بورس نزولي مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۱:۲۹:۰۹
کد خبر: ۳۱۳۱۲۸
بورس  نزولي مي‌شود؟

بازار سرمايه شرايط خوبي نداشت و صبح روز اين حادثه، روز معاملاتي شنبه اوضاع بورس وخيم شد و نياز به حمايت داشت.

محمد خبري ‌زاد

بازار سرمايه شرايط خوبي نداشت و صبح روز اين حادثه، روز معاملاتي شنبه اوضاع بورس وخيم شد و نياز به حمايت داشت. اتفاقاتي كه ديروز رخ داد و اخبار آن امروز اعلام شد احتمال حضور حركت‌هاي هيجاني از سمت سهامداران خيلي بيشتر مي‌شود براي همين سازمان بورس در يك حركت خوب و منطقي، معاملات را تعطيل كرد و الان شايعاتي است مبني بر اينكه كشور تعطيل نباشد و بانك‌ها به كار خود ادامه دهند احتمالا بازار سرمايه با محدوديت‌هايي باز خواهد بود؛ مثلا محدوديت دامنه نوسان كه اين دامنه كمتر شود تا اين دوران گذار كه سه تا چهار روز است بگذرد و بازار به روال عادي خود بازگردد.
باز هم تاكيد مي‌كنم اگر اين اتفاقات رخ نمي‌داد، بورس اوضاع شكننده‌اي داشت و نياز به حمايت از سوي سهامداران عمده و چه از سوي صندوق‌ها و چه از سوي سازمان بورس داشت. يعني نياز بود يك‌سري تصميمات اتخاذ شود تا وضعيت بازار يك ذره به سمت ثبات برود و اين حادثه نياز را بيشتر كرد و احتمالا شاهد رفتار هيجاني خواهيم بود و سازمان بورس از حالا مي‌تواند پيش‌بيني كند و اگر قرار بود بازار باز باشد يك دامنه نوسان را محدود كنند و دوم همه را پاي كار بياورند؛ صندوق‌هاي حمايتي را لحاظ پولي و مالي تقويت كنند تا بتوانند تقاضا را در بازار تقويت كنند و سهامداران عمده و صندوق‌هاي بزرگ را پاي كار بياورند تا اين دوره گذار به پايان برسد و به نظر بنده پس از رسيدن به ثبات آرام آرام مي‌توانيم اين محدوديت‌ها را کم كنيم و اثر اين اتفاق نيز آرام‌آرام خنثي مي‌شود. ما تجربه شهادت سردار سليماني و هفته بعد از معاملاتي پس از اين شهادت را تجربه كرديم كه با محدوديت متناسب از اين دوران گذر شد و با خير و خوشي موضوع شهادت در بازار سرمايه به پايان رسيد. اكنون نيز مي‌توانند آن دوره را سرلوحه خود قرار دهند با همان شرايط بازار را از هيجانات احتمالي ناشي از اين اتفاق بگذرانند.
از سوي ديگر اتفاق اين روزهاي بازار افت روزانه ارزش معاملات است. 

در كنار آن تعداد كدهاي مشاركت‌كننده نيز به‌شدت افت كرده و با اين وضعيت تا پايان سال ‌چيزي از بورس باقي نخواهد ماند. در طرح معافيت مالياتي چند بند‌ ضربه‌زننده ‌وجود داشت كه اصلاح آنها تصويب‌ شده و بايد به كميسيون برود. اصلاح اين تبصره ‌گرچه باري را از دوش بورس برمي‌دارد اما مشكلات اصلي جاي ديگر است و حتي با حذف اين خطر تازه به نقطه صفر رسيده و اصلاح اين تبصره‌ اتفاقي در راستاي رشد بازار نيست.اين سياست‌ها در قبال بازار سرمايه راهگشا نخواهد بود و روند آن را به سمت دره‌اي مي‌برد كه درآوردن از ته اين دره ناممكن خواهد بود.

ارسال نظر