افزايش واحدهاي توليدي دخانيات از ۶ به ۳۸ درصد

۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۱:۵۸:۱۸
کد خبر: ۳۱۳۱۴۳
افزايش واحدهاي توليدي دخانيات از ۶ به ۳۸ درصد

دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران گفت: قليان سراها بايد طبق قانون جامع كنترل دخانيات بسته شود ولي به دليل سودآوري بالا درصورت مقابله، مخالفت‌ها زياد است

دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران گفت: قليان سراها بايد طبق قانون جامع كنترل دخانيات بسته شود ولي به دليل سودآوري بالا درصورت مقابله، مخالفت‌ها زياد است. محمدرضا مسجدي افزود: استعمال دخانيات به عنوان يك محصول سوداگرانه در دنيا به اشكال مختلف رو به گسترش بوده و شعار امسال محافظت از نوجوانان و جوانان در برابر ترفندهاي صنعت دخانيات است. اوتصريح كرد: در سريال‌هاي خانگي و تلويزيوني به وفور مصرف دخانيات ديده مي‌شود كه الگوسازي نامطلوب است و تمام كساني كه در سطح كشور از جمله جامعه هنري ورزشي، نويسنده و شاعر در اين زمينه داراي مسووليت بيشتري هستند. مسجدي تاكيد كرد: سيستم رسانه‌اي ما بايد بيشتر به بحث عوارض استعمال دخانيات بپردازند، اين امر يك مسووليت اجتماعي است، سلبريتي شدن كار يك فرد نيست، محصول مشترك افراد و جامعه است. به گفته او، هفته بدون دخانيات يك بهانه است، چند سال قبل مصوب شد عرضه توتون‌هايي كه حاوي خوشبوكننده‌هاي مختلف بوده، در كشور ممنوع است در حاليكه به وفور يافت شده و بيشتر نوجوانان و جوانان گرايش به سمت مصرف آن دارند.

 

اضافه كردن مواد اعتياد آور به قليان

مسجدي تاكيد كرد: دختران و پسراني كه در قليان خانه‌ها مي‌نشينند و مصرف مي‌كنند مواد اعتيادآور و يا شادي آور به آنها اضافه مي‌كنند و وقتي اين روند همه گير شود مبارزه با آن سخت‌تر مي‌شود. دبير كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران با هشدار نسبت به كاهش سن مصرف دخانيات در كشور نيز گفت: متاسفانه آمارها حاكي از آن است كه استعمال دخانيات در كشور به سنين ۹ و ۱۰ سالگي رسيده است و روند نگران كننده‌تر آن است كه گروه هدف هم بيشتر دختران نوجوان كشور هستند. اوافزود: آمارهاي رسمي كشور در مطالعات انجام شده در سال‌هاي ۹۶ و ۱۴۰۰ حاكي از آن است كه استعمال دخانيات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزايش داشته است. بنابراين اين آمارها براي همه و بيشتر از همه براي والدين، آموزش و پرورش و مجموعه‌هاي مرتبط با سلامت هشدار دارد.

 

عدم مقابله جدي به دليل ناهماهنگي

ساير نهادها

او تصريح كرد: ۴۰ سال از تاسيس و فعاليت جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات مي‌گذرد، ولي هنوز مقابله جدي صورت نگرفته و آن هم به دليل ناهماهنگي ساير نهادها است و واحدهاي توليدي دخانيات از ۶ به ۳۸ درصد افزايش يافته است. مسجدي ادامه داد: مبارزه با استعمال دخانيات و فرهنگ سازي در جهت افزايش آگاهي رساني در مورد مضرات مصرف مواد دخاني بايد همواره مورد توجه قرار گيرد و نبايد مغفول واقع شود زيرا اين مواد منجر به سقط جنين، سرطان‌هاي مختلف ريه، قلبي و غيره مي‌شود. دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران افزود: سيگار الكترونيكي منجر به سكته قلبي، مغزي و غيره مي‌شود، زيان بخش‌تر بوده و متاسفانه به اشتباه تبديل به الگوي مصرف روشنفكرانه مي‌شود.

به گفته مسجدي، كشورهايي كه در زمينه مبارزه با استعمال دخانيات موفق مي‌شوند نگاهشان همه‌جانبه است ولي در كشور ما اينطور نيست و بيشتر نهادها به دنبال سودآوري زياد هستند.

 

چه كسي بهاي سلامت مردم را پرداخت مي‌كند؟

وي افزود: چه كسي بهاي سلامت مردم را مي‌دهد، در سال ۱۸۰ هزار ميليارد ريال هزينه توليد دخانيات است كه نصف آن سود بوده و بهتر است براي سلامت سرمايه‌گذاري شود. دبير كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ادامه داد: بايد جلوي كشت توتون و تنباكو در استان گلستان را گرفت و متاسفانه رسانه‌ها در اين زمينه اقدامي نكردند و اين موضوع وحشتناك است. او اظهار داشت: بايد صداي مردم باشيم، زيرا مافيا دنبال سودش است، از خبرنگاران مي‌خواهيم كه بحث استعمال دخانيات دغدغه شان باشد زيرا سلامت جامعه به خطر مي‌افتد. مسجدي تاكيد كرد: ۱۸ سال از تصويب قانون افزايش سالانه ماليات سيگار مي‌گذرد، ولي هنوز افزايش نيافته است و مطالعات سازمان جهاني بهداشت نشان داده با هر ۱۰ درصد افزايش قيمت سيگار، هشت درصد مصرف كمتر مي‌شود.

 

مخالف عرضه قليان اكسيژن هستيم

مسجدي ادامه داد: با عرضه قليان اكسيژن نيز مخالف هستيم، اگر طرح تحقيقاتي بوده بايد نتايج آن اعلام شود، هر مشابه سازي براي مصرف مواد دخاني ممنوع است.

به گفته او، طبق قانون جامع كنترل دخانيات، ثبت هر گونه علامت تجاري و نام خاص فرآورده‌هاي دخاني ممنوع است، مافيا با روش‌هاي مختلف افراد را به سمت محصولات جديدتر با مشابه سازي استعمال دخانيات سوق مي‌دهند.

 

ايجاد ميز مبارزه با دخانيات در شوراي عالي انقلاب فرهنگي

مسجدي تاكيد كرد: در ستاد فرهنگ و امور اجتماعي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ميز مبارزه با دخانيات را ايجاد كرديم و پنج بسته شامل اجراي طرح پاد در آموزش و پرورش، دانشگاه بدون دخانيات، فضاي مجازي، تبليغات و محصولات ديداري و شنيداري، تدوين شده كه به زودي عملياتي مي‌شود. دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران اظهار داشت: در شوراي عالي سلامت امنيت غذايي كشور نيز توافق نامه داريم كه در سطح كلان كشور مضرات دخانيات را بيان كرده و حمايت‌هايي را كسب كنيم. او افزود: دادستاني نيز در زمينه مبارزه با دخانيات ورود كرده و در هر استان يك شهر پاك و عاري از دخانيات تعيين مي‌گردد كه به زودي دستورالعمل آن ابلاغ مي‌شود.

ارسال نظر