تعطیلی شنبه و نگاه تخصصی

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۱:۰۷:۵۹
کد خبر: ۳۱۳۵۰۲

موضوع تعطیلی شنبه را نباید سیاسی یا اعتقادی دید؛ بلکه باید باتوجه به منافع ملی و اقتصادی کشور به موضوع نگاه کرد. عمده مخالفت‌ها با تعطیلی شنبه ناشی از عدم درک درست از اصول بازرگانی و کسب‌ و کار است.

حمیدرضا واشقانی فراهانی

موضوع تعطیلی شنبه را نباید سیاسی یا اعتقادی دید؛ بلکه باید باتوجه به منافع ملی و اقتصادی کشور به موضوع نگاه کرد. عمده مخالفت‌ها با تعطیلی شنبه ناشی از عدم درک درست از اصول بازرگانی و کسب‌ و کار است. نمایندگان مجلس نیز بعد از شنیدن استدلال‌ها با تعطیلی شنبه موافقت کردند، اغلب مخالفت‌ها ازسوی افرادی مطرح می‌شود که تخصص و تجربه‌ای در زمینه تجارت ندارند. اگر مخالفان، چندبار مراودات خارجی برای کسب‌ و کارهای‌شان داشته و از محل همین کسب ‌و کار روزی خود و افراد دیگر را تامین کرده باشند، به اهمیت تعطیلی شنبه برای رونق کسب ‌و کارشان پی می‌بردند. همه فعالان اقتصادی باید به صورت منسجم تلاش کنیم تا تصمیم‌گیران در جریان اهمیت این موضوع قرار گرفته و مطمئن شوند که این موضوع با منافع ملی گره خورده است.
اگر زمان مفید برای مراودات با طرف تجاری خود را از دست بدهیم، با هیچ چیز دیگر جایگزین نخواهد شد و تبعات منفی آن متوجه کشور خواهد بود. بخشی از فعالیت‌های تجاری ما با کشوری مثل امارات است که پیش از این پنجشنبه و جمعه را تعطیل بودند و به تازگی آن را تغییر داده است. همین‌طور کشورهای آسیای شرقی مثل چین و هنگ‌کنگ که اساسا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. به عنوان مثال اگر سفارشی از امارات داشته باشیم و پنجشنبه نتوانیم آن را نهایی کنیم، از آنجا که جمعه ما تعطیل هستیم و شنبه و یکشنبه آنها تعطیل هستند، نهایی کردن این سفارش تا دوشنبه عقب خواهد افتاد. یعنی به خاطر یک روز نبودن ممکن است کار ما یک هفته یا بیشتر عقب بیفتد. اگر نتوانیم روزهای کاری خود را با دیگر کشورها منطبق کنیم ما به مشکل خواهیم خورد، چون تجارت ما وابسته به کشورهایی است که با آنها کار می‌کنیم. در حال حاضر هم در موارد زیادی همکاران ما جمعه کار می‌کنند؛ چراکه طرف خارجی جمعه حضور دارد و شنبه و یکشنبه تعطیل است. پیش از این بسیاری از دیگر فعالان بخش خصوصی نیز تاکید کرده‌اند که در ایام هفته، تعطیلات ایران و تعطیلات جهان به‌ گونه‌ای نباشد که بخشی از بنگاه‌های اقتصادی ایران از مدار تجارت به‌موقع خارج شوند. به تعطیلی روز شنبه نباید نگاهی سیاسی داشت یا اینکه با وجهه شرعی این موضوع را تحلیل کرد. همان‌طور که برخی از علما هم تاکید کرده‌اند، تعطیلی شنبه را باید با وجوه اجتماعی تبیین کرد. به این معنی که چگونه می‌توانیم حضور ایران و بنگاه‌های اقتصادی کشور را در بازارهای جهانی توسعه دهیم.

ارسال نظر