود خود را ذخیره کنند و از معامله خارج شوند پولبک در جدول دیده می شود، یا اگر ناگهان چندین خبر مهم و مهیج درباره ارز خاص یا سهام منتشر شود و یا اگر قیمت به مناطق مقاومت یا حمایت شده که بازار مالی نسبت به آن حساسیت دارد برسد در نمودار قیمت پولبک ایجاد خواهد کرد.

پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که «آیا پولبک علامت خاصی را به معامله کننده های بازارهای مالی نشان می دهد؟» که در پاسخ باید گفت: «بله، پولبک را می توان یک فرصت خرید دوباره در زمانی که بازارها روند صعودی را طی می کنند قلمداد کرد چراکه اصلاح قیمتها در بیشتر مواقع در کنار سطوحی اتفاق می‌افتد که از آن حمایت می شود.» پس اگر یک معامله گر هستید باید همیشه حواستان چهارچشمی به مناطق حساس نمودار باشد چرا که اگر در این قسمتها شکست مالی بخورید این معنا را می دهد که روند فعلی به پایان رسیده و «روند بازگشت» آغاز شده است.

نکته‌ مهمی که به عنوان یک معامله گر باید در نظر داشته باشید این است که بتوانید به خوبی «پولبک» را از «روند بازگشتی» تشخیص دهید تا ضرر مالی نکنید. اما چگونه می توان تفاوت این دو را متوجه شد؛ این دو پدیده همیشه در خلاف جهت اصلی بازار اتفاق می افتند اما پولبک‌ها معمولا در بازه و زمانهای کوتاه اتفاق می‌افتند و کل روند بازار را بهم نمی‌ریزند اما در روند بازگشتی، علایمی در روند اصلی دیده می شود که نشان می دهد بازار دچار افت شده و قیمت از میزان کف نیز پایین‌تر می‌رود.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که شما به عنوان معامله کننده چطور می توانید و باید پولبک را از روند بازگشت تشخیص و تمیز دهید؟ برای این سوال جوابهای مختلفی می تواند وجود داشته باشد اما مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که روند بازگشت وقتی رخ می‌دهد که وضعیت و سهام یک شرکت با تغییرات بنیادین مواجه می‌شود و بازار به اجبار ارزش واقعی سهام آن شرکت را مورد ارزیابی و بازبینی قرار می دهد، اما اگر مشاهده کردید که اصلاح قیمت یک روند صعودی و یا نزولی کوتاه مدت را داشته بدانید که پولبک اتفاق افتاده است.

ارسال نظر