«تعادل» گزارش مي‎‌دهد

سبزي موقت در بورس

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۰۱:۰۸:۵۲
کد خبر: ۳۱۲۹۳۹
سبزي موقت در بورس

در آخرين روزهاي كاري ارديبهشت ماه، شاخص كل بورس تهران مثبت شد و در تلاش است كه بازدهي مثبتي در اين ماه براي خود برجاي بگذارد.

در آخرين روزهاي كاري ارديبهشت ماه، شاخص كل بورس تهران مثبت شد و در تلاش است كه بازدهي مثبتي در اين ماه براي خود برجاي بگذارد. البته بازدهي مثبت هميشه به معناي سودآوري سهامداران و رشد بازار نيست و گاهي اوقات تنها شاخص‌ها براي ثبت بازدهي مثبت تغيير مي‌كنند كه اين شرايط در نهايت باعث مي‌شود اعتماد بازار تا حدود زيادي كاهش پيدا كند و شرايط طبيعي و قابل قبول نباشد. به عقيده بسياري از كارشناسان، بازار سرمايه ديگر كاري با اخبار ندارد و تنها با تكيه به شرايط ايجاد شده حركت مي‌كند. براي نمونه مدتي به واسطه مصوبه مالياتي بودجه يا همان بند «س» تبصره 6 بودجه 1403 روند نزولي به خود گرفته و اين روزها با رفع اين مشكل به دنبال يك تكيه گاه جديد براي نزول است؛ چراكه درحال حاضر اعتماد و نقدينگي كافي براي رشد در بازار وجود ندارد. در مجموع طي هفته گذشته ارزش معاملات بازار سرمايه به 15 هزار و 182 ميليارد تومان رسيد كه براي پنج روز كاري عدد بسيار پاييني است و بالاترين ارزش معاملات در اين هفته نيز عدد 3 هزار و 223 ميليارد تومان بود كه با توجه به حجم بازار مي‌توان گفت كه اصلا معامله‌اي در بازار صورت نمي‌گیرد و تنها چند سهامدارا با خريد و فروش روزانه سعي دارند جاني به بورس ببخشند تا كسي نگويد كه بورس، بازاري بدون معامله است! برخي از فعالان بازارها، ريزش ادامه‌دار بورس تهران را به عوامل ديگر گره‌ مي‌زنند؛ قيمت دلار نيمايي و بازار آزاد روند كاهشي را تجربه مي‌كنند (البته چند روزي است كه قيمت دلار نيمايي به روز نمي‌شود و علت آن مشخص نيست) درحال حاضر آخرين قيمت دلار نيمايي 41 هزار تومان و قيمت دلار بازار آزاد نيز با كاهش به محدوده 57 هزار تومان رسيده و احتمالا اين روند طي روزهاي آتي نيز ادامه‌دار باشد. برزو حق‌شناس، كارشناس بازارهاي مالي درخصوص شرايط بازار سرمايه در صفحه خود نوشت: «بازار سرمايه شرايط چندان مساعد و خوشايندي را پشت‌سر نمي‌گذارد. سياست‌هاي حداكثري انقباضي بانك مركزي و افزايش كم‌سابقه نرخ بهره در ماه‌هاي گذشته شرايط ركودي عجيبي به بازارهاي مالي به خصوص بورس تحميل كرده است. از طرفي تامين كسري بودجه دولت كه از چند سال گذشته شدت بيشتري پيدا كرده، معضل بزرگي براي سياست‌گذاري‌ها ايجاد كرده است. در شرايطي كه ميانگين نرخ بهره بدون ريسك به ۳۳درصد افزايش پيدا مي‌كند، سرازير شدن نقدينگي بي‌بديل به بورس تصور چندان درستي نخواهد بود. انتشار اوراق «اخزا» با نرخ ۳۳درصدي در شرايطي كه ارزش معاملات چنگي به دل نمي‌زند و نااطميناني بسياري مشاهده مي‌شود، تنها به ركود و كم‌‌رونقي دامن خواهد زد. جلسه ديروز مجلس در خصوص تبصره ۶ مي‌تواند وضعيت نابسامان اين موضوع را پايان دهد و بازار را از سردرگمي دور كند. با توجه به تغيير لحظه‌اي تصميم‌گيري‌هاي گوناگون اقتصادي، پيش‌بيني وضعيت بورس در ماه‌هاي آينده امكان‌پذير نيست و روند را بايد از عوامل و متغيرهاي مختلفي كه اثرگذار هستند، جست‌وجو كرد. با اين وجود اميد مي‌رود با نزديك شدن به فصل مجامع روند مساعدتري بگيرد.»

 

رشد نرخ سود بازار بين بانكي

طبق اعلام بانك مركزي، نرخ سود در بازار بين بانكي با رشد 0.06 درصدي نسبت به آخرين نرخ به 23.56 درصد افزايش يافت. بنابراين گزارش، نرخ سود در بازار بين بانكي از 30 آذر سال 1401 به سطح 21 درصدي ورود و همچنان روند صعودي را تا مرز 24 درصد حفظ كرده است.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري يعني شنبه 29 ارديبهشت ماه، شاخص كل بورس تهران 3 هزار و 463 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 168 هزار و 155 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 843 واحدي در رقم 714 هزار و 927 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 38 واحدي به رقم 23 هزار و 800 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با رشد 542 واحد به سطح 129 هزار و 894 واحد رسيد. روز شنبه پس از 13 روز معاملاتي، خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت شد و 17 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. روز گذشته نماد وبملت بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 21 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهاي وپارس، ثاخت، واحيا و نوري بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي خودرو، حفاري، جم، كالا و وطوبي تعلق داشت. در روزي كه گذشت نماد فملي بيشترين اثر مثبت را بر شاخص داشت و به تنهايي 3 هزار و 392 واحد شاخص كل بورس تهران را بالا كشيد. پس از فملي، نمادهاي وبملت، نوري و وپارس نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي جم، فارس و شبندر از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، ارفع و شگويا بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي خاور، سامان و ثباغ نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس ‌ نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و وبملت و فولاد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، خاور و فنر بيشترين تراكنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 24 هزار و 334 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 16 هزار و 807 ميليارد تومان بود كه 69 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 22 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 174 ميليارد تومان رسيد. در معاملات روز گذشته نماد ومهان بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 150 ميليارد تومان بود. پس از ومهان، وبملت بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثشاهد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و فن افزار در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 476 ميليون و 431 هزار و 16 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به آباد تعلق داشت. دو نماد ومهان و وپارس نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 55 نماد صف خريد داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 100 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 269 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 65 درصدي به 185 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر